Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Drog igång ett experimentellt äppelvin igår. Var ute på sommarstället och skördade kvarvarande ~15 kilo äpplen. Tärnade äpplena, langade i jäshinken, körde i 10 liter vatten, ett halvkilo honung och 1,5 kilo socker, och hoppas nu att det ska börja jäsa. Får se vad det blir av det här, med lite tur blir det gott :>
Kom hem från sjön igår, och jäsaktiviteten har avstannat i jäskärlet. Vinet har börjat självklarna, jästen har börjat sjunka till botten och bilda bottensats. Då bottensatsen tar upp ungefär halva volymen av jäskärlet tänkte jag ge det lite mer tid och se om den blir kompaktare om det får stå någon vecka till innan man hävertar av vinet och tillsätter klarningsmedel.
Provsmakade råvinet på kul, och till min förvåning är det väldigt likt vanligt vitt vin gjort på druvor i smaken, med undantaget att detta har en liten beska i bakgrunden. Det lär väl dock minska eller försvinna när jag sötar upp vinet, jag skulle tippa på att det blir bäst om jag sötar upp det åtminstone till en halvtorr variant. Det kommer nog inte heller må dåligt av att lagras några månader. Blir nog fint att ta fram den första flaskan lagom till jul, med hopp om att det mesta av beskan är borta tills dess.
Det här kan nog bli något när det är klart. När det visade sig att inte ens råvinet smakade illa blev jag verkligen förväntansfull här