2008-05-15, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Hur blir smaken på Sima i förhållande till mjöd? har gjort mjöd med polarn ett par gånger och smaken har väl varit sådär enligt mig, men jag skall nog ge det en ny chans när jag har full kontroll över skapelseprocessen. Har du tips på några bra mjöd och sima-guider förresten?
Det vet jag faktiskt inte eftersom det här är första gången jag gör sima, har bara smakat det ett par gånger förut och det var länge sen och dessutom innhöll det inte honung. Kan tänka mig att min Sima blir väldigt citrusaktig eftersom jag har mycket mer citron i min än orginalet, och dessutom blir det mycket högre procent eftersom det traditionellt jästs med bakjäst i bara 1-2 dagar och sen ställts i kylen så jäsningen går så långsamt att kolsyra bildas men att det blir uppdrucket innan flaskorna sprängs :P

Mjöd är egentligen det enklaste du kan göra, bara blanda i houngen i vattnet, i med jäst och sen får det jäsa

Det blir ju inte riktigt exakt att räkna ut procent om du inte använder en oeschele-mätare eftersom olika honungssorter är olika söta, men generellt kan man använda den här formeln:

Önskad procent*Önskad mängd*20.4=Mängd honung

Kika in på www.runristare.se, där finns det ett mycket väl beprövat recept och han har också ett forum där det står en del om mjöd

Annars står det mycket matnyttigt på bryggforum.nu men där är det tyvär väldigt dött i mjödavdelningen.

Tänk på att mjöd ofta vinner på att lagras länge, en del är gott medans det fortfarande jäser och andra måste lagras i upp till ett år eller längre, det beror helt vilken sorts honung, jäst, temperatur och så vidare du använt
Senast redigerad av XenapZ 2008-05-15 kl. 00:56.
Citera
2008-05-15, 17:19
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XenapZ
Det vet jag faktiskt inte eftersom det här är första gången jag gör sima, har bara smakat det ett par gånger förut och det var länge sen och dessutom innhöll det inte honung. Kan tänka mig att min Sima blir väldigt citrusaktig eftersom jag har mycket mer citron i min än orginalet, och dessutom blir det mycket högre procent eftersom det traditionellt jästs med bakjäst i bara 1-2 dagar och sen ställts i kylen så jäsningen går så långsamt att kolsyra bildas men att det blir uppdrucket innan flaskorna sprängs :P

Mjöd är egentligen det enklaste du kan göra, bara blanda i houngen i vattnet, i med jäst och sen får det jäsa

Det blir ju inte riktigt exakt att räkna ut procent om du inte använder en oeschele-mätare eftersom olika honungssorter är olika söta, men generellt kan man använda den här formeln:

Önskad procent*Önskad mängd*20.4=Mängd honung

Kika in på www.runristare.se, där finns det ett mycket väl beprövat recept och han har också ett forum där det står en del om mjöd

Annars står det mycket matnyttigt på bryggforum.nu men där är det tyvär väldigt dött i mjödavdelningen.

Tänk på att mjöd ofta vinner på att lagras länge, en del är gott medans det fortfarande jäser och andra måste lagras i upp till ett år eller längre, det beror helt vilken sorts honung, jäst, temperatur och så vidare du använt

Okej tack för informationen och tipsen, det blir lätt mjöd efter nästa vinprojekt, man behöver ju lite omväxling!
Citera
2008-05-17, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Okej tack för informationen och tipsen, det blir lätt mjöd efter nästa vinprojekt, man behöver ju lite omväxling!
Jomenvisst ^^ Och mjöd är ju så gott och lätt också, man måste bara ha tålamod :P
Citera
2008-05-24, 00:50
Medlem
Bloodbounds avatar
Gjorde precis klart en sats "sherry" efter ett recept från min mormor (är någon intresserad så hojta till). Innehöll apelsinjuice, citronjuice, råg, farinsocker och lite allt möjligt. Smakade skit av det precis när det var färdigt, men ska tydligen vinna i smak om den får lagras ordentligt. Nästa steg är väl att göra en sats Novum 7-dagars rött, sen har jag så jag klarar mig
Citera
2008-05-25, 20:51
Medlem
Shine_s avatar
Igång med en ny 7-dagars vitt Rulles, den förra blev jävligt bra för att vara 7 dagars, inte en kotte jag bjudit har misstyckt hittils. Denna gång ska jag försöka tvinga upp det till 14% istället för 11% med mer socker och längre jäsning, får se hur det går...Bävar dock inför ny flaskdiskning
Senast redigerad av Shine_ 2008-05-25 kl. 20:52. Anledning: stavning
Citera
2008-05-28, 12:03
Medlem
Hämtade nyss mi nybyggna kollon brännare (en labmaster) bränner den för första gången nu de bubblar som fan i kärlet men de är fortfarade 25 grader i kollonens topp (kallt med kylvatten) de skulle ju ta några timmar och jag väntar spänt.

Skiter i att kola om de kommer ut nått tills ikväll för då ska de invigas.
Citera
2008-05-28, 14:11
Medlem
sprojts avatar
bränner med plast brännaren för fullt ska ta ut tre liter imårrn och då har man drygt 20 liter att förtära under sommarn
Citera
2008-06-01, 01:10
Medlem
Gustavoss avatar
Äppel vin

Jag och min polare höll på göra 25 liter äppel vin Som skue bli det bästa vi gjort och de var det det smakade som du spetsat äppel juice men inte starkt så de var perfekt vi hade väntat 1 månad och det var klart FAST det hemska var att min polare skulle "inponera" på sina brat polare (han är också de) sen så tappa han dunken den gick sönder 1 månads jobb gick sönder och jag sa att jag ska ha mina penga (lite över 100) han sa att han hade också lagt in pengar så ja skulle inte få mina tillbaka vem tycker det är rätt???
Senast redigerad av Gustavos 2008-06-01 kl. 01:13.
Citera
2008-06-01, 19:38
Medlem
Lugnt i stugan det var ju bara en hundring!

Men om han häller ut sina pengar i sjön så betyder ju inte det att han har rätt att hälla ut dina så att säga. Självklart ska du ha dina pengar.
Citera
2008-06-01, 20:50
Medlem
tripleas avatar
1 månads jobb? Satt ni konstant och tittade på medans det jäste? 1 månads väntan, visst, men inte en månads jobb. Hur som helst är det väl inte svårare än att han betalar för att sätta en ny dunk.
Citera
2008-06-16, 20:55
Medlem
Thrams avatar
Har just idag satt igång ett litet vinkok. Eller aaaa 7dagars Piesporter om du nu kan kallas kok, tycker det mer är som blandsaft med alckohol bara att de går mycke långsammare än blandsaften
Citera
2008-07-04, 14:24
Bannlyst
Ekens röda bordsvin bubblar inne på muggen hos mig.

mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in