Citat:
Ursprungligen postat av Späk
Inte så många förslag, men väl frågor.
Glögg är ju som bekant egentligen vin, men jag tycker mig ha sett en del recept på senaste där man utgår från svagdricka, men det logiska borde ju egentligen vara att jäsa upp ett lättare rödvin, och sedan arbeta sig vidare ifrån det?
Honungen gillade jag, men fan vet vad man ska kalla din färdiga brygd? Det blir ju någon form utav julkryddad braggot/mölska. Då du verkar vilja bevara en del så kanske du skulle fundera på att ta det varsamt med honungen, en stor del enzymer går ju förlorade om honungen värms upp till över 40°C en längre tid. Dessutom skummar den så förbannat. Men visst är det från person till person hur man väljer att göra.
Var skaffar du ditt laktos förresten?
Annars verkar kryddblandningen vara fin! Vill man vara djärv så kan man överväga en vaniljstång, men då bör man ta det försiktigt för man vill ju inte att den ska ta överhanden..
Jo, vanligvis är det ju baserat på vin men jag känner att det är med malten jag kan åstakomma mest i bryggvärlden. Ett alternativ kanske skulle vara att tillsätta lite druvsaft för att få dragningar mot det hållet.
Vad finns det för enzymer i honung? Vad är de kapabla till? Vanligvis vill man ju att all enzymatisk aktivitet upphör vid vörtkoket så ölen inte ändrar karaktär under jäsningen. Kan nog bråka med både kropp och skumkrona. Jag har faktiskt ingen erfarenhet att jäsa med honung (första försöker är julportern som är i sekundär nu), du säger att det skummar mycket? Hur blir karaktären på skummet?
Vaniljstång blir det nog inte och efter konsultation med huvudkonsumenten (morsan) så skippades även tranbären, då det inte föll henne i smaken. Som vanligt har hon inget förtroende för mig och påpekade att hon inte ville ha nåt jävla mjöd (jag nämde att jag skulle brygga med mjödjäst).