2008-09-08, 18:25
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Vad jag förstår så är sydtyska veteöl i Tyskland ofiltrerade och opastöriserade. Exportölen filtreras och pastöriseras, men man tillsätter något slags jäst i samband med fat- och flasktappning. Inte nödvändigtvis alejäst.

Det är vetet och jästen som gör ett veteöl lite grumlig sådär. Har ingenting med mäskningen att göra.
Vill man göra en hefe på enklaste sätt låter man den primärjäsa. utan att stå för länge och en fin bottensats bidrar till grumligheten. Observera att det just är den tyska veteölsjästen (gärna Weihenstephaner) som ger ölet karaktär, på samma sätt som det är den belgiska jästen som ger profil åt belgiska öl.

Är det inte helt enkelt så att jästen inte flockar lika bra så en del av den fortsätter att vara fritt i ölet då?
Citera
2008-09-08, 23:17
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Första tanken är dry stout?

Första tanken är att du förmodligen har rätt mjukt vatten (som de flesta här i sverige) och kommer då att få lite problem med mineralbalansen. Skulle nog rekommendera en rejäl syrarast i början för att skapa en pH-buffert. Dvs. kanske en 1/2-1 timme vid 40 grader. Sen vill du ha en viss kropp på det så det enklaste är nog att lägga sig runt 68% under kanske en halvtimme. Mäska ut vid 78 grader. Lättaste sättet som jag fann att höja temperatur på vört var att tappa av vört i botten på kärlet och sätta på spisen och värma till korrekt temp. Sen låter man vörten cirkulera hela tiden vilket bidrar till jämn temperaturfördelning. Man kan också röra om i vörten men då förlorar man lätt värme samt att man får cirkulera längre i slutet för att få en klart vört och bra maltbädd. Laka in för snabbt då risken finns att maltbädden sätter sig för mycket och det kommer ta 1000 år att få ut vörten.

Kommer nog på flera tips senare, fråga gära om nåt är oklart.

Skall själv träffa bryggpolarna och lägga upp planer för närmsta bryggprojektet. En värmande höstale samt en kryddig julporter som får lagras fram till jul. Skall bli roligt.

Edit. Givetvis skall du inte bråka med syrarast. Vet inte hur jag tänkte egentligen.

Kör snarare vattenbehandling med mineraler, alternativt bara bikarbonat för att HÖJA pH. Mörkare malt har en viss surhet i sig och blir pH för lågt så funkar inte mäskningen.

Ursäkta att jag var efterbliven.
Citera
2008-09-09, 09:38
Medlem
prominentens avatar
Citat:
Är det inte helt enkelt så att jästen inte flockar lika bra så en del av den fortsätter att vara fritt i ölet då?

Jo den flockulerar bra men man behöver ju inte ha ölet liggande på den i mer än en vecka eller två.
Citera
2008-09-16, 00:30
Medlem
Yetms avatar
Citat:
Edit. Givetvis skall du inte bråka med syrarast. Vet inte hur jag tänkte egentligen.

Kör snarare vattenbehandling med mineraler, alternativt bara bikarbonat för att HÖJA pH. Mörkare malt har en viss surhet i sig och blir pH för lågt så funkar inte mäskningen.

Ursäkta att jag var efterbliven.

Vad för mineraler i så fall? Det måste vara något som går att köpa i en vanlig affär? Bikarbonat går ju få tag på i alla fall. Jag har precis beställt en massa skit och jag känner inte för att betala 99 spänn i frakt bara för en sak. Bland annat ska vi sätta en sats mjöd på jäsning snart...ska bli intressant...har aldrig testa det förut.

Korkade upp min IPA i veckan...den blev riktigt bra.
Citera
2008-09-16, 00:53
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yetm
Vad för mineraler i så fall? Det måste vara något som går att köpa i en vanlig affär? Bikarbonat går ju få tag på i alla fall. Jag har precis beställt en massa skit och jag känner inte för att betala 99 spänn i frakt bara för en sak. Bland annat ska vi sätta en sats mjöd på jäsning snart...ska bli intressant...har aldrig testa det förut.

Korkade upp min IPA i veckan...den blev riktigt bra.

Tja, bikarbonat är väl det man skall köra för att garantera att man får ett bra utbyte av mäsken.Annars är Ca²+ och SO4- rätt viktiga också, fast det handlar mest om smaken och hur beskan uppfattas. Tror Ca²+ skall ligga runt 100mg/l och SO4- runt 30mg/l.

Kolla din lokala vattenrapport.
Citera
2008-09-27, 14:18
Medlem
Yetms avatar
Veteölet är klart nu. Något måste jag ha gjort väldigt fel. Det blev kristallklart och det smakade skit. Fick tömma ut allt.

På måndag blir det Stout och Mjöd istället.
Citera
2008-10-04, 14:54
Medlem
har nu efter flera månaders uppehåll bestämt mig för att sparka igång plastbrännaren jag har.. Jäser just nu mäsk och till nästa helg börde iaf en sats på cirka 2.5 liter va klar.. längtar tills dess
Citera
2008-10-05, 13:59
Medlem
Just nu så står det en hink med 21 L öl och jäser i mitt vardagsrum, första gången men det verkar gå bra.
Citera
2008-10-05, 20:24
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yetm
Veteölet är klart nu. Något måste jag ha gjort väldigt fel. Det blev kristallklart och det smakade skit. Fick tömma ut allt.

På måndag blir det Stout och Mjöd istället.

Vad är det som går fel hela tiden? Förstår inte hur du får allt öl att smaka skit?

Värmer upp nu lite, vi håller på och slipar på bryggverket. Vi har installerat tappkran och silnät i kokkärlet samt en kran som skall kopplas till en vattenkyld plattkylare för vörten. Dessutom har vi skaffat pH-mätare samt diverse annan kringutrustning. Vi kommer snart att brygga en kryddig julporter samt en värmande höstale! Återkommer med mera info...
Citera
2008-10-05, 20:26
Medlem
Yetms avatar
Det är bara det här som blivit dåligt. IPAn blev perfekt.
Citera
2008-10-07, 01:35
Medlem
Nauthizs avatar
Fem liter vitt vin bryggt på fläderblomssaft som jag och min flickvän tillverkade i våras. Ska precis hälla i klarningsmedel. Smaken är för tillfället väldigt bitter, precis som livet. Jag har en fråga till mer erfarna bryggare, mousserade viner, hur i hela världen tillverkar ni det och behåller kolsyran?

I somras trollade jag och en god vän fram 5 liter mjöd gjort på en mycket god svensk honung. Vi hade i ca 4 burkar, vilket resulterade i att mjödet blev väldigt mäktigt. Det är ingenting som man enbart dricker för att bli full. Funkar helt okej som sällskapsvin och till dessert. Även till fruktskål. Helst dricker jag det som sällskapsdryck ur dryckeshorn, just för själva ryktet kring mjöd som en "vikinga-dryck" samt att det är ett humoristisk litet spex. Individer på en fest förväntar sig inte att det ska dyka upp en skum individ och dricka mjöd ur ett stort jävla horn, deras blickar är alltid lika komiska ^^

Tillverkade i våras tillsammans med en vän 5 liter rödvin från en vinamat rödvinsats. Resultatet blev mellan dåligt och direkt misslyckat. Provade det i somras, drack det till en ostbricka bestående av brie, stilton och cheddar. Det smakade groteskt vidrigt, men full blev jag. Vinet blev så fruktansvärt sött, på grund av felaktig jäs temperatur och direkt oerfarenhet, detta vår första gången jag tillverkar något liknande. Skiten ligger på tre flaskor i garderoben nu, funkar enbart att ha i sangria med mycket citron eller lime i, för att jämna ut den fruktansvärda sötman.
Senast redigerad av Nauthiz 2008-10-07 kl. 01:40.
Citera
2008-10-07, 07:38
Medlem
Marsvinets avatar
Just nu håller jag på med Ekens äppelcider. Satte igång det igår 16:30 men nu ser jag att allt vatten i jäsröret har flyttat över sig till ena sidan, ska det vara så? Eller måste jag göra något för att det ska bli lika mycket vatten på båda sidorna?

Ja, jag är en nybörjare, min första hembryggning!

Tacksam för svar!

MVH Marsvinet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in