2019-06-21, 00:35
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basil Fawlty

Samtidigt passar han på att gnälla på twitter ; ”Har inget förlag längre. Ingen skriver en rad när jag ger ut bok. Ingen vågar publicera det jag skriver nånstans. Så ser min verklighet ut.”

Han kunde lagt till "ingen köper mina böcker och recensenterna ogillar dem" .
Birros huvudproblem är att han inte är något vidare på att skriva.
Citera
2019-06-21, 00:38
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb

Birro har viss skrivartalang, problemet är allt han skriver är ödesmättat och i affekt. Han verkar oförmögen att skriva nyktert.
Citera
2019-06-21, 00:40
Medlem
Fan Birro är ju störtskön!

Han gillar man ju!
Citera
2019-06-21, 00:50
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Birro har viss skrivartalang, problemet är allt han skriver är ödesmättat och i affekt. Han verkar oförmögen att skriva nyktert.

En Björn Ranelid fast med mindre talang och framgång , därmed också argare .

Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Fan Birro är ju störtskön!

Han gillar man ju!

Dåså , iväg och köp hans böcker så får vi se om du orkar traggla dig igenom dem.
Citera
2019-06-21, 02:38
Medlem
dialektikers avatar
Fan vad glad jag är att jag inte är ö-känd/känd. Jäkligt lätt att bli brännmärkt.
Verkar som han tappat stinget på grund av brännmärkt-heten och tappat lusten att skriva.
En annan har ju friheten att kunna ge ut något när andan faller på.
Citera
2019-06-21, 03:08
Medlem
Citat:
Marcus "ingen köper mina böcker och recensenterna ogillar dem"-identitetspolitik är löjeväckande. Han har kört den där tjatiga valsen så många gånger under så många år att man kan undra om det finns någon som kunnat hålla koll på räkningen. Han kör alltså på i livet med detta som varumärke. Riktigt tragiskt.

Birro har alltid hållit anmärkningsvärt låg klass för att vara så "känd" och för att ha haft det mediala utrymme han haft. Troligen har han förväxlat det faktum att han fått vara med en del i rampljuset med att han skulle haft någonting att komma med. Han är kass som författare och poet, och han har som regel varit pinsamt dålig som krönikör.
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Grejen är den att han inte har någon skrivartalang. Det han kan är vissa (enformiga) skrivtekniker. Han har dock inget intressant eller relevant att säga.
Citat:
En Björn Ranelid fast med mindre talang och framgång , därmed också argare .
Haha!! Väldigt träffande. Man skulle kunna lägga till att Birro även är mer hysterisk också.
Citera
2019-06-21, 08:16
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Birro skriver idag på Facebook att han klarar sig och att det aldrig varit synd om honom, för att i nästa mening beskriva hur förtvivlad han är över hur han behandlats och samtidigt passa på att tigga pengar på Swish och uppmana folk att stötta honom via Patreon. Logik, någon?

Vidare är han en ”jävel på att skriva” och är trött på att umgås med ”medelmåttor och hyenor”.
Han är hellre på gågatan i Bengtsfors eller på torget i Ludvika. En gång i tiden lovade han att flytta till Dalarna, men det blev inget av det heller och om han nu är en sådan jävel på att skriva så borde han någon gång kunna lära sig skilja på de och dem, men även där misslyckas han i sitt gnäll på Facebook.

Samtidigt passar han på att gnälla på twitter ; ”Har inget förlag längre. Ingen skriver en rad när jag ger ut bok. Ingen vågar publicera det jag skriver nånstans. Så ser min verklighet ut.”

Det är synd om Birro, men vänta bara, i morgon kommer han att börja publicera ”svavelosande texter och krönikor” på sin nya plattform och så avslutar han med att be folk swisha pengar.
Jag tror inte att Birro inser hur hård konkurrensen egentligen är. Det finns tusentals människor som i SR eller SVT kan sitta och diskutera fotboll eller politik. När det inte blir Birro som får den äran blir han sur och uppfattar det som att alla i etablissemanget är emot honom. Alla har ett bäst före-datum och ingen kan väl ha undgått att Marcus Birro är en bitter typ. Är det honom man ringer då i första hand? För 15 år sedan funkade det. Birro satt i varje tv-soffa och var med i olika tv-program som side kick för att dela med sig av sin visdom. För 15 år sedan var Robert Gustafsson med i varje program där en komiker behövdes för en sketch. Idag är det andra komiker. Det gäller att förnya sig. Den humor som folk tyckte var rolig på 90-talet kanske inte fungerar lika bra idag. På samma sätt finns det nya aktörer som kan sitta i tv och diskutera politik och fotboll. Politik har Birro inte heller varit särskilt bra och skicklig på. Mer en allmän tyckare som det går 13 på dussinet.

Även när det gäller böcker så har det hänt lite. Innan internet blev populärt satt folk och läste en god bok hemma. Idag finns sociala medier, forum och intressegrupper på nätet som tar upp mycket tid. Idag kan vi streama film när vi vill. Förr när det inte var något bra på tv läste man en bok istället. Det krävs mer för att överleva som författare idag när vi mest läser kriminalromaner från ett 20-tal kända författare och ingen under 30 har läst mer än ett fåtal av de "klassiker" inom litteraturen som i stort sett alla födda på 70-talet hade förväntas läsa. Varför skulle jag välja en bok som just Birro skrivit framför någon annan? Kan någon förklara det för mig?

Nu ska Birro alltså igen börja skriva "för vanligt folk". Grattis Birro, men risken är att det blir ett bittert uppvaknande även här. För ärligt talat, hur många finns det numera som skriver för "vanligt folk" och som konkurrerar om Swish-bidragen? Vi har Swish-journalister, bloggsajter, alternativa medier och hundratals, kanske tusentals debattörer och opinionsbildare som försöker finansiera sitt uppehälle med bidrag från läsarna. Lägg därtill alla Youtubers och influencers som ber om tittarnas bidrag för att de ska kunna upprätthålla sin livsstil och fortsätta lägga ut filmer. Sanna mina ord, om två månader kommer vi få se en sur Birro som inte längre får in tillräckligt med bidrag från sina läsare och då kommer han gå bananas över det.
Citera
2019-06-21, 10:16
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag tror inte att Birro inser hur hård konkurrensen egentligen är. Det finns tusentals människor som i SR eller SVT kan sitta och diskutera fotboll eller politik. När det inte blir Birro som får den äran blir han sur och uppfattar det som att alla i etablissemanget är emot honom. Alla har ett bäst före-datum och ingen kan väl ha undgått att Marcus Birro är en bitter typ. Är det honom man ringer då i första hand? För 15 år sedan funkade det. Birro satt i varje tv-soffa och var med i olika tv-program som side kick för att dela med sig av sin visdom. För 15 år sedan var Robert Gustafsson med i varje program där en komiker behövdes för en sketch. Idag är det andra komiker. Det gäller att förnya sig. Den humor som folk tyckte var rolig på 90-talet kanske inte fungerar lika bra idag. På samma sätt finns det nya aktörer som kan sitta i tv och diskutera politik och fotboll. Politik har Birro inte heller varit särskilt bra och skicklig på. Mer en allmän tyckare som det går 13 på dussinet.

Även när det gäller böcker så har det hänt lite. Innan internet blev populärt satt folk och läste en god bok hemma. Idag finns sociala medier, forum och intressegrupper på nätet som tar upp mycket tid. Idag kan vi streama film när vi vill. Förr när det inte var något bra på tv läste man en bok istället. Det krävs mer för att överleva som författare idag när vi mest läser kriminalromaner från ett 20-tal kända författare och ingen under 30 har läst mer än ett fåtal av de "klassiker" inom litteraturen som i stort sett alla födda på 70-talet hade förväntas läsa. Varför skulle jag välja en bok som just Birro skrivit framför någon annan? Kan någon förklara det för mig?

Nu ska Birro alltså igen börja skriva "för vanligt folk". Grattis Birro, men risken är att det blir ett bittert uppvaknande även här. För ärligt talat, hur många finns det numera som skriver för "vanligt folk" och som konkurrerar om Swish-bidragen? Vi har Swish-journalister, bloggsajter, alternativa medier och hundratals, kanske tusentals debattörer och opinionsbildare som försöker finansiera sitt uppehälle med bidrag från läsarna. Lägg därtill alla Youtubers och influencers som ber om tittarnas bidrag för att de ska kunna upprätthålla sin livsstil och fortsätta lägga ut filmer. Sanna mina ord, om två månader kommer vi få se en sur Birro som inte längre får in tillräckligt med bidrag från sina läsare och då kommer han gå bananas över det.

Nu hittar jag inte så många av hans gamla krönikor, men jag har för mig att jag tyckte att han formulerade sig vackert.
I tv-soffor hade han vass tunga, t ex mot uppmärksamhets-kåta människor. Folk som fläker ut sig för att synas och ha ytliga referensramar. Birro tillhörde inte den dekadenta skaran kändisar utan han var poet med högre värderingar om livet.

Glömmer aldrig hur han i debattstudion fnyste åt Alice Timander och åt annat ytligt folk i branschen som gjorde allt för att synas och hade ytliga värderingar. Ca 20 år sen. Robinson och sån "ytlig skit" som börjat komma i tv avhandlades också.
Birro framställde det som att han tillhörde den klass som strävade efter lite mer äkta värden i livet. Jo, det var nog med den imagen han fick lite status och erkännande till att synas.
Det där med att vara lite anarkistisk som han brukar omfamnas av vänstern, så därför "fick han vara med" då.
Senast redigerad av dialektiker 2019-06-21 kl. 10:35.
Citera
2019-06-21, 10:24
Medlem
Bizmarcks avatar
Jag gillar trots allt Birro på nåt vis, trots att han är en medelmåtta som vi andra.
En strategi för att få upp intresset kring sin person, kanske skulle kunna vara om han började supa igen! Folk gillar att höra om fyllon som ställer till det!
Citera
2019-06-21, 13:41
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
En strategi för att få upp intresset kring sin person, kanske skulle kunna vara om han började supa igen! Folk gillar att höra om fyllon som ställer till det!

Det kanske skulle ge honom lite medietid , särskilt om han gjorde lite dumma saker på fyllan.Saken är att det inte skulle räcka särskilt långt till vad MB tycker sig förtjäna.
Marcus förtjänar att sitta i tv-studion under varje större fotbollsmatch , skriva fotbollskrönikor i en större tidning, inte bara få sina romaner utgivna utan även hyllade av recensenter, vara programledare för ett samhällsgranskande tv-program på svt , kanske en riksdagsplats , FIFA har ju ruttnat rejält på sistone och mäktiga män blivit gripna , någon position där?
MEN han fikade med en sverigedemokrat , så det går ju inte för sig i det här jävla landet!

Skämt åsido så var han grymt bra på att marknadsföra sin person på 90-talet och det tidiga 00-talet.
Jag minns hur han på den tiden deklarerade att han helt klart "horade" men att det var enda viset för en poet att bli utgiven. Med tiden blev tv-studiorna hans naturliga miljö och punkaren från Göteborg tyckte att han förtjänade mer än att få sina dikter utgivna. Resten är historia.
Citera
2019-06-21, 23:46
Medlem
Basil Fawltys avatar
Jaha, så kom den då, den första av de ”svavelosande texterna” Birro utlovat.
Inte mycket svavel om någon frågar mig, samma gamla egocentrerade Birrovälling som vanligt.
Samma dåliga språkhantering, samma motsägelser av det han skrivit, samma iofs något nedtonade gnäll över sakernas tillstånd.

Nej, du Birro skall det bli fler Patreons eller mer klirr i swishkassan så får du anstränga dig litet mer, vara tydligare, visa vad du egentligen tycker. Det här gamla flödet av gamla nötta meningar, som använts tusen gånger, tidigare duger inte

https://m.facebook.com/story.php?sto...00001040712251
Citera
2019-06-22, 00:43
Medlem
Pale Riders avatar
Citat:
Jaha, så kom den då, den första av de ”svavelosande texterna” Birro utlovat.
Inte mycket svavel om någon frågar mig, samma gamla egocentrerade Birrovälling som vanligt.
Samma dåliga språkhantering, samma motsägelser av det han skrivit, samma iofs något nedtonade gnäll över sakernas tillstånd.

Nej, du Birro skall det bli fler Patreons eller mer klirr i swishkassan så får du anstränga dig litet mer, vara tydligare, visa vad du egentligen tycker. Det här gamla flödet av gamla nötta meningar, som använts tusen gånger, tidigare duger inte

https://m.facebook.com/story.php?sto...00001040712251
Han läser tydligen inte ens igenom texten själv innan han trycker skicka.
Gillar strindbergshybrisen i svavelosande texter och krönikor.
Och kommentaren Ranelid fast med mindre talang.

Rätt jävla onödigt inlägg av mig för övrigt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in