• 4
  • 5
2008-03-05, 03:24
Medlem
Andolorias avatar
Äter inte torsk längre, köper de där alternativ fiskarna. Det är säkert omförpackad torsk eller någon annan utrotningshotad art men vafan jag VET att torsken har det hårt så får väll hoppas de "alternativa" torskfiskarna är "ok" att köpa. Tips Janne J så kanske han kollar upp det.
Citera
2021-05-01, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rytterstedt
Ja jag äter torsk och har inga större samvetskval för att jag gör det. Torsk är en god och nyttig fisk. Vi kan väl alltid börja odla torsken som vi gör med lax och tonfisk när beståden väl har börjat tryta?

Edit: Dock så tycker jag inte att folk som ej äter torsk, för att de inte vill bidra till utrotningen, är lallande hippies. Bra gjort utav er och bra gjort av TS som är så principfast att han inte väljer att tillaga sådan hant inte kan "stå för" (torsk och anklever).

Att odla torsk är inte som att odla lax eller hälleflundra. Torsk är ett rovdjur och kanibal, finns det annan torsk som får plats i munnen äts den upp. Tillslut blir det en sån ojämn storlekskillnad på fisken att den mindre äts upp allt fortare . Dessutom kallar norrmännen dom uppfödda torskarna för zombiefiskar. Dom får onormala proportioner och former så all torskuppfödning har man lagt ner. Dels blev det inte lönsamt och man fick ingen bra slutprodukt.
Citera
2021-05-01, 15:26
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Klart man äter torsk. Men inte alls lika ofta som tidigare. Blivit ganska dyrt, så blir oftare annan vit fisk.
Citera
2021-05-01, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Att odla torsk är inte som att odla lax eller hälleflundra. Torsk är ett rovdjur och kanibal, finns det annan torsk som får plats i munnen äts den upp. Tillslut blir det en sån ojämn storlekskillnad på fisken att den mindre äts upp allt fortare . Dessutom kallar norrmännen dom uppfödda torskarna för zombiefiskar. Dom får onormala proportioner och former så all torskuppfödning har man lagt ner. Dels blev det inte lönsamt och man fick ingen bra slutprodukt.

Börjar komma odlad torsk, den nya stora på marknaden heter norcod och levererar en förvånansvärt bra torsk, enda negativa (positiva för vissa) är att huvudet på torsken är snäppet mindre än på vild.

Nya tider, nya metoder, ny marknad - ser ut att kunna bli succé
Citera
2021-05-02, 15:54
Medlem
Sladdarens avatar
Ja tyvärr för ofta ur ett zoologgiskt säkerhetstänk
Jag drar mig undan ansvaret att inte äta fisken, fiskarterna, pga av utrotningsbeståndet, men anser till fullo att det ska inte sitta i en efterfrågan eller livsmedelsbehov när de som trålar fisken är egentligen de fullt ansvariga och dom som bestämmer kvoterna först och främst

Stäng av dom som i sin tur blir mig isf ifrån att köpa fisken så accepterar jag det och kommer inte efterfråga torsken. Tycker vi lever i en tid då vissa nternationella avtal inkl sverige kan bestämma sådant utan att det ska vara för mycket betänkligheter kring det

Ni som inte äter färsk torsk äter nog en jädra massa färdiga fiskpinnar så ni är lika ansvariga
Citera
2021-05-02, 16:04
Medlem
Jag utgår ifrån att myndigheter, poliker och rörelser ser till att det inte säljs mer torsk i butikerna än vad som är rimligt. Så ja, självklart äter jag torsk. Men inte så ofta som förr.
Citera
2021-06-23, 03:06
Medlem
Mandingos avatar
Äter gärna torsk, helst egenfiskad bergtorsk... får jag upp för små går de tillbaks, tar inte hem mer än jag och sällskap kan äta färskt...
Citera
2021-06-24, 17:52
Medlem
Spoektrikss avatar
Äter all typ av fisk. Stor efterfrågan ger ökad tillgång. Det brukar lösa sig
Citera
2021-06-24, 20:06
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Äter torsk och jag blir bjuden eller de få gånger jag köper. Det är ganska dyrt nuförtiden, så brukar oftast välja en billigare vit fisk eller lax.
Citera
2021-06-26, 16:41
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Äter torsk och jag blir bjuden eller de få gånger jag köper. Det är ganska dyrt nuförtiden, så brukar oftast välja en billigare vit fisk eller lax.

Det är bara att käka på, som konsument ska man inte behöva bry sig, myndigheterna ska styra och reglera så torsken överlever och konsumetpriset är min kontaktyta med problemet.

Kostar de fem torskar som anses vara max att fiska upp 10.000.000 kr/kg så lär jag som konsument avstå.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in