Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Hur blir smaken på Sima i förhållande till mjöd? har gjort mjöd med polarn ett par gånger och smaken har väl varit sådär enligt mig, men jag skall nog ge det en ny chans när jag har full kontroll över skapelseprocessen. Har du tips på några bra mjöd och sima-guider förresten?
Det vet jag faktiskt inte eftersom det här är första gången jag gör sima, har bara smakat det ett par gånger förut och det var länge sen och dessutom innhöll det inte honung. Kan tänka mig att min Sima blir väldigt citrusaktig eftersom jag har mycket mer citron i min än orginalet, och dessutom blir det mycket högre procent eftersom det traditionellt jästs med bakjäst i bara 1-2 dagar och sen ställts i kylen så jäsningen går så långsamt att kolsyra bildas men att det blir uppdrucket innan flaskorna sprängs :P
Mjöd är egentligen det enklaste du kan göra, bara blanda i houngen i vattnet, i med jäst och sen får det jäsa
Det blir ju inte riktigt exakt att räkna ut procent om du inte använder en oeschele-mätare eftersom olika honungssorter är olika söta, men generellt kan man använda den här formeln:
Önskad procent*Önskad mängd*20.4=Mängd honung
Kika in på
www.runristare.se, där finns det ett mycket väl beprövat recept och han har också ett forum där det står en del om mjöd
Annars står det mycket matnyttigt på bryggforum.nu men där är det tyvär väldigt dött i mjödavdelningen.
Tänk på att mjöd ofta vinner på att lagras länge, en del är gott medans det fortfarande jäser och andra måste lagras i upp till ett år eller längre, det beror helt vilken sorts honung, jäst, temperatur och så vidare du använt