Citat:
Ursprungligen postat av
ChubChub
Du har ganska lite erfarenhet av livet om du inte har sett människor förändras. Traumatiska händelser ändrar folk i grunden, ibland till det bättre och ibland till det sämre. Hon skulle knappast exponera sig på det här sättet om hon inte förändrats och tål granskning. Hon fattar ju att många kommer att resonera precis som du.
Hon var en vilsen småbarnsmamma utan kompass, från ett trasigt hem, som sökte bekräftelse och sammanhang. Skadade hon folk på vägen? Ja, men inte på ett oförlåtligt sätt.
Jag skriver ingenstans att människor inte kan förändras till det bättre. Dock finns det en (till antalet) liten grupp människor som beter sig som psykopater och därmed riskerar vara psykopater och om de är det, så kommer de aldrig förbättras. Det som talar för den saken i aktuellt fall är, inte minst, att hon så känslokallt utnyttjat närstående, i kombination med att hon nu verkar helt ointresserad av att försöka gottgöra sina offer på riktigt. Att stå i rampljuset gottgör ingen. Mitt intryck är därför att hon är mitt uppe i en ny scam.
Att hon inte skulle exponera sig om hon inte tål granskning är ett argument som inte har någon bäring i sammanhanget eftersom personer med psykopatiska drag är både risktagande och skamlösa. Man kan liksom inte utgå från hur en "normal" människa skulle agerat. För övrigt är det varken du eller jag som ska avgöra vad som är förlåtligt i sammanhanget. Det är upp till offren att avgöra.
Men du kan ha rätt och jag kan ha fel. Har du rätt är det ju för väl, men har jag rätt så kommer sårbara individer få ta smällen än en gång. Oavsett rätten till andra chanser så är det ingen mänsklig rättighet att få arbeta som socialpedagog. I den typen av roller måste man som arbetsgivare lägga stor vikt vid tidigare beteende, eftersom risken är stor att det ger en fingervisning om framtida beteende. Hade hon först haft någon annan typ av jobb i 10 år helt utan anmärkning så hade jag kanske varit av en annan åsikt.
Jag är sammanfattningsvis inte ute efter att döma henne till livstid vid skampålen, utan vänder mig mot att hon jobbar med det hon gör. Likt vansinnet att psykfallet Helge Fossmo arbetar på uppdrag av kriminalvården. Denna typ av människor är experter på att utmåla sig själva som offer och därigenom hittar dessa de nyttiga idioter de behöver på sin sida för att kunna fortsätta skada andra för egen vinning.