• 1
  • 2
2008-03-01, 03:25
Medlem
Äter ni flashbackare torsk eller bojkottar ni fisken?

Själv så bojkottar jag all torsk , Jag vägrar ens att arbeta med torsk i mitt yrke som kock. Vilket ledde till en varning från arbetsgivaren idag då jag helt enkelt vägrade tillaga och servera fiskrätten vi hade på menyn.

jag skall säga til mitt försvar att jag redan innan anställningen sagt till arbetsgivaren att jag inte tänker tillaga varken torsk,anklever eller andra råvaror framställda från djurs onödiga lidande eller utrotande. Så jag anser denna varning felaktig då dom visste min ståndpunkt sedan innan.

Men hur ställer er ni på flashback? Äter ni torsk trots att den snart är utfiskad?

själv har jag inte rört en torsk sedan 2001.

Gjorde jag fel som vägrade tillaga och servera torsk trots att jag till arbetsgivaren långt innan sagt att jag inte tänker använda denna råvara?
Senast redigerad av zoloth 2008-03-01 kl. 03:36.
Citera
2008-03-01, 03:32
Medlem
Squalos avatar
Nej, jag har inte ätit torsk på ett år iaf.

Men när det kommer till matens politik så är det mycket krångel. Äter inte jag torsken, så kommer någon annan äta den. Fiskar inte svensk fiskeflotta den, så tas den av ryssen, os.v.

Som det är med gåslever som dom där grodätande fransmännen håller på med. Det är förbjudet att föda upp i Storbritannien, men inget som hindrar att det importeras från Frankrike.
Citera
2008-03-01, 03:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Nej, jag har inte ätit torsk på ett år iaf.

Men när det kommer till matens politik så är det mycket krångel. Äter inte jag torsken, så kommer någon annan äta den. Fiskar inte svensk fiskeflotta den, så tas den av ryssen, os.v.

Som det är med gåslever som dom där grodätande fransmännen håller på med. Det är förbjudet att föda upp i Storbritannien, men inget som hindrar att det importeras från Frankrike.

Sant som det är sagt men någonstans måste det börjas.
Citera
2008-03-01, 03:44
Medlem
Har gjort en tråd angående varningen jag fick från arbetsgivaren i forumet som hanterar arbetsliv. Om ni har synpunkter kring den biten av ämnet skriv dom gärna där. Vi kan hålla mer matlagningsorienterade inlägg i den här tråden.

tack.

http://www.flashback.org/showthread.php?t=632141
Citera
2008-03-01, 03:46
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuskpelle
Sant som det är sagt men någonstans måste det börjas.
Det måste komma till skott en politisk överenskommelse om att stoppa fisket av torsk, och se till att ryssar och dylikt patrask följer överenskommelsen.

Om vi inte äter torsk är egentligen en kattpiss i havet. Det enda det medför är att torsken bli billigare för någon annan som äter den istället.
Citera
2008-03-01, 03:49
Medlem
Ja, jag äter torsk rätt ofta. Och tänker fortsätta med det så länge jag vill och den finns tillgänglig

Ska nog slå till med torsk, kulpotatis och dijonsenapskräm på tisdag. Var ett par veckor sedan. Tack för tipset!

Tråkigt att du är så negativt inställd till ditt yrke. Men läs på hur det egentligen står till med torskbeståndet först. Prata med en västkustfiskare och ta reda på hur mycket de kastar ut varje vecka i havet. Och läs på om anklever innan du yttrar att de behandlas illa. Alltid bra att läsa på innan man tar ställning för och emot saker
Citera
2008-03-01, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av legatoz
Ja, jag äter torsk rätt ofta. Och tänker fortsätta med det så länge jag vill och den finns tillgänglig

Ska nog slå till med torsk, kulpotatis och dijonsenapskräm på tisdag. Var ett par veckor sedan. Tack för tipset!

Tråkigt att du är så negativt inställd till ditt yrke. Men läs på hur det egentligen står till med torskbeståndet först. Prata med en västkustfiskare och ta reda på hur mycket de kastar ut varje vecka i havet. Och läs på om anklever innan du yttrar att de behandlas illa. Alltid bra att läsa på innan man tar ställning för och emot saker

Jag är inte negativt inställd till mitt yrke , vart får du det ifrån?
jag älskar att arbeta som kock , det är det yrke jag alltid velat arbeta med
trots att jag slösat bort många år när jag gjort annat.

jag har sett hur mycket fisk som slängs överbord eller som mals till djurmat , jag vet vilket otroligt slöseri det är på torsken. När det gäller anklevern så har jag personligen besökt en ankuppfödare i frankrike som producerar anklever , det jag såg var riktigt vidrigt - anklevern är god , mycket god enligt mig men jag som person har gränser för vad jag kan hanterna. Min arbetsgivare visste om dessa gränser innan min anställning och jag ser inte vad detta har för relevans varken till tråden eller till mitt yrke som kock.

Det fiskarna kastar ut är död eller döende fisk , dom har trålats upp och kunde likagärna malas till fiskpinnar att släppa tillbaks dom gör ingen nytta dom dör av tryckförändringen.

Jag är dessutom av den åsikt att jag som kock på en större resturang i stockholm har möjlighet att påverka vad allmänheten konsumerar.

Om jag genom mitt yrke kan få folk att äta Sej istället för Torsk eller
ekologiskt framställd mat istället för konventionell mat så ser jag detta som något positivt och inte något negativt som du verkar göra.
Senast redigerad av zoloth 2008-03-01 kl. 04:10.
Citera
2008-03-01, 04:21
Bannlyst
Citat:

Som erfaren sportfiskare så kan jag säga att den fångade torsken minskat drastiskt både i storlek och mängd sedan 70-talet, då säger jag drastiskt, detta gäller alla vatten, speciellt Sverige! I Norge finns vissa livskraftiga bestånd kvar.

På 70-talet fanns det gott om torsk t.o.m. i sthlms skärgård.

Citat:
Men läs på hur det egentligen står till med torskbeståndet först:

Läs på själv! Du har väl aldrig själv fiskat efter torsk. Ett bra exempel är kollapsen utan för New Foundland. Vilket är det nästa bestånd vi skall fiska ut?

Varför tror du att yrkesfiskarna påstår att beståndet är bra, eller bättre än den är??? Visst, beståndet är bättre än för några år sedan, men det betyder ju inte att beståndet är bra!

Men du är väl bara ett troll, ute för att provocera och jag nappade på betet som en torsk...

Håll dig till din anklever...
Senast redigerad av snuskpelle 2008-03-01 kl. 04:48.
Citera
2008-03-01, 04:53
Medlem
Citat:
Läs på själv! Du har väl aldrig själv fiskat efter torsk. Ett bra exempel är kollapsen utan för New Foundland. Vilket är det nästa bestånd vi skall fiska ut?

Varför tror du att yrkesfiskarna påstår att beståndet är bra, eller bättre än den är??? Visst, beståndet är bättre än för några år sedan, men det betyder ju inte att beståndet är bra!

Men du är väl bara ett troll, ute för att provocera och jag nappade på betet som en torsk...

Troligen har han inte gjort det.

jag har själv fiskat efter torsk med fiskebåt som utgiick ifrån uddevalla.
vi var ute 2000 till 2004 och varje år fick vi mindre och mindre fångst.
Och 2004 under de 2 dagarna jag var ute med båten fick vi upp hela 38kilo.
uppenbarligen finns det hur mycket torsk som helst _stor ironi_

jag hade inte startat denna tråd om jag inte hade någon grund att stå på!
Citera
2008-03-01, 04:59
Medlem
Citat:
Som erfaren sportfiskare så kan jag säga att den fångade torsken minskat drastiskt både i storlek och mängd sedan 70-talet, då säger jag drastiskt, detta gäller alla vatten, speciellt Sverige! I Norge finns vissa livskraftiga bestånd kvar.

På 70-talet fanns det gott om torsk t.o.m. i sthlms skärgård.

Grattis!

Du lyckas i ett inlägg med att

- Felcitera mig
- Förlöjliga mig
- Avfärda mig som ett troll
- Känna till hur ofta jag fiskar
- Veta hur stor/liten min kunskap är inom fiske

Gratulerar!

Ja, jag ska äta både anklever och torsk. Gott!
Citera
2008-03-01, 05:16
Medlem
Jag stekte torsk bara häromdagen, gäller ju att äta medan det finns ngt kvar.
Räddar man torsken om man inte äter den då? Eller hur fungerar det som?
Citera
2008-03-01, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tort
Jag stekte torsk bara häromdagen, gäller ju att äta medan det finns ngt kvar.

Herrejösses.

vad sägs om Pandabiff eller Noshörningssoppa? Låter det gotti gotti?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in