Citat:
Ursprungligen postat av Marsvinet
Jag har funderat på att köpa Ekens cider (päron eller äpple, har ej bestämt mig).
Min tanke är nu om man kan göra något shot liknande? Man häller i extra socker och får på så sätt en starkare dryck (20 %). Följer självklart instruktionerna för hur mycket socker jag ska tillsätta. Visst skulle man då kunna shotta den? Typ, äppelshot eller päronshot. Fast jag tror inte jag kommer eftersöta den i så fall.
Vad tycker ni om min idé? Låter det som en bra idé eller kommer det gå totalt åt pipan? Ge förslag!
Mvh Marsvinet
Självklart kommer det gå att shotta drycken. Men det är jääävligt svårt att komma upp i 20 %, är väl knappt så turbojäst jäser ut till 20 %. Man kan inte bara tillsätta mer och mer socker för att få högre alkoholhalt, till slut så går det inte längre. Man brukar väl säga att jästcellerna dör strax under 20 %, lite beroende på vilken jäst man använder också.
Du skulle ju kunna göra äppel/päronvin och sen bygga en liten potstill, det är väl ett relativt enkelt sätt att få fram destillat med smak.