Citat:
Ursprungligen postat av legatoz
Ja, jag äter torsk rätt ofta. Och tänker fortsätta med det så länge jag vill och den finns tillgänglig
Ska nog slå till med torsk, kulpotatis och dijonsenapskräm på tisdag. Var ett par veckor sedan. Tack för tipset!
Tråkigt att du är så negativt inställd till ditt yrke. Men läs på hur det egentligen står till med torskbeståndet först. Prata med en västkustfiskare och ta reda på hur mycket de kastar ut varje vecka i havet. Och läs på om anklever innan du yttrar att de behandlas illa. Alltid bra att läsa på innan man tar ställning för och emot saker

Jag är inte negativt inställd till mitt yrke , vart får du det ifrån?
jag älskar att arbeta som kock , det är det yrke jag alltid velat arbeta med
trots att jag slösat bort många år när jag gjort annat.
jag har sett hur mycket fisk som slängs överbord eller som mals till djurmat , jag vet vilket otroligt slöseri det är på torsken. När det gäller anklevern så har jag personligen besökt en ankuppfödare i frankrike som producerar anklever , det jag såg var riktigt vidrigt - anklevern är god , mycket god enligt mig men jag som person har gränser för vad jag kan hanterna. Min arbetsgivare visste om dessa gränser innan min anställning och jag ser inte vad detta har för relevans varken till tråden eller till mitt yrke som kock.
Det fiskarna kastar ut är död eller döende fisk , dom har trålats upp och kunde likagärna malas till fiskpinnar att släppa tillbaks dom gör ingen nytta dom dör av tryckförändringen.
Jag är dessutom av den åsikt att jag som kock på en större resturang i stockholm har möjlighet att påverka vad allmänheten konsumerar.
Om jag genom mitt yrke kan få folk att äta Sej istället för Torsk eller
ekologiskt framställd mat istället för konventionell mat så ser jag detta som något positivt och inte något negativt som du verkar göra.