2008-12-11, 07:01
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljunghusen
Dom flesta verkar göra på vinsatser och syntetiska ämnen..
Jag har inget gående just nu, men gjorde en sats med röda vinbär från trädgården i somras. De blev de absolut godaste vinet jag smakat i mitt liv! Lite svagt dock. Vet tyvär inte styrkan men det jäste fort som attans men avtog rätt fort. Jäste klart på ca 3 dar. Vad kan de vara för fel?
Jag tillsatte mer jäst och socker men det blev ingen fart på det
Röda vinbärs vin är nått som tar lång tid och göra om man vill få det super gott, ca 2år.
Man använder champagne jäst och klarning tar 1år och lagring 1år, sen har du nått fantastiskt gott vin.

Enklaste och veta om hur det jäser är att använda en ochelemätare och man mäter före och efter jäsningen.
Delar värdet i mellan med 7,5 så får man fram alkohol %.
Citera
2008-12-16, 19:54
Medlem
R.Rs avatar
Hemgjort vin, för något i mat/dryckesväg ska man väl göra själv när julen nalkas. Tyvärr är jag lite sen, men tror det ska börja bli färdigt framåt helgen.
Ca 6 liter som ska avnjutas till jul/nyår, hoho. Blir väl att inhandla några "riktiga" varor också, men det är inte mycket som slår känslan av att dricka egentillverkad som dessutom är snorbilligt
Citera
2008-12-25, 17:20
Medlem
Ookels avatar
Ingenting just nu, men funderar på att köpa några påsar socker och börja bränna lite sprit snart igen
Citera
2008-12-25, 17:24
Medlem
joakim86s avatar
En liten plastis

Har en liten plastis stående och kör just nu.
Citera
2008-12-29, 16:23
Medlem
Bilnördens avatar
bränna 96% finsprit!
Citera
2009-02-05, 22:13
Medlem
RM12s avatar
Såg att man kunde köpa 7 dagars vinsats på coop för ca 100 kr, någon som prövat och vet om det blir drickbart?
Citera
2009-02-07, 15:45
Medlem
Bilnördens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RM12
Såg att man kunde köpa 7 dagars vinsats på coop för ca 100 kr, någon som prövat och vet om det blir drickbart?

Kompisen kör den och det blir bra styrka men han skiter i själva vintillsatsen, han fixar bara alkoholen och typ groggar på detta, smakar helt okej.
Citera
2009-02-07, 16:26
Medlem
RM12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilnörden
Kompisen kör den och det blir bra styrka men han skiter i själva vintillsatsen, han fixar bara alkoholen och typ groggar på detta, smakar helt okej.

Så han sitter och groggar på mäsk Jag ville främs veta hur själva vinet smaka när det blev klart.
Citera
2009-02-07, 18:29
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RM12
Så han sitter och groggar på mäsk Jag ville främs veta hur själva vinet smaka när det blev klart.

Vitvinet smakar cider. Det är helt vanlig äpplejos man jäser. Det följer med en liten påse med kemikalier man ska hälla i för att få "rätt" smak, Mosel, Rehn eller vad det står på paketet. Jag vågade inte hälla i det eftersom det luktade bensin, men jag tror inte att det hade förbättrat smaken nämnvärt.

Resultatet blev fullt drickbart, men har inte mycket med vin att göra.

Rödvinet har jag inte testat men jag antar att det är samma råvaror men lite andra kemikalier och lite röd karamellfärg.

Är det ett "riktigt" vin man är ute efter får man gå upp lite i pris och köpa en sats med druvjos men är det bara fyllan man är ute efter funkar satsen utmärkt.
Citera
2009-02-08, 12:26
Medlem
RM12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley
Vitvinet smakar cider. Det är helt vanlig äpplejos man jäser. Det följer med en liten påse med kemikalier man ska hälla i för att få "rätt" smak, Mosel, Rehn eller vad det står på paketet. Jag vågade inte hälla i det eftersom det luktade bensin, men jag tror inte att det hade förbättrat smaken nämnvärt.

Resultatet blev fullt drickbart, men har inte mycket med vin att göra.

Rödvinet har jag inte testat men jag antar att det är samma råvaror men lite andra kemikalier och lite röd karamellfärg.

Är det ett "riktigt" vin man är ute efter får man gå upp lite i pris och köpa en sats med druvjos men är det bara fyllan man är ute efter funkar satsen utmärkt.

Tack då vet jag, då ska jag nog beställa en "riktig" vinsats istället.
Citera
2009-02-09, 03:29
Bannlyst
Står väl en plastis som ska byggas om till en spiral och väntar.
1 tunna mäsk
5 tunnor vin.
Citera
2009-02-17, 16:10
Medlem
barkens avatar
Har mäsken på jäsning nu,så på onsdag blir det att släpa fram kolonn-brännaren.
Så förhoppnings vis har man "fullt" upp hela helgen.
Efter det funderade jag på att kanske laga lite mjöd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in