2008-03-06, 23:16
Medlem
nallons avatar
Hej!

Lite små-dött i forumet här tycker jag. Skulle vara kul om alla berättade vad ni håller på med just nu eller planerar att börja med och hur det går. Vin, Cider, Öl, Mjöd, sprit m.m.

Själv har jag just tappat upp min (livs första) ölsats på flaskor så de kan kolsyrejäsa. Jag gjorde öl på en coopers lagersats, Czech Pils jäst och dextropur. Jag har smakat en öl som var klar, resultatet blev över förväntan (mycket tack vare klyban här på forumet). Men jag har mycket kvar att lära.

Jag har beställt "Ekens Päroncider" och "Chateau 7-dagars Vitt Vin" från PGW ikväll. Får se vilken jag börjar med, det blir nog vinet.

Så, hur går det för er?
Citera
2008-03-07, 00:40
Medlem
Inget för tillfälle, orkar inte och har det jag behöver
Citera
2008-03-07, 02:48
Medlem
klybans avatar
Jag kör svartavinbär och fläderblomer.

Svartavinbären skulle jag köra en variant(test) och jäsa i 2 steg med olika jäst sorter, men den vägra att starta upp i andra fasen riktigt så den slutade la på ca13,5-14% för jag ville göra ett riktigt starkt vin som man mer smakar på så att säga.

Fläderblomsvinet blir ca 11-12% har inte mätt slut ochele än.

Bägge är under klarning och ska tänka mig att det tar ett gäng månader till.
Men gud va gott svartavinbären luktade, flädern luktade sådär och det var lite väntat för jag tycker inte fläder luktar sådär super utan det är mer smaken som är super.

Sen ska jag dra upp någon DOC's rödvinsats så snart jag kommit på vilken jag vill ha och 1-2 satser lager hoppas jag på få klart innan sommaren och en ale.

Början på sommaren så är det ut och jaga maskrosor för då ska det bli maskrosvin.

Mycken mer än såhär orkar jag inte ha igång tror jag, skulle vara lite mjöd då me det får bli när mina vintunnor är lediga det blir lite tjurigt om jag har för många framme här hemma, även om hon gillar dricka slutresultatet.
Citera
2008-03-18, 12:48
Medlem
Bloodbounds avatar
Har precis fått klart en sats med vitt vin från Novum, lite av ett budgetmärke antar jag, men jag gillar smaken. Vinet blev lite sötare än förra gången, och hamnade runt 15% har jag förmig, vilket var väldigt positivt

Nästa projekt är Ekens Päroncider från pgw, tänkte starta det imorrn. Är lite osäker på om jag kommer lyckas med det, nån som har erfarenhet av den cidersatsen?

Efter det så ska jag väl göra en sats med rött vin också (tips på enkla satser uppskattas ), sen så har jag så jag klarar mig under sommaren.
Citera
2008-03-18, 13:22
Medlem
m0gs avatar
Jag har en sats äppelvin på joskoncentrat som håller på att klarna nu. 13-14% landade den på.
Jag dricker knappt vin alls vanligen, så jag är inte rätt person att bedömma det, men helt klart är att det innehåller alkohol och smakar vin. En mer uttömmande beskrivning kommer när någon som faktiskt dricker vin har smakat på det
Citera
2008-03-18, 20:29
Medlem
gtk qts avatar
Vitt vin

Har köpt druvsaften Ekens exklusiv Sauvignon blanc, jästen Lalvin 71B-1122 och ekspån. Kostade 312 kr. Köpte grejerna hos http://www.pgw.se på Södermalm.

Har satt igång det hela tidigare i dag. Hitintills har det gått bra.
Citera
2008-03-18, 23:51
Medlem
m0gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m0g
Jag har en sats äppelvin på joskoncentrat som håller på att klarna nu. 13-14% landade den på.
Jag dricker knappt vin alls vanligen, så jag är inte rätt person att bedömma det, men helt klart är att det innehåller alkohol och smakar vin. En mer uttömmande beskrivning kommer när någon som faktiskt dricker vin har smakat på det

En kamrat som enligt egen utsago dricker "sjukt mycket vin" provade det idag och tyckte att det var gott, så jag antar att det är godkänt
Citera
2008-03-18, 23:54
Bannlyst
Hur smakar egentligen hemtillverkad öl...???

Aldrig provat och lär nog aldrig nog göra det...
Citera
2008-03-19, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edberg

Det smakar rätt äckligt. Jag har prövat att göra det 4 gånger, de mörkaste sorterna. Det blir så jävla beskt

Men det går ner...
Citera
2008-03-19, 06:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edberg

Smakar hur jäkla gott som helst dock måste man engagera sig lite och ändra lite om man kör från coopers satser eller liknande satser.
Kolla in på denna tråden så får du lite uppfattning vad du behöver göra för att få ett gott öl.
http://www.flashback.org/showthread.php?t=543858

Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
Det smakar rätt äckligt. Jag har prövat att göra det 4 gånger, de mörkaste sorterna. Det blir så jävla beskt

Men det går ner...
Då har du gjort fel.
Citera
2008-03-19, 11:10
Medlem
nallons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodbound
Har precis fått klart en sats med vitt vin från Novum, lite av ett budgetmärke antar jag, men jag gillar smaken. Vinet blev lite sötare än förra gången, och hamnade runt 15% har jag förmig, vilket var väldigt positivt

Nästa projekt är Ekens Päroncider från pgw, tänkte starta det imorrn. Är lite osäker på om jag kommer lyckas med det, nån som har erfarenhet av den cidersatsen?

Efter det så ska jag väl göra en sats med rött vin också (tips på enkla satser uppskattas ), sen så har jag så jag klarar mig under sommaren.

Jag min Ekens Päroncider hämtade jag på posten igår. Har aldrig gjort cider, men jag hoppas det blir bra. Beställde även en vitvinssats. Kanske ska ta och börja med cidern så jag kan jämnföra med dig och så. Men det blir efter påsk de.
Citera
2008-03-19, 15:37
Medlem
Bloodbounds avatar
Ja, det lät smart. Ska dra igång min cider efter påsk nån gång också skulle jag tro. Blir väl på söndagen då man är en aning bakis och ångesten börjar göra en rastlös.
Man kunde ju välja mellan att göra cidern kolsyrad eller inte, jag tänkte att jag skulle ta hälften med kolsyra och hälften utan. Känns ju som att det kommer bli lite som ett blaskigt vin utan kolsyra, men man måste ju prova för att veta.

Vore det inte jävligt fränt om vi hade en träff där hembryggare från Flashback träffades och jämförde sina produkter och delade erfarenheter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in