2009-03-06, 18:28
Medlem
RM12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kezuke
Vad jag kunnat läsa mig till är norrlandsröret på snudd till PET-flaska i renande kapacitet, och den andra anläggningen klagar många på läckage. Många rekommenderar en egenbyggd anläggning som skickar alkoholen genom kolet nedifrån och upp med gravitationen och enkel fysik som ledsagare. Detta är kanske off-topic dock.

Av de två du pekar ut, definitivt http://www.pgw.se/product_info.php?cPath=153_21_47&products_id=57

Ok, tack för svaret.

Ingen som vet om vinet är något att ha?
Citera
2009-03-06, 22:03
Medlem
masches avatar
Ca 100 liter öl fördelat på fyra hinkar. Två strong bitters, en mild och en dry irish stout. Skulle behöva tappa en bitter på flaska imorgon men vet inte om jag orkar.
Citera
2009-03-10, 00:14
Medlem
Är det nån som kan länka till en vinsats med päronsmak ?
Citera
2009-03-10, 17:39
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bockstensmannen
BloodHound, rätta mig om jag har fel, men det låter som om att du har rätt bra koll på humlesorter och deras karakteristika? Hur skulle du beskriva en tysk sort som heter Shapir? Någon uppfattning om den?

Ingen anings faktiskt, har aldrig använt den sorten. SHBF har en schysst pdf på ämnet, "All världens humle". Kolla där, den är rätt trevlig.
Citera
2009-03-11, 16:14
Bannlyst
håller på att prova mig fram med egen cider
Citera
2009-03-11, 17:06
Medlem
PhatPhils avatar
Brännvin på G!
Funderar på att göra en cider snart
Citera
2009-03-12, 15:40
Medlem
RM12s avatar
Har varit och köpt en vin sats. Det står att jag ska blanda druvkoncentratet med 8 liter varmt vatten och sen fylla på med 10 liter kallt vatten, temperaturen bör nu vara 25-30 grader.

Hur noga är det med temperaturen när man ska hälla i vinjästen? Är det samma som vanlig turbojäst?

Edit: Är det dåligt att förvara vinet i plastflaskor när det är klart?
Senast redigerad av RM12 2009-03-12 kl. 16:17.
Citera
2009-03-12, 15:59
Medlem
Dr.Kratzs avatar
Just nu håller jag på med lite sprit i plastisen. (Lite tråkigt att skriva om iofs)
Jag har kupat locket inför den här körningen, så nu går det lite snabbare.
Jag är på sista 8-literskörningen nu, och har fått ut 2.5 liter 46% på 3 dygn per 8 liter 18% mäsk gjod på Turbopure 48. Kör 49-50 grader i mäsken och har 17-18 grader i yttertemp.
Jag tycker att det är hyfsad utdelning för en plastis iallafall. Och spriten blir fin som fan.
Jag körde med 6kg dextros och 2.6kg vanligt strösocker den här gången, jämfört med bara strösocker vid tidigare körningar, och jag upplever faktiskt att spriten luktar betydligt bättre nu än vid tidigare tillfällen.
Citera
2009-03-13, 09:18
Medlem
Bockstensmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RM12
Edit: Är det dåligt att förvara vinet i plastflaskor när det är klart?
Vissa verkar vara nazi med att ha glasflaskor, men PET-flaskor eller dunkar funkar fint enligt mig, min morfar brukade göra egna viner som han lagrade flera år i plastdunkar och det smakade aldrig dåligt!
Citera
2009-03-14, 04:52
Medlem
RM12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bockstensmannen
Vissa verkar vara nazi med att ha glasflaskor, men PET-flaskor eller dunkar funkar fint enligt mig, min morfar brukade göra egna viner som han lagrade flera år i plastdunkar och det smakade aldrig dåligt!

Ok tack för svaret, då skiter jag nog i glasflaskorna.
Citera
2009-03-14, 10:01
Medlem
tripleas avatar
Plastdunk är okej, i alla fall för vin. Se till att diska dunken ordentligt först bara, använd diskmedel eller såpa. Det finns de som säger att vin som lagrats i dunk "smakar plast" efteråt, men det brukar bero på att det finns oljor från tillverkningen kvar i dunken när den är ny. Diskningen ska göras riktigt ordentligt. Jag vet inte hur du diskar annars, men de flesta jag har iaktagit när de diskat t ex tallrikar sköljer sällan eller aldrig av sakerna så att alla diskmedelsrester försvinner. Skölj ur dunken minst fem (helst femton) gånger med omväxlande varmt och kallt vatten efter diskningen. Om du diskar eller sköljer dunken slarvigt kommer vinet att smaka mindre gott.

Plastflaskor bör man undvika. Inte för att det är något fel på PET-plast, det reagerar inte med vin. Det släpper inte heller in syre som en del vill påstå (hur skulle då läsk kunna hålla sig flera år på PET?). Däremot är korken inte riktigt tät när du väl har öppnat den första gången. Om du inte kan få tag på en korkmaskin samt nya korkar för PET-flaskor bör du indvika att lagra dryck längre än en vecka i begagnade PET-flaskor.
Citera
2009-03-14, 13:57
Bannlyst
Just nu bränner jag sprit, med min spiralis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in