2025-08-23, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sveaswe
Läste en artikel om Ingela där hennes offer gnäller att dom än idag mår skit. Altså dessa brott var väl över 15 år sedan? Ingela var väl bara i 20 års åldern. Visste fel att göra det Ingela gjort men kärringen har endå suttit 8 år i etiopiskt fängelse . Det e är väl fan straff nog.
Dessa offer måste gå vidare och sluta gnälla .
Inte så att Ingela har yxmördat flera personer, hon lurade folk på lite pengar i 20 års åldern och sonat hårdare än någon för sina brott.
Naturligt att det väcks till liv då hon skriver bok och är i tv. Det är inte svårt att fatta om man är seminormal människa. Offren har inte fått nån upprättelse.
Citera
2025-08-23, 19:57
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grannendarborta
Skummat lite snabbt i denna tråd senaste tiden men påstås det inte att hon gjort bedrägerier på marketplace på facebook? Tyckte mig läsa om silverskedar för några hundringar.

Verkar inte vara helt fett som skolkurator vid livets senaste höst.
Det framkommer i tråden att det inte är den Ingela i tråden som är aktiv. Det är någon namne, alt fingerat namn.
Citera
2025-08-23, 21:39
Medlem
Att hon inte sitter inne på straffarbete tills hon jobbat av sina skulder är ett hån. Fängelsetiden i Etiopien var för brotten hon begick där och sonar inte vad hon gjort i Sverige.
Citera
2025-08-24, 08:33
Medlem
Känns ju lite märkligt att hon är skolkurator när hon inte sonat sina brott här, det sänder fel signaler till eleverna kan man tycka, undrar hur hon skulle hantera en kriminell elev 🤔 Ska hon använda sig själv som dåligt varnande exempel?
Citera
2025-08-24, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sveaswe
Absolut inte inget försvar, men det är 20 år sedan dessa blev bedragna i Sverige tänker jag. Hur orkar man gnälla. Hade förstått om det var mord det handla om som man lyfter etc .
Jag förstår inte dock varför hon överhuvudtaget kom tillbaka till Sverige. Här är hon markerad för livet.
Jag känner folk som hatar personer som sparkade ner dem i en fotbollsmatch långt ner i seriesystemet för+30 år sedan. Folk är olika.
Citera
2025-08-24, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Känns ju lite märkligt att hon är skolkurator när hon inte sonat sina brott här, det sänder fel signaler till eleverna kan man tycka, undrar hur hon skulle hantera en kriminell elev 🤔 Ska hon använda sig själv som dåligt varnande exempel?

Ja, empatistörda människor går inte och bara "hittar" sin moraliska kompass. Däremot kan de vara bra på att låtsas att de gjort just det, ifall de känner att det gynnar dem bättre där och då.

Att hon på eget initiativ inte ens försökt att på något sätt gottgöra den vän hon förstörde livet för, säger allt. Hon vill skriva bok, bli C-kändis och hänga med typ Melinda Jacobs. Hon vill inte gottgöra någon. Detta är hennes nya scam.

Hon ska absolut inte få jobba med ungdomar eller andra sårbara individer. Det i sig handlar inte om att straffa henne, utan om att skydda samhället. Man ger ju liksom inte en pedofil jobb på dagis bara för att denne avtjänat sitt straff. Och den här människan har ju som sagt inte ens gjort det.
Citera
2025-08-24, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NgtfuffenspaG
Ja, empatistörda människor går inte och bara "hittar" sin moraliska kompass. Däremot kan de vara bra på att låtsas att de gjort just det, ifall de känner att det gynnar dem bättre där och då.

Att hon på eget initiativ inte ens försökt att på något sätt gottgöra den vän hon förstörde livet för, säger allt. Hon vill skriva bok, bli C-kändis och hänga med typ Melinda Jacobs. Hon vill inte gottgöra någon. Detta är hennes nya scam.

Hon ska absolut inte få jobba med ungdomar eller andra sårbara individer. Det i sig handlar inte om att straffa henne, utan om att skydda samhället. Man ger ju liksom inte en pedofil jobb på dagis bara för att denne avtjänat sitt straff. Och den här människan har ju som sagt inte ens gjort det.

Du har ganska lite erfarenhet av livet om du inte har sett människor förändras. Traumatiska händelser ändrar folk i grunden, ibland till det bättre och ibland till det sämre. Hon skulle knappast exponera sig på det här sättet om hon inte förändrats och tål granskning. Hon fattar ju att många kommer att resonera precis som du.

Hon var en vilsen småbarnsmamma utan kompass, från ett trasigt hem, som sökte bekräftelse och sammanhang. Skadade hon folk på vägen? Ja, men inte på ett oförlåtligt sätt.
Citera
2025-08-24, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman

Det har sagts att det inte är samma Ingela utan en helt annan person, runt tjugo års åldersskillnad.
Citera
2025-08-24, 11:30
Medlem
Poogles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jatroddejavaprometeus
Det har sagts att det inte är samma Ingela utan en helt annan person, runt tjugo års åldersskillnad.

Det är original-Ingela som jobbar som skolkurator:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/d...om-skolkurator

Facebookbedragaren (född med samma för- och efternamn) lever nog på bidrag och bedrägerier, har hållit på i minst 10 år i olika facebookgrupper och lurats på allt från växtplantor till kläder, dömd för det senast 2024.
Citera
2025-08-24, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChubChub
Du har ganska lite erfarenhet av livet om du inte har sett människor förändras. Traumatiska händelser ändrar folk i grunden, ibland till det bättre och ibland till det sämre. Hon skulle knappast exponera sig på det här sättet om hon inte förändrats och tål granskning. Hon fattar ju att många kommer att resonera precis som du.

Hon var en vilsen småbarnsmamma utan kompass, från ett trasigt hem, som sökte bekräftelse och sammanhang. Skadade hon folk på vägen? Ja, men inte på ett oförlåtligt sätt.

Jag skriver ingenstans att människor inte kan förändras till det bättre. Dock finns det en (till antalet) liten grupp människor som beter sig som psykopater och därmed riskerar vara psykopater och om de är det, så kommer de aldrig förbättras. Det som talar för den saken i aktuellt fall är, inte minst, att hon så känslokallt utnyttjat närstående, i kombination med att hon nu verkar helt ointresserad av att försöka gottgöra sina offer på riktigt. Att stå i rampljuset gottgör ingen. Mitt intryck är därför att hon är mitt uppe i en ny scam.

Att hon inte skulle exponera sig om hon inte tål granskning är ett argument som inte har någon bäring i sammanhanget eftersom personer med psykopatiska drag är både risktagande och skamlösa. Man kan liksom inte utgå från hur en "normal" människa skulle agerat. För övrigt är det varken du eller jag som ska avgöra vad som är förlåtligt i sammanhanget. Det är upp till offren att avgöra.

Men du kan ha rätt och jag kan ha fel. Har du rätt är det ju för väl, men har jag rätt så kommer sårbara individer få ta smällen än en gång. Oavsett rätten till andra chanser så är det ingen mänsklig rättighet att få arbeta som socialpedagog. I den typen av roller måste man som arbetsgivare lägga stor vikt vid tidigare beteende, eftersom risken är stor att det ger en fingervisning om framtida beteende. Hade hon först haft någon annan typ av jobb i 10 år helt utan anmärkning så hade jag kanske varit av en annan åsikt.

Jag är sammanfattningsvis inte ute efter att döma henne till livstid vid skampålen, utan vänder mig mot att hon jobbar med det hon gör. Likt vansinnet att psykfallet Helge Fossmo arbetar på uppdrag av kriminalvården. Denna typ av människor är experter på att utmåla sig själva som offer och därigenom hittar dessa de nyttiga idioter de behöver på sin sida för att kunna fortsätta skada andra för egen vinning.
Citera
2025-08-24, 12:17
Medlem
Faltas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winny-
Att hon inte sitter inne på straffarbete tills hon jobbat av sina skulder är ett hån. Fängelsetiden i Etiopien var för brotten hon begick där och sonar inte vad hon gjort i Sverige.
Straffarbete i Sverige? Kan du brottsbalken! Hon har suttit 8år i Etiopien. Vad tycker du om gängkriminella som våldtar och mördar som sitter max 4år på SIS hem..
Citera
2025-08-24, 12:27
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falta
Straffarbete i Sverige? Kan du brottsbalken! Hon har suttit 8år i Etiopien. Vad tycker du om gängkriminella som våldtar och mördar som sitter max 4år på SIS hem..

Inte för att vara den, men hon har inte avtjänat straffet i sverige, då det i Etiopien gällde andra saker? Att hom är dömd för människosmuggling hjälper ju inte de som blev bedragna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in