2020-08-25, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SacrumBellum
Nu går kristna SD-profilen Nasrin Sjögren till våldsamt angrepp på Birro på Facebook. Ord och inga visor:

https://m.facebook.com/story.php?sto...6&id=545572315

Citat:
Det pågår en debatt i Katolskt samtalsforum om vilka principiella villkor som bör gälla för att upplåta utrymme för anti-katolska skribenter inom Katolska kyrkans olika forum. Något som i detta fall aktualiseras och exemplifieras av Marcus Birros senaste kolumn i Katolskt Magasin. Nedan återfinns mitt senaste och sammanfattande inlägg i debatten. Hela tråden återfinns via denna länk: https://www.facebook.com/groups/1782...7027876453863/

Inlägget följer här:

Jag får inte några rationellt tillfredställande svar från KM. För att det inte skall råda någon tvekan om vad saken gäller, låt mig förtydliga min kritik:

Katolskt magasin ges ut som tidning för Stockholms katolska stift* av Stiftelsen Katolsk Kyrkotidning med stöd från Stockholms katolska stift. Det är alltså den officiella tidningen för Katolska kyrkan i Sverige.

Det är en rimlig förväntan och begäran att Katolskt magasin (KM) avstår från att upplåta sin publikation och plattform till i sak rent anti-katolska skribenter och individer.

Marcus Birro har som affärsidé och som vana att använda sin personlighet, sitt privatliv och sina ständigt skiftande, och inbördes motsägelsefulla, åsikter genom att vika ut sig i alla möjliga och omöjliga medier, publikationer och sammanhang. Allt från högerextrema poddar via skvallerpressen till etablerade plattformar. Det är detta som renderar honom rubriker, arbetstillfällen och uppmärksamhet som i sin tur skapar utrymme för honom att tjäna pengar på sina föreläsningar, böcker och texter.

Marcus Birro har vid upprepade tillfällen tydligt och offentligt argumenterat för och uttryckt anti-katolska ståndpunkter. Han begår grova synder (enligt katolsk teologi) som han sedan passionerat försvarar. Marcus går sedan till vildsinta angrepp mot de som kritiserar hans beteende. Han kallar dem ”skenheliga” ”hycklare”, ”moralister” o dyl som han föraktar, förtalar och underkänner som kristna.

Några exempel, som jag redan har tagit upp, nu i punktform (det finns allmänt tillgängliga källor till samtliga punkter som jag kan gräva fram igen om någon önskar så):

- Han bedrog sin hustru Jonna, som han har två små barn med, genom en utomäktenskaplig affär i ca fem månader innan han slutligen bekände färg efter att hela historien hade läckt ut i skvallerpressen.
- Kvinnan han hade nämnda affär med var själv i ett lyckligt katolskt äktenskap med sin make som hon har två små barn med. Efter att Birro etablerade kontakt och inledde en relation med henne tog hennes äktenskap slut som en direkt konsekvens av hans inblandning.
- Han har i intervjuer tydligt uttryckt att han är anhängare av bruket att ta död på små människor i moderlivet genom aborter.
- Han har själv aktivt medverkat till att skapa flertalet små människor genom IVF-behandling, där de efter ett antal år i nedfryst tillstånd dödades enligt regelverket när de inte återfördes till livmodermiljö för att få växa vidare och födas.
- Han har med emfas uttryckt kritik mot äktenskapet som en exklusiv och livslång angelägenhet mellan man och kvinna genom att uttrycka stöd för såväl likakönade äktenskap som skilsmässa, bl a med argumentet att "Jag tror inte Gud binder band som inte är till för att vara bundna".
- Han har med eftertryck sagt att det är rätt att idka föräktenskapligt sex.
- Han har rakt av ljugit om att vara katolik för att därigenom få smutskasta Katolska kyrkan i rikstäckande massmedier. Något han fortsatte med till den punkt att han fick en skarp tillsägelse från en katolsk präst. Hans formella kyrkliga hemvist är Svenska kyrkan och har alltid så varit.
- Enligt egen utsago försökte han påbörja en konversionsprocess, men drog sig ur själv då Katolska kyrkan invände mot att han har lämnat sin hustru genom att bedra henne med en gift katolsk kvinna, som han idag lever i ett sexuellt fullbordat utomäktenskapligt förhållande med.

Någon ånger har han inte uttryckt offentligt för något av detta, den raka motsatsen gäller som obruten princip.

Om vi vill gå till botten med detta behöver vi ta på allvar den sakliga och fullt begripliga kritik som jag framfört ovan. Det räcker inte med generaliseringar av typen "om vi publicerar kontroversiella skribenter blir alltid någon arg". Bitte skriver att KM tidigare upplåtit plats åt den tidigare miljöministern, som är öppet homosexuell. Men att KM eventuellt brustit i bedömningsförmåga tidigare legitimerar inte att man medvetet gör det igen. Kutym är ett mycket dåligt argument. Att Marcus knyter nära katolska kontakter i sitt sociala nätverk och (för att parafrasera) "många katoliker gillar honom" är inte heller ett bra argument, mot bakgrund av innehållet i min kritik.

Min argumentation för att Marcus inte bör få skriva i KM, eller tillåtas få inflytande i katolska sammanhang, står än så länge rationellt oantastad.

Undrar vad han tänker nu när Nasrin själv går och skiljer sig (på eget bevåg)?
Citera
2020-08-25, 19:01
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VincentDerwydd
Undrar vad han tänker nu när Nasrin själv går och skiljer sig (på eget bevåg)?
Det gör väl varken från eller till för honom. Övergav han inte kristligheten när uppdragen sinade?
Citera
2020-08-25, 19:02
Medlem
NoTruces avatar
Det är dags för Birro att göra det han kan bäst - skriva dikter och romaner. Om han återkommer med en riktig kioskvältare kommer han nog att må bättre.
Citera
2020-09-17, 13:51
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Nu ska han skriva Lasse Berghagens memoarer.
Inget dåligt gig han tjatat sig till. Folk älskar Lasse, och boken kommer sälja som smör.
Och Basse Lerghagen verkar mer än nöjd

Citat:
Svårt att i ord beskriva glädjen och stoltheten när Lasse Berghagen ringer upp efter att ha läst tjugo sidor av boken vi arbetar med och han bara jublar, gråter, berömmer, när han poetiskt och målande beskriver hur hudnära jag kommit hans tankar med mina ord.
https://mobile.twitter.com/BirroMarc...37511494311936

Citera
2020-09-17, 14:28
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet

Citat:
Svårt att i ord beskriva glädjen och stoltheten när Lasse Berghagen ringer upp efter att ha läst tjugo sidor av boken vi arbetar med och han bara jublar, gråter, berömmer, när han poetiskt och målande beskriver hur hudnära jag kommit hans tankar med mina ord.

Ack, denna ödmjukhet ...
Citera
2020-09-17, 14:51
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Ack, denna ödmjukhet ...

Haha, det är självironi begriper du väl? Marcus har subtil humor. Han driver med sin egen självupptagenhet för att liksom sticka hål på den. Finns ingen som skulle beskriva sina egna ord sådär okritiskt, och mena allvar.
Citera
2020-09-17, 15:47
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Haha, det är självironi begriper du väl? Marcus har subtil humor. Han driver med sin egen självupptagenhet för att liksom sticka hål på den. Finns ingen som skulle beskriva sina egna ord sådär okritiskt, och mena allvar.
Marcus ÄR sådan. Inte första gången han svävar ut i fullkomligt orimliga hyllningar till sig själv. Mannen är en självgod idiot. 100% övertygad han verkligen trodde han var nobelprismaterial (han har en ledig plats i bokhyllan reserverat för detta pris som han väntar på att få erhålla)
Citera
2020-09-17, 16:00
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144

Ursäkta? Det är ju hans spritt språngande narcissism som gjorde honom omöjlig i alla sammanhang innan han fick den här allmosan. Tror knappast han gjorde sig själv utfryst och arbetslös ”på skoj”.
Citera
2020-09-17, 16:06
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Det är dags för Birro att göra det han kan bäst - skriva dikter och romaner. Om han återkommer med en riktig kioskvältare kommer han nog att må bättre.

Först måste han besegra rasdiskrimineringen han är utsatt för. Läser man den här tråden ordentligt - vilket man ska göra - så lyser italienarhatet starkt som en medelhavssol.

Han måste lära sig att slåss, och inte vara så förbaskat ödmjuk mot vulgärpöbeln. Dom håller endast käften när dom möter den starke och argsinte fascisten Birro - den svage vänstermuppen Birro föraktar dom bara.
Citera
2020-09-17, 16:43
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet

https://mobile.twitter.com/BirroMarc...37511494311936

Återstår att se hur subtila djupt filosofiska tankar Lasse sitter inne med. Är han som Lill-Babs? Hon skulle utan tvivel ha gråtit, skrattat och jublat om någon skrivit ner hennes hudnära recept på köttfärssås.
Citera
2020-09-17, 21:17
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Återstår att se hur subtila djupt filosofiska tankar Lasse sitter inne med. Är han som Lill-Babs? Hon skulle utan tvivel ha gråtit, skrattat och jublat om någon skrivit ner hennes hudnära recept på köttfärssås.

Nej Lill-Babs hade ett helt normalt förhållningssätt till media. Trots att hon var den mest uppmärksammade kändisen i +30 år blev hon inte helt tokig som de flesta andra brukar bli.

Berghagen är inte långt efter även om han nog haft tur. Hade han blivit lika hårt hållen som nuvarande medialandskap förutsätter hade nog några "skandaler" uppmärksammats. Men lite runtknullande var inget någon tyckte var värt att skriva om på den tiden. Ingen av dom har för övrigt utmålat sig själva som några helgon och det höjer ribban för vad skandalblaskor skriver om.
Citera
2020-09-17, 21:29
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Nej Lill-Babs hade ett helt normalt förhållningssätt till media. Trots att hon var den mest uppmärksammade kändisen i +30 år blev hon inte helt tokig som de flesta andra brukar bli.

Berghagen är inte långt efter även om han nog haft tur. Hade han blivit lika hårt hållen som nuvarande medialandskap förutsätter hade nog några "skandaler" uppmärksammats. Men lite runtknullande var inget någon tyckte var värt att skriva om på den tiden. Ingen av dom har för övrigt utmålat sig själva som några helgon och det höjer ribban för vad skandalblaskor skriver om.

Nä du, visst var Lill-Babs skön, men hon brydde sig väldigt mycket om media. Jag har nära vänner som jobbar på skvallertidningar. "Hej, det är Barbro," var tydligen ofta på telefon. Men det var ett givande och ett tagande. När hon var som hetast kunde hon ringa och få tidningen att betala för ett nytt kök om de fick komma och göra hemma-hos-reportage.

Vad jag menade med köttfärssåsen var att Lill-Babs ju var känd för sina stooora känslor om allt möjligt. Jag tänkte om Lasse B var lite lika på det sättet. "Skrattar och gråter" i telefon. Han är väl glad att någon orkar skriva om honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in