2009-10-19, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Satsvin som innehåller stora mängder förjäsningsbara sockerarter kan ju till och med få ett negativt ochlevärde. Detta pga. att alkohol är betydligt lättare än vatten. Är nästan allt socker utjäst och alkoholhalt ligger på 12%-14% kommer du garanterat ha ett negativt värde.
Jojo, men grejjen är ju att jag siktade på 12% och som det ser ut nu så har jag snart uppnått det. Kanske skall ner ca 7 oechsle till, och som det ser ut nu så jäser det ju för fullt och har inte direkt saktat ner så markant. Men det kanske jäser fort ända tills det plötsligt slutar på kort tid?
Citera
2009-10-19, 20:05
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logz
Jojo, men grejjen är ju att jag siktade på 12% och som det ser ut nu så har jag snart uppnått det. Kanske skall ner ca 7 oechsle till, och som det ser ut nu så jäser det ju för fullt och har inte direkt saktat ner så markant. Men det kanske jäser fort ända tills det plötsligt slutar på kort tid?

Låter iofs lite skumt. Hur ofta har du bubblingar?
Citera
2009-10-19, 20:14
Medlem
Citat:
Låter iofs lite skumt. Hur ofta har du bubblingar?
ca var 5e sekund i skrivandets stund. Har faktiskt lugnat sig en del sen igår iaf.
Citera
2009-10-19, 20:18
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logz
ca var 5e sekund i skrivandets stund. Har faktiskt lugnat sig en del sen igår iaf.

Låter ändå rätt mycket för såpass lågt ochle. Som sagt, bara att avvakta tills jäsningen är över och sedan mäta.
Citera
2009-10-20, 19:21
Medlem
Shine_s avatar
mitt 5:e vita vin är just bubblande i rummet. Lyxade till det och köpte 3 veckors slottsvin istället för de för mig traditionella 7 dagars rulles, återstår att se om det blir någon kvalitetsskillnad.

Tycker jäsningen går marginellt långsammare än vanligt, dock är det kallt ute och inne och lägenhetsgolven är även dom rätt kyliga, detta kanske gör att det tar längre tid? Bubblar ca var 8:de sekund ist som vanliga var 5:e
Citera
2009-10-21, 01:36
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
mitt 5:e vita vin är just bubblande i rummet. Lyxade till det och köpte 3 veckors slottsvin istället för de för mig traditionella 7 dagars rulles, återstår att se om det blir någon kvalitetsskillnad.

Tycker jäsningen går marginellt långsammare än vanligt, dock är det kallt ute och inne och lägenhetsgolven är även dom rätt kyliga, detta kanske gör att det tar längre tid? Bubblar ca var 8:de sekund ist som vanliga var 5:e

Det mesta blir ju bättre när det får stå ett tag. Låt ett 7dagars stå i tre veckor så kommer du nog få en drastisk kvalitétsförbättring. Sen är det gissningsvis en lite slöare jäst, som är mer framtagen för bättre smakprofil än snabb utjäsning, men även "bra" jäster brukar jäsa ut hyfsat fort. Sen innehåller den nog större andel komplexa sockerarter, som bidrar till kropp, restsötma och diverse intressanta smaktoner när jästen får ligga och segtugga på dem. Är väl just den levande jästkulturen som gör att vin åldras.

Men vin är inte riktigt min grejj, finns säkert någon annan som har ett bättre svar på detta.
Citera
2009-10-21, 10:23
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Det mesta blir ju bättre när det får stå ett tag. Låt ett 7dagars stå i tre veckor så kommer du nog få en drastisk kvalitétsförbättring. Sen är det gissningsvis en lite slöare jäst, som är mer framtagen för bättre smakprofil än snabb utjäsning, men även "bra" jäster brukar jäsa ut hyfsat fort. Sen innehåller den nog större andel komplexa sockerarter, som bidrar till kropp, restsötma och diverse intressanta smaktoner när jästen får ligga och segtugga på dem. Är väl just den levande jästkulturen som gör att vin åldras.

Men vin är inte riktigt min grejj, finns säkert någon annan som har ett bättre svar på detta.

Tycker att det var ett utomordentligt svar, tackar. Misstänkte att jästkvaliten kunde ha ett finger med i spelet. Men idag tycker jag mig också se att det jäser lite snabbare, kanske bubbla var 4-5 sek nu istället. Var kanske lite längre startsträcka bara än på ett 7 dagars.
Citera
2009-10-23, 03:18
Medlem
Yetms avatar
Imorgon blir det en liten ölsats.
Ska prova en Stout/Porter med honung.

Har aldrig provat honung i öl så det blir
en liten provsats enligt följade

till 5L

500g Light DME
500g Honung
75g Chokladmalt
50g Rostat Korn

8g Target 60min

Safale 04

Estimated OG 1.066 FG 1.016
Colour 72,0EBC Bitterness 44IBU

Blir säkert vedervärdigt..men man måste ju prova.
Senast redigerad av Yetm 2009-10-23 kl. 03:23.
Citera
2009-10-23, 11:49
Medlem
iddqds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yetm
Imorgon blir det en liten ölsats.
Ska prova en Stout/Porter med honung.

Har aldrig provat honung i öl så det blir
en liten provsats enligt följade

till 5L

500g Light DME
500g Honung
75g Chokladmalt
50g Rostat Korn

8g Target 60min

Safale 04

Estimated OG 1.066 FG 1.016
Colour 72,0EBC Bitterness 44IBU

Blir säkert vedervärdigt..men man måste ju prova.
Själv hade jag nog bytt ut lite av honungen mot mer DME, men det kan nog bli bra ändå.
Citera
2009-10-24, 02:46
Medlem
Yetms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iddqd
Själv hade jag nog bytt ut lite av honungen mot mer DME, men det kan nog bli bra ändå.

Kanske det, men nu är det så att en påse DME är på 500g
och en burk honung är 500g, så då passar det ganska bra.
Citera
2009-10-24, 03:49
Medlem
bekos avatar
jag tillverkar plommonvin. och jag vet inte hur det går än
Citera
2009-10-24, 16:56
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beko
jag tillverkar plommonvin. och jag vet inte hur det går än