2009-03-15, 00:00
Medlem
TheRoadCrews avatar
Har precis druckit av min vinsats som blev klar igår, Full blev man och skit smakade det inte så jag är nöjd.
Citera
2009-03-16, 15:18
Medlem
RM12s avatar
Går det att föra över vinet till ett nytt kärl med hjälp av en bägare utan att få med bottensatsen? Eller är en hävert enda lösningen? I sånna fall går det att använda en vattenslang som hävert eller finns det någon speciell funktion på en hävert?
Citera
2009-03-16, 16:42
Medlem
Späks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RM12
Går det att föra över vinet till ett nytt kärl med hjälp av en bägare utan att få med bottensatsen? Eller är en hävert enda lösningen? I sånna fall går det att använda en vattenslang som hävert eller finns det någon speciell funktion på en hävert?

Nah, den speciella "funktionen" är väl den att det brukar sitta en liten klämma på häverten som du kan stänga flödet med, om du ska byta flaska eller helt enkelt bara vill sluta tappa. Sen när du öppnar den så rinner det på igen.

Vilken slang som helst går bra, men en hävert är smidig och kostar inte många kronor.

Att slaska med bägare kan gå, men det är osäkert och man rör lätt upp bottensatsen.
Citera
2009-03-16, 20:28
Medlem
ProfFXs avatar
Hej jag har byggt mig en plastbrännare som jag bränner 30% i just nu, byggd efter den legendariska manualen. Som sagt fick ut 30% efter reningen med relativt låg alkoholnivå i mäsken också, min första bränning men jag är nöjd som fan ändå. Full blir man ju!
Citera
2009-03-16, 20:57
Medlem
Octavianuss avatar
har precis tappat upp en sats dr kangacs rödvin, och ska snart tappa upp en sats vitt vin. Dock verkar den inte vilja klaran, stod i instruktionerna att det tar 1-2 dagar, och då ska det bli kristallklart. Men nu har den snart stått i 3 dagar, och e inte alls kristallklart. Vad göra? köpa nytt klarnigsmedel, eller ska jag bara låte den stå, så klarnar den nog?
Citera
2009-03-16, 23:35
Medlem
tripleas avatar
Är du säker på att det var klarningsmedel du hällde i, och inte jässtopp? Klarningsmedel brukar inte fallera. Möjligtvis kan det funka dåligt om vätskan fortfarande jäser, men då är det du som har gjort fel. Hur som helst: Ställ ditt jäskärl på ett svalt ställe. Om du bor i södra Sverige och har frostfria nätter kan du ställa det utomhus. Annars i en källare eller så. Det borde självklarna på under ett dygn om det står riktigt svalt. Annars kan det ta flera veckor. Om du inte har tillgång till något svalt utrymme så får du köpa mer klarningsmedel. Ställ kärlet högt när du ställer det för klarning, så kan du tappa om direkt utan att flytta det igen. Det är en fördel eftersom du annars lätt skvalpar upp bottensatsen.
Citera
2009-03-17, 09:33
Medlem
Octavianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triplea
Är du säker på att det var klarningsmedel du hällde i, och inte jässtopp? Klarningsmedel brukar inte fallera. Möjligtvis kan det funka dåligt om vätskan fortfarande jäser, men då är det du som har gjort fel. Hur som helst: Ställ ditt jäskärl på ett svalt ställe. Om du bor i södra Sverige och har frostfria nätter kan du ställa det utomhus. Annars i en källare eller så. Det borde självklarna på under ett dygn om det står riktigt svalt. Annars kan det ta flera veckor. Om du inte har tillgång till något svalt utrymme så får du köpa mer klarningsmedel. Ställ kärlet högt när du ställer det för klarning, så kan du tappa om direkt utan att flytta det igen. Det är en fördel eftersom du annars lätt skvalpar upp bottensatsen.

Jorå, hade först i jässtopp, sen klarningsmedel i två steg, allt enligt instruktionerna. Nu står det i rumstemperatur, och har tyvär inte möjlighet att sälla det svalt. Så det ända alternativet är att köpa mer klarningsmedel?
Citera
2009-03-17, 14:16
Medlem
tripleas avatar
Antingen köper du mer klarningsmedel, eller så väntar du ett par veckor på att det självklarnar.
Citera
2009-03-17, 14:24
Medlem
BRFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
Jorå, hade först i jässtopp, sen klarningsmedel i två steg, allt enligt instruktionerna. Nu står det i rumstemperatur, och har tyvär inte möjlighet att sälla det svalt. Så det ända alternativet är att köpa mer klarningsmedel?

Skakade du ur kolsyran? Jag har för mig att man är tvungen att göra det efter man tillsatt jässtoppet.
Citera
2009-03-18, 14:43
Medlem
minilogos avatar
Hur smakar cidersatsen man kan köpa på PGW´s?
Smakar den cider eller vin och är den lätt att göra?
Eller har ni något annat att rekomendera att brygga hemma, helst något som smakar åt cider hålet eller lättdrucket över huvudtaget.

Bara gjort mäsk i yngre dar och druckit det som det var... resulterade i kaskadspya så det är något jag inte vill uppleva igen
Citera
2009-03-18, 19:28
Medlem
Bloodbounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minilogo
Hur smakar cidersatsen man kan köpa på PGW´s?
Smakar den cider eller vin och är den lätt att göra?
Eller har ni något annat att rekomendera att brygga hemma, helst något som smakar åt cider hålet eller lättdrucket över huvudtaget.

Bara gjort mäsk i yngre dar och druckit det som det var... resulterade i kaskadspya så det är något jag inte vill uppleva igen

Jag tyckte att cidersatsen från pgw smakade skit. Dock kan det bero på att jag bara provat en gång, och det var i början av min bryggningskarriär. Hade så jävla bråttom i början, var så sugen på att provsmaka att slutresultatet ibland blev lidande..

Annars tycker jag att de flesta vinsatser blir ganska bra om man bara sköter allt rätt och är noggrann Är också kul att prova gamla "hem-recept" typ. Jag har t.ex. gjort sherry på bl.a. råg efter ett recept från min mormor. Personligen gillade jag den inte, men den blev populär bland bekanta.

Kan tänka mig att mäsk inte var nån höjdare du.. Fyfan, räckte med att lukta på skiten för att jag skulle bestämma mig för att aldrig smaka.

Lycka till
Citera
2009-03-18, 23:31
Medlem
RM12s avatar
Hur klar ska en vinsats bli efter man har hällt i allt?

http://i40.tinypic.com/19mfiv.jpg Så ser min ut ca 2 dagar efter att hällt i jässtopp och klarningsmedel.

Edit: sen undrar jag hur mycket socker ni brukar ha i? Gärna mått i teskedar eller dylikt.
Senast redigerad av RM12 2009-03-18 kl. 23:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in