Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Första tanken är dry stout?
Första tanken är att du förmodligen har rätt mjukt vatten (som de flesta här i sverige) och kommer då att få lite problem med mineralbalansen. Skulle nog rekommendera en rejäl syrarast i början för att skapa en pH-buffert. Dvs. kanske en 1/2-1 timme vid 40 grader. Sen vill du ha en viss kropp på det så det enklaste är nog att lägga sig runt 68% under kanske en halvtimme. Mäska ut vid 78 grader. Lättaste sättet som jag fann att höja temperatur på vört var att tappa av vört i botten på kärlet och sätta på spisen och värma till korrekt temp. Sen låter man vörten cirkulera hela tiden vilket bidrar till jämn temperaturfördelning. Man kan också röra om i vörten men då förlorar man lätt värme samt att man får cirkulera längre i slutet för att få en klart vört och bra maltbädd. Laka in för snabbt då risken finns att maltbädden sätter sig för mycket och det kommer ta 1000 år att få ut vörten.
Kommer nog på flera tips senare, fråga gära om nåt är oklart.
Skall själv träffa bryggpolarna och lägga upp planer för närmsta bryggprojektet. En värmande höstale samt en kryddig julporter som får lagras fram till jul. Skall bli roligt.

Edit. Givetvis skall du inte bråka med syrarast. Vet inte hur jag tänkte egentligen.
Kör snarare vattenbehandling med mineraler, alternativt bara bikarbonat för att
HÖJA pH. Mörkare malt har en viss surhet i sig och blir pH för lågt så funkar inte mäskningen.
Ursäkta att jag var efterbliven.