2009-09-29, 18:57
Medlem
Yetms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Pale-alen kan nog bli fin, cascade/target brukar bli fint och jag har alltid fått bra resultat av safeale. Både 04 och 05.

Jag är nog lite tveksam till hur mycket belgokaraktär du kommer få på trippeln. Fick aldrig känslan att man kunde få ut den karamellsöta kroppen ur extraktet. Dessutom bör man nog använda en belgisk jäststam för att få rätt estertoner.

Det var vad som fanns i lådan. Vet inte exakt vad det var för jäst.
Men jag läste någonstans att det är safale-04 som ingår i deras ölsatser.

Jag smakade lite på det när jag mätte om det jäst klart. Och det var
helt okej. Aning smaklöst tyckte jag. Men det går nog att tvinga ner. :P
Citera
2009-09-30, 10:04
Medlem
charkovs avatar
Har nu precis laddat 2st 25lit. dunkar med 6kg socker 1st Häxans turbojäst
och 23liter vatten i varje. Som avslutningsvis skall bli till fin-fin H-B.
Citera
2009-10-01, 19:58
Medlem
Har just nu drygt 15 liter öl på jäsning, har inte bryggt med ölsats utan från scratch. Första gången jag gör detta, så jag hoppas att det kommer bli drickbart, gör detta som projektarbete
Citera
2009-10-03, 02:27
Medlem
Mr.Muttleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Muttley
Började med ett F.C 7 dagars festvin idag och hoppas på ett gott resultat.
Resultatet blev 19 liter 10,8% ganska blaskigt vin med tropisk smak...
Citera
2009-10-05, 12:44
Medlem
charkovs avatar
Japp, så var bränningen klar för denna gång. Fick ut 3,25lit. 94% råsprit
per/23lit. mäsk efter 5 1/2 tim. bränning. M ao efter kolrening blev det
till 14lit. 45% finsprit som slutresultat. När jag nu ändå är igåmg så måste
bara slå ett slag för Häxans turbojäst som jäser ut 6kg socker till under
0 ochle på knappt 21/2 dygn. Tror ärligt talat det är en av dom bästa
turbojästerna som finns i handeln idag. (Sorry, lite reklam där bara).
Citera
2009-10-05, 19:36
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkov
Japp, så var bränningen klar för denna gång. Fick ut 3,25lit. 94% råsprit
per/23lit. mäsk efter 5 1/2 tim. bränning. M ao efter kolrening blev det
till 14lit. 45% finsprit som slutresultat. När jag nu ändå är igåmg så måste
bara slå ett slag för Häxans turbojäst som jäser ut 6kg socker till under
0 ochle på knappt 21/2 dygn. Tror ärligt talat det är en av dom bästa
turbojästerna som finns i handeln idag. (Sorry, lite reklam där bara).

Personligen tycker jag 10 och ett halvt dygn låter lite saftigt för en 6kg turbo.
Citera
2009-10-06, 01:59
Medlem
har 50 mäsk som man ska bränna sen ..mumms
Citera
2009-10-06, 20:07
Medlem
21 liter vitt & 21 liter rödvin och imorgon ska jag köra igång en 30 liters äppel-stark-dricka!
Citera
2009-10-11, 15:24
Medlem
TheRoadCrews avatar
Jag och en polare startade våran nybyggda plastbrännare igår. Fick en rapport på att det låg cirka 1cm vätska i botten på tunnan i morse. Hur lång tid kan det ta att få ut alkoholen ur 8 liter mäsk i en plastbrännare som vi kör på cirka 48-50 grader,? den är inte isolerad och vi kör utan lock nu första gången.
Citera
2009-10-12, 22:49
Medlem
iddqds avatar
Jag och farsan bryggde en Bourbon- och vaniljporter i lördags. Vet inte riktigt hur det går. Tog OG-prov och det låg bara på 1.050 istället för de förväntade 1.085. Misstänker att de tyngre ämnena i vörten har sjunkit till bottnen, ska be farsan röra om i skiten lite och ta ett nytt prov.
Citera
2009-10-13, 16:42
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iddqd
Jag och farsan bryggde en Bourbon- och vaniljporter i lördags. Vet inte riktigt hur det går. Tog OG-prov och det låg bara på 1.050 istället för de förväntade 1.085. Misstänker att de tyngre ämnena i vörten har sjunkit till bottnen, ska be farsan röra om i skiten lite och ta ett nytt prov.

Det som är intressant är de sockerarter som är lösta i grönölet. Finns ingen möjlighet att dessa "sjunker" till botten.

Kan ibland vara lite knepigt att få upp styrkan på vörten ordentligt. Ett bra sätt är att reducera ner vätskan vid koket.
Citera
2009-10-14, 05:39
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Drog igång ett experimentellt äppelvin igår. Var ute på sommarstället och skördade kvarvarande ~15 kilo äpplen. Tärnade äpplena, langade i jäshinken, körde i 10 liter vatten, ett halvkilo honung och 1,5 kilo socker, och hoppas nu att det ska börja jäsa. Får se vad det blir av det här, med lite tur blir det gott :>

Kom hem från sjön igår, och jäsaktiviteten har avstannat i jäskärlet. Vinet har börjat självklarna, jästen har börjat sjunka till botten och bilda bottensats. Då bottensatsen tar upp ungefär halva volymen av jäskärlet tänkte jag ge det lite mer tid och se om den blir kompaktare om det får stå någon vecka till innan man hävertar av vinet och tillsätter klarningsmedel.

Provsmakade råvinet på kul, och till min förvåning är det väldigt likt vanligt vitt vin gjort på druvor i smaken, med undantaget att detta har en liten beska i bakgrunden. Det lär väl dock minska eller försvinna när jag sötar upp vinet, jag skulle tippa på att det blir bäst om jag sötar upp det åtminstone till en halvtorr variant. Det kommer nog inte heller må dåligt av att lagras några månader. Blir nog fint att ta fram den första flaskan lagom till jul, med hopp om att det mesta av beskan är borta tills dess.

Det här kan nog bli något när det är klart. När det visade sig att inte ens råvinet smakade illa blev jag verkligen förväntansfull här
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in