2008-11-04, 03:41
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Späk
För en mindre studie i honungens sammansättning rekommenderar jag följande länkar:

http://www.honey.com/downloads/refguide.pdf för en något mer utförlig presentation och http://www.skaffabi.se/hon.htm för en light-version.

Ang. skummet så menade jag det skum som uppstår när man kokar honungen, inte när man slår upp den färdiga brygden. Klart/blankt mjöd skummar nästan ingenting alls vid upphällning.

Fundersam på det hela med svagdricka som bas.. En glögg är en glögg, och en maltdryck är en maltdryck.. Men därmed absolut inte sagt att det inte kan smaka bra.

Rent spontant känns det som det är bästa att bryta ner de där enzymerna innan man låter det börja jäsa. Tydligen kan en av enzymkedjorna sönderdela glykos till syre och vatten vilket borde te sig tämligen obehagligt i drycker.

Annars väldigt intressanta länkar. Bryggning sker nog på torsdag men skall försöka återkomma med ett komplett recept imorgon eller på onsdag.

Detta kommer bli spännande!
Citera
2008-11-05, 20:34
Medlem
Yetms avatar
Hur räknar man ut alkoholprocenten...mitt beersmith funkar inte
Citera
2008-11-05, 20:47
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yetm
Hur räknar man ut alkoholprocenten...mitt beersmith funkar inte

Hmm? Utgående från vilka värden? Från mängden bas och specialmalt? Från ett OG till FG? På hemkört?
Citera
2008-11-05, 20:49
Medlem
Yetms avatar
Og 1.082
Fg 1.006
Citera
2008-11-05, 20:56
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yetm
Og 1.082
Fg 1.006

Jag brukar förenklat tänka OG-FG delat på 8 när jag gör överslagsräkningar om alkoholprocent. Annars är (OG-FG)*0.132 rätt bra också.
Citera
2008-11-06, 12:47
Bannlyst
Sitter med 5L kir kvar sen förra satsen, det har stått och jäst nu i 2-3veckor. Dock har jag ingen jäststopp eller klarning kvar, Hur löser man det? Antagligen är det ganska torrt nu så tänkte eftersöta lite, men vill ju inte sätta igång jäsprocessen igen.
Citera
2008-11-07, 14:13
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pundartugg
Sitter med 5L kir kvar sen förra satsen, det har stått och jäst nu i 2-3veckor. Dock har jag ingen jäststopp eller klarning kvar, Hur löser man det? Antagligen är det ganska torrt nu så tänkte eftersöta lite, men vill ju inte sätta igång jäsprocessen igen.

Eftersöta med laktos eller aspartan typ. Annars kan du hetta upp det till 70 grader och sen snabbt kyla ner vätskan. Det bör ha ihjäl jästen.
Citera
2008-11-11, 16:38
Medlem
arnold2k5s avatar
för tillfället tillverkar jag tio liter dunder-glögg, har gjort i ordning 2 nubbar som ska stå och gotta sig några dagar för att sedan lagras till julen, 1 fläder och en vanilj och apelsin, ska även testa göra en äpple & kanel och en
Lakrits & rosmarin (gör bara 35 cl av varje, vill testa lite olika)

sen håller jag förövrigt på och bränner ut mina sista 10 liter mäsk, sen ska jag på med en ny omgång!
Citera
2008-11-18, 15:53
Medlem
arnold2k5s avatar
HELVETES JÄVLA SKIT, skulle snabblagra mina snapsar i ugnen, varpå en av flaskorna spricker, jaja, min vanilj/apelsinsnaps vart skitgod, flädern e jag mer tveksam till, gillar inte riktigt fläder iof. och glöggen doftar underbart!
Citera
2008-11-18, 16:49
Medlem
Späks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
HELVETES JÄVLA SKIT, skulle snabblagra mina snapsar i ugnen, varpå en av flaskorna spricker, jaja, min vanilj/apelsinsnaps vart skitgod, flädern e jag mer tveksam till, gillar inte riktigt fläder iof. och glöggen doftar underbart!

Snabblagra?
Citera
2008-12-10, 16:51
Medlem
Bloodbounds avatar
Blev klar med en Novum 7-dagars chardonnay förra veckan som blev jävligt bra. Hade haft i cirka ett kilo bryggsocker och lät hela processen få ta ordentligt med tid.
Eftersom jag var lite inspirerad av allt prat om glöggrecept överallt så tänkte jag testa. Så jag köpte två påsar märkta "glöggkryddor" på Ica (väldigt smidigt imo), tillsammans med en vaniljstång. Blandade allt i en stor gryta med lock och värmde upp så att det blev ordentligt hett. Lät sedan allt svalna och silade bort kryddorna efter nån timme. Resultat? Fantastiskt enligt mig, blev en söt och lite fruktig vitvinsglögg som passade mig perfekt.
Enkelt recept och perfekt för den som har lite bråttom med att bli klar med glöggen.

Cheers
Citera
2008-12-10, 23:27
Medlem
Dom flesta verkar göra på vinsatser och syntetiska ämnen..
Jag har inget gående just nu, men gjorde en sats med röda vinbär från trädgården i somras. De blev de absolut godaste vinet jag smakat i mitt liv! Lite svagt dock. Vet tyvär inte styrkan men det jäste fort som attans men avtog rätt fort. Jäste klart på ca 3 dar. Vad kan de vara för fel?
Jag tillsatte mer jäst och socker men det blev ingen fart på det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in