Har gjort mesk en gång och de gick väl sådär, polarn hittade en glasflaska som han tänkte ta men där var jag framme fort som fan och sa att jag skulle ha... Kan säga att det hela slutade med att jag vaknade 5 på morgonen utav en sånn jävla smäll att jag trodde de var skottlosing i rummet. Flaskan hade självklart smällt och det låg glas över hela rummet och mesket pös fint på golvet!
jag har tusen järn i elden ang hem brygg. men för skojs skull provade jag rulles 7 dagars vit.99 kr ica maxi.blev en hygglig sats vit vin för småpengar ca 11-12%.är väldigt förvånad och nöjd med resultatet.
Aldrig provat förut men nu är mitt slånbärsvin klart.det får förmodligen inte många poäng av bengt fritsoffson.men jag är nöjd.strax under 15 % med starkvinsjäst.helt ok dricka att bjuda på någon mörk höstfestkväll.
startade 125 liter socker-mäsk häromdagen.. så mycket har jag aldrig haft på jäsning. fick lätt andnöd när jag besökte toan i morse, och det hade troligtvis inte varit klokt att somna på golvet...
allt blir väl småningom ren sprit att grogga på, men anledningen att det är så mycket på jäsning är helt enkelt pga mitt senaste turbojäst-test.
är lite sugen på att prova på mjöd, men det får nog vänta ett tag till..
Drog igång ett experimentellt äppelvin igår. Var ute på sommarstället och skördade kvarvarande ~15 kilo äpplen. Tärnade äpplena, langade i jäshinken, körde i 10 liter vatten, ett halvkilo honung och 1,5 kilo socker, och hoppas nu att det ska börja jäsa. Får se vad det blir av det här, med lite tur blir det gott :>