2009-09-20, 16:15
Moderator
Falukropps avatar
Lite OT kanske, men ville inte starta en ny tråd när jag postat för frågan relevant info i förra inlägget;

Ungefär vilket pH-värde bör man försöka eftersträva? Äpplena jag använde var mestadels transparent blanche, och en och annan oranie. Dvs väldigt äpplen med väldigt lite syrlighet. Undrar om det kanske vore en god ide att blanda i lite citronsyra i min mixtur för att få jäsningen att ta sig?
Citera
2009-09-20, 18:08
Medlem
charkovs avatar
Det kan du göra slå i en matsked citronsyra så jäser det renare också. Eller två tre apelsiner som kan jäsa tillsammans med öviga frukten. Det bevhövs inte mer än så för att hålla ph värdet stabilt.
Citera
2009-09-20, 23:06
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkov
Det kan du göra slå i en matsked citronsyra så jäser det renare också. Eller två tre apelsiner som kan jäsa tillsammans med öviga frukten. Det bevhövs inte mer än så för att hålla ph värdet stabilt.

Ah, kan nog bli gott med lite apelsintouch på det hela. Kör på att pressa i saften från ett par apelsiner när det är dags att öppna upp och röra om i morgon. Tack för tipset!

---

Jäsningen har kommit igång nu i alla fall. Lycka är att komma hem och höra blubb-blubb-blubb från badrummet. Och dessutom luktar det fruktigt och friskt från jäsröret, inte det minsta jästunket. Det verkar klart lovande det här
Citera
2009-09-23, 18:36
Medlem
clas_ohlssons avatar
Håller för stunden på med två brygder ā 25L med ren mjöd. Har stått och puttrat nu i snart ett halvår (1 mars). Börjar snart bli dags för omtappning, jäststopp (för att få det omousserande och klart) och tappning på flaska.

Hade rätt mycket honung i (11 liter per sats) och har inte inte stressat på det utan den har stått i jämn temperatur, lite kallare än vanlig rumstemperatur, därav tiden. Men gott blir det i alla fall vad mina provsmakningar erfar.

Fråga kolon, kanske något som vet. Dum som jag var tog jag ej ochelevärdet på mina brygder men ni som sysslat med tillverkning av mjöd tidigare, vid vilket oschelevärde brukar ni stoppa i jäststopp och tappa upp på flaska? Min ligger i dagsläget på 15-20 vid senaste kollen men vågar inte gissa på vad startläget var då jag hade så mycket honung (som dock las i under två omgångar för att säkerställa fortsatt produktion).
Citera
2009-09-26, 17:46
Medlem
TheRoadCrews avatar
Har satt 25 liter mäsk som skall köras i en plastbrännare, detta är första gången jag grejar med detta. Ni som har erfarenhet, skall mäsken klarna innan man kan destilera den?
Citera
2009-09-26, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRoadCrew
Har satt 25 liter mäsk som skall köras i en plastbrännare, detta är första gången jag grejar med detta. Ni som har erfarenhet, skall mäsken klarna innan man kan destilera den?

Behöver inte klarna nämnvärt i plastis. Brukar dra igång första körningen i min så form mäsken är färdig. Sen får det som inte går ner i brännaren på en gång klarna medan resten körs. Se bara till att inte få med någon bottensats ner i maskinen.
Citera
2009-09-27, 01:17
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRoadCrew

Som sagt, bottensatsen är så enkel att skilja av att det bara är dumt att inte göra det innan man kör ner mäsken i brännaren. Dock tror jag ju knappast att det direkt försämrar spriten om du tar med den, om det nu inte råkar finnas några slaggprodukter i den som har (o)lämplig kokpunkt för att de ska följa med igenom. Den stora grejen är att det blir än mer av ett otyg att rengöra brännaren när du är klar.

Samma sak om du klarnar mäsken, brännaren blir inte lika skitig. Det blir mindre jobb att göra rent den. Sedan är det väl upp till dig om du tycker det är värt kostnaden för klarningsmedel.
Citera
2009-09-27, 11:26
Medlem
TheRoadCrews avatar
Tackar för svaren. Bottensatsen kommer jag att ta bort men då skiter jag i klarningsmedel och liknande. Det får klarna av sig själv under tiden första satsen destileras.
Citera
2009-09-28, 17:04
Medlem
Bloodhounds avatar
Just nu är det stout.

22 liter
OG 1.055
FG Vet ej än

Malt
3kg pale ale malt
500g carapils
500g svartmalt
250g rostat korn

Humle
26g Target

Jäst
Irish Ale

Vattenbehandling
Göteborgs kranvatten
3g CaSO4 i mäskningen

Mäskade vid 71 grader i 25 minuter och lakade sedan ur. Kokade i 60 minuter och kylde sen med plattvärmeväxlare. Skall primärjäsa i en vecka nu, sen sekundär i en till och avsluta i kylen några dagar.
Citera
2009-09-28, 17:24
Medlem
jontäs avatar
1,5 liter surcider/vin som påbörjades i maj, det har nog jäst klart nu, har inte haft tiden att kolla dock.
men det har använts vid utblandning av mitt säljevin (ps. så johan du vet att det var 1/3del av vinet du köpte var homemade . men du fick det till ett så bra pris ändå... )
Citera
2009-09-28, 17:50
Medlem
Yetms avatar
Har en jävla massa på G nu :P Det gäller ju att passa på när man har huset
för sig själv.

En liten sats mjöd. Som precis tappats på flaskor.

5L

1kg honung
1L jordgubbar

Jäst Wyeast Sweet Mead, sparad sen en tidigare brygd.

Två ölsatser som precis är klara med primärjäsning.
Den första en Belgisk Tripel 'Furioso' från humlegården.

Tyvärr stod det inte någonstans hur mycket det var
av ingredienserna. Så det är bara uppskattningar

till 10L

malt
ca 2kg torkat maltextrakt, blanding av ljust och mellanmörkt, men proportionerna stod inte de heller.

humle
ca 20g Challenger i 40min
ca 10-15g Saaz i 10min

Plus en kryddpåse med okänt innehåll i 10min

Jäst Safale S-04

OG: 1.078 FG 1.022

Andra satsen:
12L Pale Ale

Malt
2kg Extra ljust DME
Crystal malt "efter behag" :P

Humle
20g Target (60min)
30g Cascade (10min)
30g Cascade (1min)
20g Cascade (dry hop)

Jäst
Safale US-05

OG 1.055 FG 1.015

Nästa projekt blir en Pilsner...tips på recept är välkommna.
Citera
2009-09-29, 17:30
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yetm
Har en jävla massa på G nu :P Det gäller ju att passa på när man har huset
för sig själv.

En liten sats mjöd. Som precis tappats på flaskor.

5L

1kg honung
1L jordgubbar

Jäst Wyeast Sweet Mead, sparad sen en tidigare brygd.

Två ölsatser som precis är klara med primärjäsning.
Den första en Belgisk Tripel 'Furioso' från humlegården.

Tyvärr stod det inte någonstans hur mycket det var
av ingredienserna. Så det är bara uppskattningar

till 10L

malt
ca 2kg torkat maltextrakt, blanding av ljust och mellanmörkt, men proportionerna stod inte de heller.

humle
ca 20g Challenger i 40min
ca 10-15g Saaz i 10min

Plus en kryddpåse med okänt innehåll i 10min

Jäst Safale S-04

OG: 1.078 FG 1.022

Andra satsen:
12L Pale Ale

Malt
2kg Extra ljust DME
Crystal malt "efter behag" :P

Humle
20g Target (60min)
30g Cascade (10min)
30g Cascade (1min)
20g Cascade (dry hop)

Jäst
Safale US-05

OG 1.055 FG 1.015

Nästa projekt blir en Pilsner...tips på recept är välkommna.

Pale-alen kan nog bli fin, cascade/target brukar bli fint och jag har alltid fått bra resultat av safeale. Både 04 och 05.

Jag är nog lite tveksam till hur mycket belgokaraktär du kommer få på trippeln. Fick aldrig känslan att man kunde få ut den karamellsöta kroppen ur extraktet. Dessutom bör man nog använda en belgisk jäststam för att få rätt estertoner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in