2009-02-17, 21:54
Medlem
TheRoadCrews avatar
Drog igång en sats Falcon Crest jordgubbs starkvin i dag, så om 4-6 veckor ska det väl kunna drickas upp.
Citera
2009-02-26, 02:24
Medlem
Bockstensmannens avatar
Mitt mjödprojekt är igång!
Hoppas det jäser som det ska...
Citera
2009-02-26, 02:26
Medlem
Yetms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bockstensmannen
Mitt mjödprojekt är igång!
Hoppas det jäser som det ska...

Vad har du för jäst? Ska du smaksätta med nåt?
Citera
2009-02-26, 15:38
Medlem
Bockstensmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yetm
Vad har du för jäst? Ska du smaksätta med nåt?
Har använt Sweet mead yeast tror jag den heter, ska smaksätta med äpple hade jag tänkt för att försöka få någon slags syrlighet, sen kanske lite humle för bitterhet... Får prova mig fram
Citera
2009-02-26, 15:53
Medlem
Yetms avatar
Det ska tydligen vara bäst att man låter det jäsa på bara honungen ett tag innan man lägger i frukten.
Citera
2009-02-26, 23:46
Medlem
Bockstensmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yetm
Det ska tydligen vara bäst att man låter det jäsa på bara honungen ett tag innan man lägger i frukten.
Japp, tänkte göra så!
Citera
2009-03-03, 00:17
Medlem
Bloodhounds avatar
Satt ju och gjorde beställningen för nästa bryggtillfälle om två veckor. Det blir 40 liter pale-ale och en frisk tjeckisk lager på 30 liter.

Sommarlager:
Malt:
Pale-ale malt
Carapils
Humle:
Target (beska)
Tettenager (arom/smak)
Saaz (arom/smak)
Jäst:
Czech Pils

Vår-ale:

Malt:
Pale-ale malt
Caramel malt
pale chocolate malt
Humle
Target (beska)
Fuggle (arom/smak)
East kent golding (arom/smak)
Jäst:
British ale
Citera
2009-03-03, 01:57
Medlem
Bockstensmannens avatar
BloodHound, rätta mig om jag har fel, men det låter som om att du har rätt bra koll på humlesorter och deras karakteristika? Hur skulle du beskriva en tysk sort som heter Shapir? Någon uppfattning om den?
Citera
2009-03-04, 08:51
Medlem
Marsvinets avatar
Jag har funderat på att köpa Ekens cider (päron eller äpple, har ej bestämt mig).

Min tanke är nu om man kan göra något shot liknande? Man häller i extra socker och får på så sätt en starkare dryck (20 %). Följer självklart instruktionerna för hur mycket socker jag ska tillsätta. Visst skulle man då kunna shotta den? Typ, äppelshot eller päronshot. Fast jag tror inte jag kommer eftersöta den i så fall.

Vad tycker ni om min idé? Låter det som en bra idé eller kommer det gå totalt åt pipan? Ge förslag!

Mvh Marsvinet
Citera
2009-03-04, 14:25
Medlem
Bloodbounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marsvinet
Jag har funderat på att köpa Ekens cider (päron eller äpple, har ej bestämt mig).

Min tanke är nu om man kan göra något shot liknande? Man häller i extra socker och får på så sätt en starkare dryck (20 %). Följer självklart instruktionerna för hur mycket socker jag ska tillsätta. Visst skulle man då kunna shotta den? Typ, äppelshot eller päronshot. Fast jag tror inte jag kommer eftersöta den i så fall.

Vad tycker ni om min idé? Låter det som en bra idé eller kommer det gå totalt åt pipan? Ge förslag!

Mvh Marsvinet

Självklart kommer det gå att shotta drycken. Men det är jääävligt svårt att komma upp i 20 %, är väl knappt så turbojäst jäser ut till 20 %. Man kan inte bara tillsätta mer och mer socker för att få högre alkoholhalt, till slut så går det inte längre. Man brukar väl säga att jästcellerna dör strax under 20 %, lite beroende på vilken jäst man använder också.

Du skulle ju kunna göra äppel/päronvin och sen bygga en liten potstill, det är väl ett relativt enkelt sätt att få fram destillat med smak.
Citera
2009-03-04, 14:34
Medlem
RM12s avatar
Tänkte fråga om det är någon kvalite på dessa viner?
http://www.pgw.se/index.php?cPath=153_151_158_117
Om inte, vart kan jag hitta vita viner som faktiskt går att dricka?

Sen funderar jag även på en Kolreningsanläggning, just nu står det mellan

http://www.pgw.se/product_info.php?cPath=153_21_47&products_id=57
och
http://www.pgw.se/product_info.php?cPath=153_21_47&products_id=76

Vilken tror ni är bäst?
Citera
2009-03-04, 14:52
Medlem
Vad jag kunnat läsa mig till är norrlandsröret på snudd till PET-flaska i renande kapacitet, och den andra anläggningen klagar många på läckage. Många rekommenderar en egenbyggd anläggning som skickar alkoholen genom kolet nedifrån och upp med gravitationen och enkel fysik som ledsagare. Detta är kanske off-topic dock.

Av de två du pekar ut, definitivt http://www.pgw.se/product_info.php?cPath=153_21_47&products_id=57
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in