2008-03-31, 07:06
Medlem
Ördögs avatar
Mycket intressant tråd! Märkligt att jag inte ägnat den här killen en tanke på flera år, men jag minns klart som dagen att jag läste om honom i Guinness Rekordbok år 1980, i artikeln om alla tiders värsta massmördare. Uppgifterna var knapphändiga, i princip de samma som i Laserlasses första inlägg. Man fick veta att han dömts till rättspsykiatrisk vård, inget därutöver.

De andra filurerna som nämndes i samma Guinness Rekordbok-text var H.H. Holmes, Gilles de Rais, Pedro Alonzo López samt Belle Sorensen Gunness. Vad berodde det egentligen på att sjukhusmördarens namn hölls hemligt? Var det för att han inte ansågs tillräknelig?
Senast redigerad av Ördög 2008-03-31 kl. 08:04.
Citera
2008-03-31, 08:19
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Mycket intressant tråd! Märkligt att jag inte ägnat den här killen en tanke på flera år, men jag minns klart som dagen att jag läste om honom i Guinness Rekordbok år 1980, i artikeln om alla tiders värsta massmördare. Uppgifterna var knapphändiga, i princip de samma som i Laserlasses första inlägg. Man fick veta att han dömts till rättspsykiatrisk vård, inget därutöver.

De andra filurerna som nämndes i samma Guinness Rekordbok-text var H.H. Holmes, Gilles de Rais, Pedro Alonzo López samt Belle Sorensen Gunness. Vad berodde det egentligen på att sjukhusmördarens namn hölls hemligt? Var det för att han inte ansågs tillräknelig?

Kanske med hänsyn till anhöriga. vad jag har hört så var AH:s far en respekterad överläkare.
Citera
2008-04-01, 13:57
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög

Det är också mycket märkligt att man ALDRIG hör om de här morden i media när man diskuterar de värsta våldtäktsmännen, serie och massmördarna. Den här killen är ju beviserligen nummer ett vad det gäller antalet offer. Det verkar som om vi bara haft en stor seriemördare i Sverige enligt media, nämligen Herr Quick. Kanske Goran Kotaran ska räknas dit också.

Vad beror denna tystnad på? Var det pinsamt för Landstinget? Killen hade ju beviserligen varit anställd på en annan vårdinrättning tidigare och de betyg han fick därifrån sa att AH inte borde anställas nått mer inom vården.
Citera
2008-04-01, 16:04
Medlem
x-rays avatar
En teori kan ju vara att man på den tiden (vad var årtalet det hände förresten?) var oroliga att folk skulle bli rädda för att uppsöka sjukhus och därför mörkade man.

Medierna var väl hårdare kontrollerade under DDR-Sverige.Isåfall inte enda gången de styrande själva avgör vad som är bäst för folket.
Citera
2008-04-01, 18:56
Medlem
Celerons avatar
När ni nu säger det så "slår" det mig faktiskt vilken tystnad det varit i det här fallet genom åren.

Om rykten kring en alternativ gärningsman (BK) cirkulerade på det aktuella sjukhuset så är ju sannolikheten stor tycker jag att även AH:s far har hört det.

Det som också är märkligt är att detta "spår" kring en alternativ gärningsman knappt alls tagits upp. Eller har detta någonsin förekommit i medierna ?.
Citera
2008-04-01, 22:04
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-ray
En teori kan ju vara att man på den tiden (vad var årtalet det hände förresten?) var oroliga att folk skulle bli rädda för att uppsöka sjukhus och därför mörkade man.
Mordserien som åtalet byggde på inleddes september 1978 och allting uppdagades januari 1979.

Han dömdes för mord i elva fall (!) och mordförsök i sexton! Det måste ju vara svenskt "rekord". Inte ens Thomas Quick har väl dömts för elva mord (som han påstår att han utfört) eller?

Det har som sagt varit påtagligt tyst om den här mordserien. Medans andra mordfall såsom Yngsjömorden, Juha Valjakkala och Thore Hedins härjningar i Skåne på 50-talet har rönt större uppmärksamhet. Första gången jag hörde talas om det var när jag som tonåring i mitten på 90-talet hittade nån årskrönika för 1979 hemma hos morsan och farsan. Det enda jag har kunnat hitta där det står lite mer utförligt krivet är: "Svenska Brott" (kap. "Gevisolmördaren") av K Arne Blom 1999 ISBN 91-7231-046-4. Där har man förresten döpt om honom till Hans Andersson (haha)
Citera
2008-04-01, 23:37
Medlem
ZVIVIXs avatar
Det kan väl i sammanhanget sägas att det på läkarsidan var lite si och så. Den biträdande överläkaren som var ansvarig för avdelningen var ett nut case.

Vid en intervju i TV 3 för ett antal år sedan så var han fullt övertygad om att det var en polsk kvinnlig överläkare (och hennes ”små polackjäntor” som hade utfört morden). Han fungerade tydligen inte alls särskilt bra som läkare vid den aktuella tidpunkten för morden.
Blev senare av med sin legitimation. Var vid tiden för intervjun gästgifveriägare och fortfarande helt insnöad på sitt ”polack-spår”.
Citera
2008-04-02, 07:15
Medlem
Är detta BK?

http://sydsvenskan.se/malmo/article312956.ece
Citera
2008-04-02, 10:37
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bredställ
Är detta BK?

http://sydsvenskan.se/malmo/article312956.ece
Tänkte just posta den. Det måste vara BK. Lite märkligt att detta dyker upp på Sydsvenskan helt plötsligt nu?!
Citera
2008-04-02, 10:38
Medlem
Jag förutsätter att det är BK som omskrivs i artikeln och kommenterar därför lite av informationen:

-Varför är det så att det här dyker upp i Sydsvenskan nu? Nån journalist läser detta forum...

Liten kronologi:
1992 var BK alltså 37 år gammal och utförde då den där bilkapningen och kidnappningsförsöket. Han hade omkring den tiden en 11-årig dotter som idag bör vara kring 27 år gammal (född ca. 1980/1981?).
I april 1996 försvinner han från Sidsjön och den sista observationen är när han utklädd till kvinna tar båten till Danmark (detta var innan Öresundsbron byggdes antar jag)
1998 får svenska myndigheter ett erbjudande från Kanada om att dom kan gripa honom och lämna över honom.

Det som är mest intressant i det här sammanhanget är, vad gjorde han mellan 1979 och 1992? Han måste ju ha skaffat en dotter strax efter Gevisolmorden!
Senast redigerad av bredställ 2008-04-02 kl. 10:41.
Citera
2008-04-02, 10:54
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bredställ
Jag förutsätter att det är BK som omskrivs i artikeln och kommenterar därför lite av informationen:

-Varför är det så att det här dyker upp i Sydsvenskan nu? Nån journalist läser detta forum...

Liten kronologi:
1992 var BK alltså 37 år gammal och utförde då den där bilkapningen och kidnappningsförsöket. Han hade omkring den tiden en 11-årig dotter som idag bör vara kring 27 år gammal (född ca. 1980/1981?).
I april 1996 försvinner han från Sidsjön och den sista observationen är när han utklädd till kvinna tar båten till Danmark (detta var innan Öresundsbron byggdes antar jag)
1998 får svenska myndigheter ett erbjudande från Kanada om att dom kan gripa honom och lämna över honom.

Det som är mest intressant i det här sammanhanget är, vad gjorde han mellan 1979 och 1992? Han måste ju ha skaffat en dotter strax efter Gevisolmorden!

Har förr mig att han har åkt ut å in på dårhusen. Jag har fortfarande inte fått kontakt med mina källor än, sen vet jag inte heller hur mycket jag vill posta här med respekt för efterlevande och dylikt.
Citera
2008-04-02, 10:56
Medlem
Frågan är ju också vad karln gör i Toronto. Hade han kapat bilar och/eller försökt kidnappa folk så hade han ju förmodligen åkt ut ur landet, så han måste ju leva ett rimligt ordnat liv där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in