2008-07-21, 18:04
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yetm
Klar med mitt öl nu, blev inte jättelyckat. Hade i för lite malt och för lite socker till kolsyran, så det blev ganska blaskigt och halvt avslaget. Så jag kommer nog få tömma ut det mesta och göra nytt.

Kan du inte bara tillsätta mera sockerlag i flaskorna och kolsyra om? Tråkigt med ölet iaf.
Citera
2008-07-21, 19:06
Medlem
Yetms avatar
Det kanske går om jag orkar öppna o sätta nya kapsyler på 60 flaskor. Kan ju börja med ett par visserligen och se hur det blir. Men det känns som det kvittar eftersom ölet inte blev så gott. Jag ska ändå starta en ny sats vilken dag som helst nu.
Citera
2008-07-22, 13:11
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Det kanske går om jag orkar öppna o sätta nya kapsyler på 60 flaskor. Kan ju börja med ett par visserligen och se hur det blir. Men det känns som det kvittar eftersom ölet inte blev så gott. Jag ska ändå starta en ny sats vilken dag som helst nu.

Testa med några, låt stå ett tag. Ifall det funkar bra så kan du göra det med alla. Tar inte så jävla lång tid.
Citera
2008-07-23, 00:03
Medlem
Yetms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Testa med några, låt stå ett tag. Ifall det funkar bra så kan du göra det med alla. Tar inte så jävla lång tid.

Jag har fixat det nu, ställde det lite varmare med så nu börjar det bli fart på det. Hoppas bara det inte blev för mycket nu istället så flaskorna smäller.
Citera
2008-07-24, 17:53
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Jag har fixat det nu, ställde det lite varmare med så nu börjar det bli fart på det. Hoppas bara det inte blev för mycket nu istället så flaskorna smäller.

Tror att korken ger sig innan de smäller, eller att flaskorna skummar över när du öppnar. Men som sagt, vi håller tummarna. Två av mina flasktappade öl står på kylning nu och skall avsmakas i kväll. Återkommer med rapport.
Citera
2008-07-25, 17:33
Medlem
Krests avatar
Jag har varit med om att flaskorna sprack, så ställ dem i en sopsäck eller något om du vill vara säker.
Citera
2008-07-29, 23:11
Medlem
Yetms avatar
Fick ordning på det till sist. Så smakar det helt okej. Lite tunn men annars är den riktigt bra.

Jag har beställt grejer till en ny sats med.
Citera
2008-08-13, 16:49
Medlem
Denoms avatar
Ska precis börja brygga lite lager öl nu, några tips innan jag sätter igång?
Citera
2008-08-13, 20:04
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ska precis börja brygga lite lager öl nu, några tips innan jag sätter igång?

Tja, extra stark förkultur och rätt temperatur för jästen. "Rätt" humlesorter tycker jag är rätt viktigt också. Låta jäsa ut ordentligt, gärna kallagra.
Citera
2008-08-13, 23:25
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Tja, extra stark förkultur och rätt temperatur för jästen. "Rätt" humlesorter tycker jag är rätt viktigt också. Låta jäsa ut ordentligt, gärna kallagra.

Hörde att den skulle bryggas svalt också, är det en viktig del eller blir smakresultatet bra om jag jäser i rumstemperatur också?
Citera
2008-08-13, 23:43
Medlem
R.Rs avatar
Mäsk, men den verkar tyvärr jäsa dåligt. Misstänker att det är bakterier som ställer till det, eller dålig jäst (haft den öppnad ett litet tag).
Citera
2008-08-14, 01:27
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Hörde att den skulle bryggas svalt också, är det en viktig del eller blir smakresultatet bra om jag jäser i rumstemperatur också?

Väldigt viktig, du kommer tyvärr inte att uppnå lagerkaraktär i rumstemperatur. När du kommer ner mot 14-15 finns det vissa jästsorter som kan uppnå det, men annars är det bättre att satsa på att brygga en ale.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in