2008-10-07, 18:14
Medlem
Yetms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marsvinet
Just nu håller jag på med Ekens äppelcider. Satte igång det igår 16:30 men nu ser jag att allt vatten i jäsröret har flyttat över sig till ena sidan, ska det vara så? Eller måste jag göra något för att det ska bli lika mycket vatten på båda sidorna?

Ja, jag är en nybörjare, min första hembryggning!

Tacksam för svar!

MVH Marsvinet

Nej det är som det ska.
Citera
2008-10-19, 11:47
Medlem
Marsvinets avatar
Då var det mer eller mindre klart, så får jag inte känslan av att det har uppnått 5 % alkohol. Känns mer som 3 %.

Jag har följ instruktionerna men ändå så verka det inte bli så starkt som det stod överallt. (pgw.se och instruktionerna).

Men, eftersom att jag valde att göra fransk cider (ingen kolsyra) så kanske jag upplever att det inte är lika starkt om man jämför med dricka som har kolsyra i sig? Kan det vara så? Att jag upplever det svagare än vad det egentligen är?

Vad tror ni?

Drickan blev mycket god i alla fall!
Citera
2008-10-20, 16:02
Medlem
Dr.Kratzs avatar
Första bränningen i plastisen är snart klar, och ska renas och kryddas.
Jag har fått ut ca 7 liter 50% sprit på 25 liter mäsk, gjord på TurboPure 48.
Det känns som en ganska bra utdelning för en omodifierad plastis med 50 grader i mäsken och 18-20 grader i omgivningen.
12 dagar har det tagit och spriten är renare än väntat (Nästan så den skulle gå att grogga med redan nu, innan kolning)
Plastisen är perfekt för den som inte har brottom, och vill ha fin sprit till sig själv. Denna spriten kommer antagligen räcka några månader för mig och de närmaste.

I helgen ska jag göra glögg som är tänkt att bli färdig lagom till glöggsäsongen. Det här receptet verkar lovande och har fått bra omdöme av många: http://www.brygg.info/index.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1174
Citera
2008-10-21, 11:45
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kratz
Första bränningen i plastisen är snart klar, och ska renas och kryddas.
[...]
I helgen ska jag göra glögg som är tänkt att bli färdig lagom till glöggsäsongen. Det här receptet verkar lovande och har fått bra omdöme av många: http://www.brygg.info/index.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1174
har själv precis kickat igång plastisen efter några veckors uppehåll, dags att bunkra upp inför den kalla vintern haha.

härligt med ett glöggrecept, funderar själv på att göra glögg, kanske ska testa receptet!
Citera
2008-10-23, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marsvinet
Då var det mer eller mindre klart, så får jag inte känslan av att det har uppnått 5 % alkohol. Känns mer som 3 %.

Jag har följ instruktionerna men ändå så verka det inte bli så starkt som det stod överallt. (pgw.se och instruktionerna).

Men, eftersom att jag valde att göra fransk cider (ingen kolsyra) så kanske jag upplever att det inte är lika starkt om man jämför med dricka som har kolsyra i sig? Kan det vara så? Att jag upplever det svagare än vad det egentligen är?

Vad tror ni?

Drickan blev mycket god i alla fall!
Min erfarenhet är att hemmagjorda drycker sällan smakar mycket alkohol.

Enda sättet att veta säkert är ju dock att mäta oschele!
Citera
2008-10-31, 02:50
Bannlyst
Satte en "7dagars" kirsats förra måndagen. Tappa över allt och slog i jässtop idag. Ska pumpa runt och få bort lite kolsyra sen dra i klarningen till morgonen. Som det är nu så smakar det helt okej. Ligger på ca: 11%. men med tanke på att det är stressat gjort så är det rätt ok.

Någon som kan tipsa om någon annan god sats? Gillar inte vin egentligen, men kir osv fungerar bra.
Citera
2008-10-31, 19:55
Medlem
Bloodhounds avatar
Jag har just nu 50 liter vinterale och 29 liter julöl i sekundärjäsning. Beräknad omtappning till flaska om tre veckor. Sen en månads flaskjäsning till jul. Skall dessutom sätta en glögg nästa vecka, sitter och skissar på receptet.
Citera
2008-11-01, 17:10
Medlem
Späks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Jag har just nu 50 liter vinterale och 29 liter julöl i sekundärjäsning. Beräknad omtappning till flaska om tre veckor. Sen en månads flaskjäsning till jul. Skall dessutom sätta en glögg nästa vecka, sitter och skissar på receptet.

Har du erfarenhet av glögg sedan tidigare Bloodhound?

Mycket har man jäst, men aldrig någon glögg. Förmodar att man börjar med härlig svagdricka och därfifrån jobbar sig uppåt..

Ett recept hade varit härligt
Citera
2008-11-01, 21:09
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Späk
Har du erfarenhet av glögg sedan tidigare Bloodhound?

Mycket har man jäst, men aldrig någon glögg. Förmodar att man börjar med härlig svagdricka och därfifrån jobbar sig uppåt..

Ett recept hade varit härligt

Nej, jag har ingen erfarenhet men är just nu i kreativt tillstånd. Men planen är att utgå ifrån ett recept på svagdricka, mestadels pale ale-, mörk karamell- och pale chocolate-mal. I mäskningen slänger jag i russin, tranbär, och lite potatis (potatisen är ett wildcard men i gp's julglöggsrecept används den så jag testar). Infusionsmäskar i en och en halv timme vid 70 grader för att bevara mycket maltdextriner. Vattenbehandlar lätt med CaCl2 för att bättra på mäskningen och mäskar ut vid 75 grader för att undvika alla tanniner. Dessutom den längre mäsktiden då jag planerar att använda stor andel specialmalt. I koket tillsätter jag till en början honung tills jag kommer upp runt 140 i öschle, planerar på en FG runt 20 och vill ha runt 16% (jag brygger åt morsan och hon vill ha krut i grejjorna). Kryddar i början av koket med ingefära, enbär, kardemummafrön, nejlikor och bitterhumle. Låter en kanelstång koka med sista 20 minutrarna. Tillsätter lite laktos för att hålla uppe restsötman då jag planerar att jäsa ut allt förjäsningsbart för att unvika infektion och slänger i Dry Mead mjödjäst (Vintner's Choice 4632 Activator) som klarar upp till 18 procent. Eventuellt slänger jag i en påse med blancherade kryddor under jäsningens första tid.

Några förslag?
Citera
2008-11-02, 00:36
Medlem
Späks avatar
Inte så många förslag, men väl frågor.

Glögg är ju som bekant egentligen vin, men jag tycker mig ha sett en del recept på senaste där man utgår från svagdricka, men det logiska borde ju egentligen vara att jäsa upp ett lättare rödvin, och sedan arbeta sig vidare ifrån det?

Honungen gillade jag, men fan vet vad man ska kalla din färdiga brygd? Det blir ju någon form utav julkryddad braggot/mölska. Då du verkar vilja bevara en del så kanske du skulle fundera på att ta det varsamt med honungen, en stor del enzymer går ju förlorade om honungen värms upp till över 40°C en längre tid. Dessutom skummar den så förbannat. Men visst är det från person till person hur man väljer att göra.

Var skaffar du ditt laktos förresten?

Annars verkar kryddblandningen vara fin! Vill man vara djärv så kan man överväga en vaniljstång, men då bör man ta det försiktigt för man vill ju inte att den ska ta överhanden..
Citera
2008-11-02, 23:02
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Späk
Inte så många förslag, men väl frågor.

Glögg är ju som bekant egentligen vin, men jag tycker mig ha sett en del recept på senaste där man utgår från svagdricka, men det logiska borde ju egentligen vara att jäsa upp ett lättare rödvin, och sedan arbeta sig vidare ifrån det?

Honungen gillade jag, men fan vet vad man ska kalla din färdiga brygd? Det blir ju någon form utav julkryddad braggot/mölska. Då du verkar vilja bevara en del så kanske du skulle fundera på att ta det varsamt med honungen, en stor del enzymer går ju förlorade om honungen värms upp till över 40°C en längre tid. Dessutom skummar den så förbannat. Men visst är det från person till person hur man väljer att göra.

Var skaffar du ditt laktos förresten?

Annars verkar kryddblandningen vara fin! Vill man vara djärv så kan man överväga en vaniljstång, men då bör man ta det försiktigt för man vill ju inte att den ska ta överhanden..

Jo, vanligvis är det ju baserat på vin men jag känner att det är med malten jag kan åstakomma mest i bryggvärlden. Ett alternativ kanske skulle vara att tillsätta lite druvsaft för att få dragningar mot det hållet.

Vad finns det för enzymer i honung? Vad är de kapabla till? Vanligvis vill man ju att all enzymatisk aktivitet upphör vid vörtkoket så ölen inte ändrar karaktär under jäsningen. Kan nog bråka med både kropp och skumkrona. Jag har faktiskt ingen erfarenhet att jäsa med honung (första försöker är julportern som är i sekundär nu), du säger att det skummar mycket? Hur blir karaktären på skummet?

Vaniljstång blir det nog inte och efter konsultation med huvudkonsumenten (morsan) så skippades även tranbären, då det inte föll henne i smaken. Som vanligt har hon inget förtroende för mig och påpekade att hon inte ville ha nåt jävla mjöd (jag nämde att jag skulle brygga med mjödjäst).
Citera
2008-11-03, 23:30
Medlem
Späks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Jo, vanligvis är det ju baserat på vin men jag känner att det är med malten jag kan åstakomma mest i bryggvärlden. Ett alternativ kanske skulle vara att tillsätta lite druvsaft för att få dragningar mot det hållet.

Vad finns det för enzymer i honung? Vad är de kapabla till? Vanligvis vill man ju att all enzymatisk aktivitet upphör vid vörtkoket så ölen inte ändrar karaktär under jäsningen. Kan nog bråka med både kropp och skumkrona. Jag har faktiskt ingen erfarenhet att jäsa med honung (första försöker är julportern som är i sekundär nu), du säger att det skummar mycket? Hur blir karaktären på skummet?

För en mindre studie i honungens sammansättning rekommenderar jag följande länkar:

http://www.honey.com/downloads/refguide.pdf för en något mer utförlig presentation och http://www.skaffabi.se/hon.htm för en light-version.

Ang. skummet så menade jag det skum som uppstår när man kokar honungen, inte när man slår upp den färdiga brygden. Klart/blankt mjöd skummar nästan ingenting alls vid upphällning.

Fundersam på det hela med svagdricka som bas.. En glögg är en glögg, och en maltdryck är en maltdryck.. Men därmed absolut inte sagt att det inte kan smaka bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in