2010-01-21, 00:11
Medlem
-Kniffel-s avatar
Har köpt en 7dagars vitt vin(rulles). Ska sätta den såfort jag köpt hem socker
Jag fick med en påse rosé.. Vad föredrar ni, vitt eller rose?
Citera
2010-01-21, 16:11
Medlem
putteputte88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_ölback
Det där med jäsningen låter fint, minus fem får väl räknas som torrt, men jag skulle nog tappa om på nytt jäskärl innan jag skakade ur kolsyran, bara för att inte riva upp så mycket bottensats i vinet igen, men det var ett tag sen jag körde vin så jag kan tänka lite fel!

Toppen, blir det för torrt får vi eftersöta, men jag tänkte att det är bättre att jäsa ut så mycket som möjligt.

Läste instruktionen ( ) man fick med satsen en gång till, och där stod faktiskt att man inte skulle tappa om vinet innan klarning,
för att klarningsmedlet fungerade bättre med bottensatsen kvar. Kan detta stämma, och kan det vara så att de är olika för olika satser?

Det bubblar på fint nu i alla fall, inne på andra dygnet av jäsning och nu har det börjat lukta mysigt i flickvännens lägenhet!
Citera
2010-01-22, 22:35
Medlem
peter_ölbacks avatar
ja, det kan säkert stämma, är absolut ingen expert på området, och det är säkrast att följa instruktionerna så blir det oftast bäst.
Citera
2010-01-23, 17:03
Moderator
Falukropps avatar
Ni som lusläst den här tråden känner kanske till att jag satte en sats äppelvin i höstas.

Plockade fram en flaska här om dagen för att se hur vinet utvecklat sig, och döm min förvåning när jag upptäcker att vinet blivit lite lätt grumligt under lagringen någon gång nu den sista månaden eller två.

Någon som har en aning om vad det kan bero på? Efterjäsning är otänkbart, det var inget övertryck i flaskan. Det enda jag kan tänka mig är att låg temperatur kan påverka vinets utseende, det har nog varit nära nollan i skafferiet nu under den kalla period som varit. Låg temperatur talar också emot efterjäsning.
Vad säger ni bättre vetande om saken?
Citera
2010-01-23, 20:04
Medlem
putteputte88s avatar
Uppdatering på vinssatsen igen!

Nu är satsen inne på vad jag antar är sista dygnet av jäsning, mätte med Oechslemätare och den gav beskedet +10, så det borde alltså vara färdigjäst i morgon. Har ännu inte vågat mig på något smakprov, men det blir nog till att göra det under morgondagen!

Efter detta är det bara klarning kvar, så någon gång under nästa vecka kommer vinet antagligen att tappas på flaska.
Citera
2010-01-26, 00:08
Medlem
peter_ölbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Ni som lusläst den här tråden känner kanske till att jag satte en sats äppelvin i höstas.

Plockade fram en flaska här om dagen för att se hur vinet utvecklat sig, och döm min förvåning när jag upptäcker att vinet blivit lite lätt grumligt under lagringen någon gång nu den sista månaden eller två.

Någon som har en aning om vad det kan bero på? Efterjäsning är otänkbart, det var inget övertryck i flaskan. Det enda jag kan tänka mig är att låg temperatur kan påverka vinets utseende, det har nog varit nära nollan i skafferiet nu under den kalla period som varit. Låg temperatur talar också emot efterjäsning.
Vad säger ni bättre vetande om saken?

Jag föreslår att du googlar på Vinstensfällning så får du nog svaret på din fråga.
Citera
2010-01-26, 01:07
Medlem
putteputte88s avatar
Jäsningen var seg på slutet, men tidigare idag mättes -2 med Oechslemätaren, och vinet var ganska torrt, så jässtopp och första påsen med klarningsmedel tillsattes. Kolsyran skakades ur och nu precis har andra påsen med klarningsmedel tillsatts!

Blir antagligen ett par dagars klarning, så en första olagrad variant borde kunna provsmakas lagom till helgen i alla fall. Blir ju ett par flaskor, så mycket kommer nog att lagras och smakas av allt eftersom.

Nu till frågorna igen:
Fungerar det bra att lagra i ett skafferi, det är ju i alla fall mörkt. Kylskåpet har inte riktigt plats för 15-20 vinflaskor nämligen
Citera
2010-01-26, 01:09
Medlem
putteputte88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Kniffel-
Har köpt en 7dagars vitt vin(rulles). Ska sätta den såfort jag köpt hem socker
Jag fick med en påse rosé.. Vad föredrar ni, vitt eller rose?

Är väl antagligen för sent nu, men jag föredrar nog vitt. I alla fall i längden. Blir lite segt att dricka upp 20+ liter rosévin
Citera
2010-02-08, 14:25
Medlem
putteputte88s avatar
Glömde ju helt bort att jag inte uppdaterat på ett tag nu!

Vinet eftersötades innan tappning på flaska, och blev enligt flickvännen gott, medan jag tycker att
det blev aningen sött Det har legat på flaska i ungefär en vecka nu och jag hoppas att det blir
en provsmakning till i helgen så man kan jämföra om det har blivit någon smakskillnad över huvud
taget.

Dessutom är en ny sats på 25 liter svartvinbärsvin (Kir) satt på jäsning idag. Det luktade i alla
fall gott ur dunken det kom i, så det ska nog bli toppen Satsen skulle jäsa ca 10 dagar, vilket
jag antar blir ca 14 dagar i realiteten. Ca 2kg bryggsocker tillsattes enligt beskrivningen som
följde med satsen. Öchslemätaren visade ca 105 när jag mätte innan jästen tillsattes. Det fanns
inget klarningsmedel med i satsen, vilket osökt för mig till en fråga:
  • Fungerar det att minska på klarningstiden, som verkade vara ett par veckor utan
    klarningsmedel, genom att köpa klarningsmedel separat? Eller blir vinet inte lika bra på det sättet?
Citera
2010-02-08, 17:37
Medlem
Satt igång en Coopers Real Ale igår med 1,5 kg spraymalt och lite extra humle. Bubblar på gött i jäsröret nu. Får hoppas att det blir drickbart.
Citera
2010-02-11, 20:52
Medlem
charkovs avatar
Just nu står min enkla med fan så effektiva LabMaster på spisen för uppvärmning. Väldigt enkel och bekväm brännare som sköter sig helt själv.
Måste naturligtvis kolrena slutprodukten, men därefter är spriten väldigt fin och berömvärd.
Citera
2010-02-12, 14:59
Medlem
putteputte88s avatar
Bumpar tråden igen, trots att det inte har hänt så mycket med vinet annat än att det har börjat bubbla sådär mysigt ur jäsröret

Ville mest bumpa för att få svar på frågan jag ställde i mitt tidigare inlägg:
  • Fungerar det att minska på klarningstiden, som verkade vara ett par veckor utan klarningsmedel, genom att köpa klarningsmedel separat? Eller blir vinet inte lika bra på det sättet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in