Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Vi har inte torsk på menyn. Vi serverar inte torsk i normala fall.
Detta var en specialbokning till ett större sällskap och jag ringdes in trots ledighet för att hjälpa till pga sjukdom.
Till att börja med - kudos för din principfasthet, riktigt imponerande.
Jag tänkte rätt tidigt svara att varningen sannolikt var korrekt utdelad juridiskt men moraliskt och smidighetsmässigt felaktig. Dock just med ordet "sannolikt" då jag inte
vet, och fortsätta med att skriva att du skulle hoppas på att Wildhorses skulle besvara din tråd då han troligtvis kunde utelämna ordet "sannolikt" och veta, och mycket riktigt
Måste ifrågasätta din arbetsgivare lite. Du ställer upp och gör dem en tjänst genom att rycka in, arbetsvägrar på grund de redan visste om och får en varning som tack? Hur osmidig var du, totalvägrade du att arbeta eller kunde du tänka dig att fixa potatisen om Lasse lagade torsken?
Har ni diskuterat situationen? Om du klargör för din arbetsgivare att du inte avser att ändra på din hållning angående torsk samt att du informerat om detta i förväg, att du ställde upp och ryckte in trots ledighet och varför du arbetsvägrat är varningen vanvettig. En smidig arbetsgivare som värdesätter dig skulle svära i det tysta men acceptera din hållning. Är du en värderad tillgång för företaget och ställer upp är det bisarrt agerat ur smidighetssynpunkt av din arbetsgivare.
Hur bra trivs du på företaget? Jag skulle ha svårt att acceptera det.