2008-03-01, 05:29
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Herrejösses.

vad sägs om Pandabiff eller Noshörningssoppa? Låter det gotti gotti?
Tigersalami...

Kanske dags att någon ser "The Freshman" igen. http://www.imdb.com/title/tt0099615/
Citera
2008-03-01, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Herrejösses.

vad sägs om Pandabiff eller Noshörningssoppa? Låter det gotti gotti?

Och vad blir det till efterrätt, då?

Allvarligt: Nog för att jag älskar torsk, den är i mitt tycke den godaste fisken. Men nu är det inte jag ensam som håller på att äta slut på beståndet(tro´ t, eller ej)..... och dessutom äter jag död torsk, torsk som redan är fångad och fryst, d. v. s den är stendöd.
Och om jag inte köper torsk, den som då redan ligger i affären och är stendöd, sedan flera ggr om, vad händer då med den torsken? Återfår den livet igen, eller?
Eller hur fungerar det som? Du svarade aldrig på det...
Citera
2008-03-01, 06:06
Medlem
buffalos avatar
Kan vi inte bara klona fram massor med torsk?
Citera
2008-03-01, 08:48
Medlem
Krests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Kan vi inte bara klona fram massor med torsk?
Tycker du inte att det vore både billigare och enklare att odla fisk på traditionellt vis? På vilket sätt skulle kloner vara bättre?
Citera
2008-03-01, 08:56
Medlem
The Masters avatar
Jag äter ej torsk av ren princip då jag ej vill stödja utrotningen. Bra gjort av TS och om du PM:ar vart du jobbar så skall jag med glädje äta lunch hos dig och be din chef ge mina komplimanger.

Förbenat bra princip och att du står fast vid det.
Citera
2008-03-01, 09:43
Ja jag äter torsk och har inga större samvetskval för att jag gör det. Torsk är en god och nyttig fisk. Vi kan väl alltid börja odla torsken som vi gör med lax och tonfisk när beståden väl har börjat tryta?

Edit: Dock så tycker jag inte att folk som ej äter torsk, för att de inte vill bidra till utrotningen, är lallande hippies. Bra gjort utav er och bra gjort av TS som är så principfast att han inte väljer att tillaga sådan hant inte kan "stå för" (torsk och anklever).
Citera
2008-03-01, 10:09
Medlem
w84funs avatar
Jag låter bli torsken sedan många år. Det finns inte anledning att äta den när det finns så många andra goda fiskar som är okej att äta.

Jag hittade en lista på WWFs hemsida över fiskar man inte ska äta.

Bergtunga
Hajar
Hälleflundra (Nordatlanten)
Lax (vildfångad)
Marlin
Marulk
Liten hälleflundra
Rockor
Räkor, tropiska (odlad och vild)
Rödspätta
Rödtunga
Svärdfisk
Tonfisk (blåfenad)
Torsk
Tunga
Ål
Citera
2008-03-01, 11:13
Medlem
klybans avatar
Det finns ställen där torsk idag inte är hotat sån torsk kan man än äta med gott samvete.

Men jag är övertygad att om jordens fiskeflottor kommer hota många arter till om dom inte börjar tänka lite mer än om plånboken.
Citera
2008-03-01, 12:01
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rytterstedt
Ja jag äter torsk och har inga större samvetskval för att jag gör det. Torsk är en god och nyttig fisk. Vi kan väl alltid börja odla torsken som vi gör med lax och tonfisk när beståden väl har börjat tryta?

Edit: Dock så tycker jag inte att folk som ej äter torsk, för att de inte vill bidra till utrotningen, är lallande hippies. Bra gjort utav er och bra gjort av TS som är så principfast att han inte väljer att tillaga sådan hant inte kan "stå för" (torsk och anklever).

Odlad torsk finns i handeln nu för tiden. Odlingen har förstås negativa konsekvenser, och vissa ratar den odlade torsken med hänvisning till att den är annorlunda i smaken. Själv har jag inte provat, men det kanske nån annan här har gjort?

Här är lite läsning:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=145&a=582511

I övrigt kan boken Torsk av Mark Kurlansky rekommenderas.
Citera
2008-03-01, 12:09
Medlem
Seamus Costellos avatar
Låter bli torsken. Tycker också att det är jävligt synd att ålen snart är utrotad. I det fallet är det ju inte fiskandet som är problemet, vad jag förstår så ligger ålrackarna i drivor i kraftverksturbinerna. Borde ju gå att bygga bort det problemet, om viljan fanns.
Citera
2008-03-01, 12:20
Medlem
_Dante_s avatar
Nej, någon Torsk köper jag inte när jag vet hur illa det är ställt med den fisken, när det dessutom finns Hokifilé att köpa som är godare än torsk (fryst Hoki är att jämföra med färsk Torsk tycker jag) så finns det ju verkligen ingen anledning att köpa den fisken....

Och till alla som resonerar som så att det spelar ingen roll i fall jag slutar köpa Torsk eftersom så många andra fortfarande köper den..Och inte fattar att det alltid måste vara några som börjar och som går i brächen för att det ska kunna bli någon förändringar vill jag bara..
Citera
2008-03-01, 12:39
Medlem
Jag äter inte torsk, men det beror mer på att det smakar raggsocka än att den är utrotningshotad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in