2008-03-19, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban

Då har du gjort fel.

Nej, jag har gjort precis som förpackningen anvisar.
Citera
2008-03-19, 22:43
Medlem
Skrups avatar
Just nu tillverkar jag mäsk/cider.

Det går okej hoppas jag. Har fått väldigt mycket sump i båtten för att bara hållt på i fem dagar men det ska nog årna sig.

Blev lite slarv med måtten denna gång så ska la inte hoppas på så himla mycket. Jästen börjar även att avta lite nu, i början av veckan kunde jag få stå i fem minuter och öppna flaskan. Nu går det lite snabbare.
Citera
2008-03-20, 09:18
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
Nej, jag har gjort precis som förpackningen anvisar.
Och det är fel.

Hade satserna bara varit konstruerade på rätt sätt så kanske dom hade smakat bra.
Men det är dom inte och därför dyker de upp titt och tätt sånna som du som säger det inte går göra gott öl själv.

Hoppa över till tråden som heter "Köpa ölsats och göra öl själv" där kan du lära dig att göra ett tok gott öl.
Citera
2008-03-20, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Och det är fel.

Hade satserna bara varit konstruerade på rätt sätt så kanske dom hade smakat bra.
Men det är dom inte och därför dyker de upp titt och tätt sånna som du som säger det inte går göra gott öl själv.

Hoppa över till tråden som heter "Köpa ölsats och göra öl själv" där kan du lära dig att göra ett tok gott öl.

Jag har inte påstått att det inte går att göra gott öl själv. Däremot blir ölen man får från öl-satser äcklig.
Citera
2008-03-20, 20:36
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
Jag har inte påstått att det inte går att göra gott öl själv. Däremot blir ölen man får från öl-satser äcklig.
Nej den är inte äcklig det är bara att det är så att jästen är kass och socker ska man inte ha, och koka i lite humle så blir den helt utsökt.

Men byter man jästen så har man tagit ett jätte kliv till ett gott öl.

Edit:
Det är det klassiska att man som fjortis gör ölsats, och sen pimplat denna öl som smakar skit.
Och sen har man kommit fram till att det inte går att göra öl för huvud taget.
Jag gjorde aldrig ölsats, men vart färgad av dom som berättade hur hemskt det smakade.

Idag har jag prövat flera ölsatser byt jäst och fixat bra maltextrakt och en god humle.
Alla dom satserna har varit helt utsökta och frugan älskat dom.
Senast redigerad av klyban 2008-03-20 kl. 20:48.
Citera
2008-03-21, 00:28
Medlem
xavi8222s avatar
För drygt[*] tio år sedan, köpte jag två 1.5 liters PET-flaskor hos min lokala butik. Det skulle bli cider. Det enda man var tvungen att tillsätta var vatten och en sockerbit efter att det första jäst färdigt. Det blev cider med kolsyra, men dock inte som köpt cider. En del bottensatser fanns i flaskorna, men nog blev man lite påverkad av det. Jag skulle tillsatt mer socker i den första fasen, för att få en mer alkoholrik cider, men det gjorde jag inte.

[*] Jag kommer inte ihåg exakt hur många år sedan det var jag gjorde denna dryck, men det måste ha varit ungefär tio år sedan. Möjligen något år tillägg.
Citera
2008-04-22, 15:25
Medlem
nallons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodbound
Ja, det lät smart. Ska dra igång min cider efter påsk nån gång också skulle jag tro. Blir väl på söndagen då man är en aning bakis och ångesten börjar göra en rastlös.
Man kunde ju välja mellan att göra cidern kolsyrad eller inte, jag tänkte att jag skulle ta hälften med kolsyra och hälften utan. Känns ju som att det kommer bli lite som ett blaskigt vin utan kolsyra, men man måste ju prova för att veta.

Vore det inte jävligt fränt om vi hade en träff där hembryggare från Flashback träffades och jämförde sina produkter och delade erfarenheter?

Hur gick det med cidern? Jag satte min sats nyss. Väntar med spänning att något ska hända.
Citera
2008-04-22, 18:21
Medlem
Satte 25 liter mäsk i lördags, på ÖBs turbojäst. Har byggt en spiralbrännare och ska se om det går att få ut nån fin sprit ur den.

Funkar inte de kör jag plastisen
Citera
2008-04-26, 11:02
Medlem
tripleas avatar
Jag experimenterar med lite turbocider. Oklart om det blir bra.
Citera
2008-04-26, 23:31
Medlem
Svartvinbärs-vin satt på svartvinbärs-té och jokk bärdryck

En Mycket lyckad vinterbryggning innan bärsäsongen kommit igång.

Har jäst ca 5 veckor nu och ligger på runt 20-25 oschele så det börjar ta sig.
Citera
2008-04-27, 11:18
Medlem
tripleas avatar
Vad använder du för jäst?
Citera
2008-04-27, 12:06
Medlem
Satta igång spiralisen igår kväll och det funkade väl sådär..
Det typ droppade i olika hastigheter och efter ett tag inget alls, så jag testade att suga lite på slangen för att få fram lite, och då rann de på som faaan..

antar att det blev nått sorts vattenlås i spiralen, för jag tog upp den och böjde till den lite och då funkade det perfekt

har fått ut cirka en liter under natten...jääävligt stark sprit...

har nästa mäsksats står och bubblar i pannrummet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in