2010-12-26, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Du verkar fixerad vid journalistik, men om du vill bli tagen på allvar som blivande journalist bör du intaga en mer ödmjuk attityd.

En undersökande journalist skall vara objektiv och inte bara redogöra för sina egna reaktionära åsikter.

Nu har du ett gyllene tillfälle att göra lite journalistisk research och sedan publicera dina resultat så att vi kan få nya kunskaper och öka vårt vetande.

De flesta av dagens journalister är varken kompetenta eller ödmjuka. Vad gäller de s.k. undersökande journalisterna så kan man räkna dom på ena handens fingrar och beträffande objektiva undersökande journalister så finns faktiskt bara två sådana i hela Sverige. Janne Josefsson är en av dem. I övrigt har du rätt i sak.
Citera
2010-12-27, 14:29
Medlem
Att ge sig på och kräva svar av en förståndshandikappad är bara idiotiskt.
Citera
2010-12-29, 01:19
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Att ge sig på och kräva svar av en förståndshandikappad är bara idiotiskt.

Man skall nog akta sig generellt för att låta sig invaggas i föreställningen att lågpresterande,
efterblivna varelser är ett harmlöst och oförargligt släkte.
En icke obetydlig procent av alla begångna våldsbrott, även i nivå med mord, har förståndsmässigt
underutvecklade personer som gärningsmän.

Titta bara på Englamördaren Anders Eklund, som inte har vidare värst många indianer i kanoten.
Han har bevisat sin livsfarlighet vid upprepade tillfällen.

Därför att man är föga klipsk så innebär det inte att man är snällare för det. Det onda kan
bevisligen slå rot även hos denna grupp av människor, fast det verkar vara synnerligen
kontroversiellt att lyfta upp det i en offentlig diskussion.

Och vad vi verkligen inte vill bevittna igen är våldsamma händelser signerade A. H.
Kan man lita på till hundra procent att han fått sina gamla sjuka tankemönster brutna för gott?
Det kan man möjligen stärkas att tro eftersom det nu ändå har passerat flera år sedan han
frigavs från vården.

Det ser onekligen bra ut för hans del. Och jag hoppas både för hans och andras skull, i synnerhet
andras, att han fortsätter på den inslagna, mordfria vägen.

Men ändå med detta sagt: Enligt min mening har en människa oavsett sort och grad av störning,
som förbrutit sig mot den moraliska koden att icke ta någon annans liv - han har i samma
ögonblick på ett slutgiltigt, helt oåterkalleligt sätt förbrukat sitt förtroendekapital
som samhällelig varelse.
Citera
2010-12-29, 07:45
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Var och en kan naturligtvis tycka vad man vill om vad AH skulle få för straff eller inte. Att han är förståndshandikappad har lika naturligtvis inte med saken att göra heller. Bortsett från ifall det är så gravt att han inte förstod vad det var han gjorde.

Han dömdes till psykiatrisk vård. Efter ett antal år ansåg man att han inte utgjorde någon risk för samhället. Därmed släpptes han ut. Tydligen verkar det ha varit en korrekt bedömning.

Att sätta igång och trakassera honom är väl ändå ganska lågt.
Citera
2010-12-29, 09:52
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Var och en kan naturligtvis tycka vad man vill om vad AH skulle få för straff eller inte. Att han är förståndshandikappad har lika naturligtvis inte med saken att göra heller. Bortsett från ifall det är så gravt att han inte förstod vad det var han gjorde.

Han dömdes till psykiatrisk vård. Efter ett antal år ansåg man att han inte utgjorde någon risk för samhället. Därmed släpptes han ut. Tydligen verkar det ha varit en korrekt bedömning.

Att sätta igång och trakassera honom är väl ändå ganska lågt.

Jag avser inte att sätta igång eller uppmuntra trakasserier gentemot A.H. Alls icke.
Vad jag egentligen är ute efter är väl helt enkelt att lyfta fram den oerhörda farlighetsgraden
hos en person som - i kanske det här landets mest spektakulära och grymma mordserie - bevisligen
tagit livet av 16 människor under obeskrivligt fasansfulla omständigheter.

Olidliga plågor som pågått gud vet hur länge innan döden befriade dem från vidare lidande och med
en likgiltigt betraktande gärningsman alldeles bredvid under hela skeendet, så vitt jag förstår.

Det får mig att rysa, att måla illa faktiskt när jag försöker sätta mig in i situationen, vilket
naturligtvis inte går till mer än någon liten bit.

Denna farlighetsgrad skall nu enligt psykiatrisk expertis vara avlägsnad på medicinsk och
terapeutisk väg, därför frisläppande i laga ordning.

Låt oss innerligt hoppas att A.H fortsätter med sitt nya, friska liv i friheten och ingenting går snett.

Men man måste väl få tycka till utan att bli anklagad för simpla trakasserier.
Citera
2010-12-29, 10:27
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jag avser inte att sätta igång eller uppmuntra trakasserier gentemot A.H. Alls icke.
...
Låt oss innerligt hoppas att A.H fortsätter med sitt nya, friska liv i friheten och ingenting går snett.

Men man måste väl få tycka till utan att bli anklagad för simpla trakasserier.

Jag tror jag tog fel på skribent. Jag ber om ursäkt.
Citera
2010-12-29, 11:36
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Jag tror jag tog fel på skribent. Jag ber om ursäkt.

Ursäkten är godtagen.

Och jag ber om ursäkt ifall jag varit lite för frän i mina senare inlägg.
Man får ta och sansa ner sig lite, märker jag.

Citera
2010-12-31, 15:08
Medlem
ProfessorSlusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ungargsvartman
Vad han klarar och inte klarar är ointressant i sammanhanget. Vad som är intressant är att människor i hans närhet får reda på vem han är så de kan varnas. Det är viktigt att hans person belyses för så många som möjligt och så ingående som möjligt.

Du tror inte dessa människor då skulle fråga något godtyckligt i stil med "jaha, kommer han göra det igen?/oj är han farlig?"

Trist då att ingen utför någon slags utvärdering utförd av folk som är insatta i yrket och utför det på ett proffsigt, vetenskapligt sett för att se hur riskabel han är för sina nya grannar som nu undrar.

Nej men vänta, det har man. Du har bara inte med det att göra.
Citera
2010-12-31, 15:18
Medlem
Ungargsvartmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorSlusk
Du tror inte dessa människor då skulle fråga något godtyckligt i stil med "jaha, kommer han göra det igen?/oj är han farlig?"

Trist då att ingen utför någon slags utvärdering utförd av folk som är insatta i yrket och utför det på ett proffsigt, vetenskapligt sett för att se hur riskabel han är för sina nya grannar som nu undrar.

Nej men vänta, det har man. Du har bara inte med det att göra.
Vad jurister och läkare sysslar med är daltande, vi vanligt folk går efter sunt förnuft!!! Och sunt förnuft säger att den här psykopaten inte någonsin mer se frihet.
Citat:
Lögn, manipulationens grund, är psykopatens vardagliga verktyg och den kan återanvändas utan blygsel eller skamkänsla. Blir lögnen avslöjad är alltid felet andras eller på sin höjd ett minnesfel. Följdlögn blir oftast trodd då den utsägs med all den charm och övertygelse som psykopaten har. Samvete och ånger som styr andra människor saknas ofta helt hos psykopaten, i stället används andras samvetsömhet för att styra andra mot sina egna mål och syften. Andra är verktyg för psykopatens verksamhet.

Ljugandet och manipulerandet är ett vardagligt och alldagligt handlande i psykopatens liv. Men det som först ger ett intryck av ett perfekt liv, ett perfekt arbete, en perfekt individ och en lycklig vardag är ofta kaotiskt. Allt det ytliga arrangerandet av perfektionism, kan ses som delar av vad psykopaten brister på djupare själsliga nivåer. Behöver han något så skaffar han det som ytligt sett behövs för att få det, varför lagar ofta kan behöva överträdas. Önskar han en vacker bil och har sett att en person som äger en sådan bil har pengar och snygga kläder, så skaffar psykopaten detta. Inte genom studier, arbete och idogt sparande. Han lånar pengar och en fin kostym och förför bilhandlaren genom att bete sig som om det finns överfulla bankkonton att ösa ur. För att komma över pengar att leva av, när jobben förloras, när det inte finns några vänner kvar och lånemöjligheterna har upphört så går psykopaten obekymrat vidare till bättre affärsområden med nya bekanta och nya lånemöjligheter. Typiskt för psykopaten är att han ofta saknar forna vänner, gamla arbetskamrater eller tidigare familjer.
Källa: Wikipedia
Senast redigerad av Ungargsvartman 2010-12-31 kl. 15:20.
Citera
2011-01-02, 11:57
Medlem
Gexmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Jag kan gott tänka mig att de flesta på hans arbetsplats vet vad han har gjort. Dessutom tror jag inte han umgängeskrets är allt för stor, för att inte säga obefintlig.

Kan bekräfta att han jobbar på Samhall (eller i alla fall gjorde det tills nyligen) och att hans arbetskamrater vet om vad han gjort.

Har följt den här tråden med stort intresse, tack för spännande läsning!
Citera
2011-01-02, 13:58
Medlem
ProfessorSlusks avatar
Citat:
Vad jurister och läkare sysslar med är daltande, vi vanligt folk går efter sunt förnuft!!! Och sunt förnuft säger att den här psykopaten inte någonsin mer se frihet.

Ett grundproblem med världen: Folk får tillgång till ett lexikon och tror att det räcker för att säkra kunskap. Resten av oss tycker det är rätt trist med godtycklig rättvisa.
Citera
2011-01-02, 15:51
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:

Det är möjligt att du tycker ditt lekmannakunnande är bättre än utbildade proffs. De flesta tycker annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in