2014-09-09, 18:28
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Tja, jag tycker nog också att Lundh går vinnande ur den striden. Samtidigt tycker jag inte att Birro går mot några personliga angrepp, även om det var onödigt att ens nämna Lundhs namn i det sammanhanget. Jag pratar alltså om det här: "
TV4 lade ner Club Calcio i våras. Trist rent personligt förstås (och kanske är jag bara bitter) men det är också trist eftersom det var det enda magasinet i Sverige om italiensk teve.

TV4 väljer istället att skicka Olof Lundh och gänget till Paris varje gång PSG har hemmamatch. Medelmåttan slår nya bottenrekord
."

Jag tycker att det är tråkigt att TV4 lagt led Club Calcio, samtidigt kan jag ändå köpa Olof Lundhs argument. Dessutom är han ganska spot on när han nämner att Birro aldrig klagade på fyran då han själv jobbade där. Detta är sant då jag själv påpekade hur dåligt man skötte Serie A sändningarna på Club Calcios Facebooksida många gånger, men aldrig någonsin fick man ett svar. Ja, det är ju förstås inte Marcus Birros ansvar och jag fattar att det inte är han som driver sidan, men ändå.

Undrar om det verkligen är Olof Lundh han syftar till med "medelmåttan", jag tror nog att han egentligen menar medelmåttligheten som råder på TV4. Birro dementerar ju iofs inte att det är Lundh som åsyftas, så det kan ju faktiskt vara riktat mot just Lundh. Onödigt annars om det uppstått ett bråk bara p.g.a en felaktig formulering.

Ska kanske lägga till att jag gillade Club Calcio också och den stämning som rådde i programmet, även fast jag inte kollade varje vecka. Gråter dock inte blod för att man lägger ner det om man säger så.
Citera
2014-09-09, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Undrar om det verkligen är Olof Lundh han syftar till med "medelmåttan", jag tror nog att han egentligen menar medelmåttligheten som råder på TV4. Birro dementerar ju iofs inte att det är Lundh som åsyftas, så det kan ju faktiskt vara riktat mot just Lundh. Onödigt annars om det uppstått ett bråk bara p.g.a en felaktig formulering.

Ska kanske lägga till att jag gillade Club Calcio också och den stämning som rådde i programmet, även fast jag inte kollade varje vecka. Gråter dock inte blod för att man lägger ner det om man säger så.
Tolkar det också som att han syftar på medelmåttigheten, men oavsett vilket så blir det ju mer eller mindre ett angrepp (direkt eller indirekt) på sagde Lundh.

Utifrån det fall att "medelmåttan" egentligen betydde "medelmåttigheten" så är detta blott ännu en i den långa raden av språkliga felformuleringar som "poeten" Birro gjort sig skyldig till.

Edit: föga förvånande går Lundh segrande ur den striden genom att påpeka Birros inkonsekvens, dubbelmoral och kappvändningar. (Lundh använder visserligen inte just de orden, men det är icke desto mindre precis de sakerna han satte fingret på)
Senast redigerad av DrNemo 2014-09-09 kl. 19:49.
Citera
2014-09-11, 23:21
Medlem
Basil Fawltys avatar
Birro gör bort sig igen.

Han läser en artikel husorganet Världen idag: http://www.varldenidag.se/ledare/201...or-egentligen/ av någon Ruth Nordström, som tydligen hatar RFSL.

Birro,som inte heller är något större fan av RFSL, plankar artikeln rakt av med vissa omskrivningar och spetsar till det med sedvanlig Birro-retorik i Expressen. http://www.expressen.se/kronikorer/m...-under-radarn/

Birros krönika innehåller så mycket faktafel att Expressen finner sig nödgade att införa en rättelse, som väl är ungefär 25% av Birros ursprungliga text. Pinsamt.

Birro har ju fått sluta som fotbollskrönikör på Expressen och skriver nu vanliga krönikor varannan vecka i stället för varje som förut. Vore kanske läge att kicka ut svammelpellen helt och hållet nu?

Läs förresten också :http://rickardsoderberg.se/wp/2014/09/virro-birro/
Innehåller några bra kommentarer angående artikeln.
Citera
2014-09-12, 17:43
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basil Fawlty
Birro gör bort sig igen.

Han läser en artikel husorganet Världen idag: http://www.varldenidag.se/ledare/201...or-egentligen/ av någon Ruth Nordström, som tydligen hatar RFSL.

Birro,som inte heller är något större fan av RFSL, plankar artikeln rakt av med vissa omskrivningar och spetsar till det med sedvanlig Birro-retorik i Expressen. http://www.expressen.se/kronikorer/m...-under-radarn/

Birros krönika innehåller så mycket faktafel att Expressen finner sig nödgade att införa en rättelse, som väl är ungefär 25% av Birros ursprungliga text. Pinsamt.

Birro har ju fått sluta som fotbollskrönikör på Expressen och skriver nu vanliga krönikor varannan vecka i stället för varje som förut. Vore kanske läge att kicka ut svammelpellen helt och hållet nu?

Läs förresten också :http://rickardsoderberg.se/wp/2014/09/virro-birro/
Innehåller några bra kommentarer angående artikeln.

Äntligen verkar det som att Expressen säger till honom på skarpen. Fortsätter han så här blir det nog inte ens krönika varannan vecka, utan inga veckor alls.

Birros replik för övrigt http://www.dagensmedia.se/nyheter/pr...cle3847400.ece

Sista stycket är helt underbart:

Intressant att Birro vidhåller och också pratar om "omfångsrikt maskineri". Det säger en del. Det maskineriet bestod av var alltså att jag ringde upp redaktionen och sedan skickade ett mail
Senast redigerad av simonvp 2014-09-12 kl. 17:52.
Citera
2014-09-13, 00:19
Medlem
X-faktums avatar
Den intellektuella kräftgången --- den fortsätter för den dyngspridande italienaren, som vare sig kan skriva något intressant eller kan hantera det svenska språket på ett riktigt sätt.

Föga överraskande förnekar den gamle alkoholisten, textrövaren och vanföreställningsmannen herr Marcus Birro att han återigen gjort bort sig då han tillgripit sig info likt en Lisebergskorp, efterapat annan text, skarvat fakta och ljugit (sin vana trogen) och därigenom med rätta blivit rättad av sin arbetsgivare. EXP väntar nog mest bara på lämpligt tillfälle - som inte bör vara alltför långt borta - för att kunna sparka tramsjournalisten och pseudoförfattaren i fråga.

Citat:
Birro gör bort sig igen.
Precis. Man har tappat räkningen för vilken gång i ordningen för länge sedan. MB torde ha svenskt (och kanske italienskt) rekord i grenarna klavertrampande, yrkesmässigt fallerande och intellektuellt havererande. Hans verbala efterspel idag i Dagens Media understryker detta inte minst.

Citat:
Rätt häpnadsväckande. Hans trovärdighet, som redan var under nollpunkten, är nu definitivt obefintlig och indisponibel.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Äntligen verkar det som att Expressen säger till honom på skarpen. Fortsätter han så här blir det nog inte ens krönika varannan vecka, utan inga veckor alls.
Expressens tålamod är något besynnerligt. Vad väntar de på egentligen? Blir intressant att läsa EXP:s ord (om de säger något) om varför MB behövde/blev tvungen att avskedas när det väl är dags snart.

Citat:
Birros replik för övrigt http://www.dagensmedia.se/nyheter/pr...cle3847400.ece

Intressant att Birro vidhåller och också pratar om "omfångsrikt maskineri". Det säger en del. Det maskineriet bestod av var alltså att jag ringde upp redaktionen och sedan skickade ett mail
Det jag fetat tyder på att Birro måste lida av grav paranoia.
Säga vad man vill: han fortsätter att underhålla världen.
Citera
2014-09-13, 00:21
Medlem
Basil Fawltys avatar

Intressant att Birro vidhåller och också pratar om "omfångsrikt maskineri". Det säger en del. Det maskineriet bestod av var alltså att jag ringde upp redaktionen och sedan skickade ett mail[/quote]

För att inte tala om: "Mig veterligen är detta första gången någon överhuvud taget väljer att granska och reflektera lite över RFSL:s arbete." Birro talar alltså om sin egen krönika i Expressen, som är ett dåligt plagiat av en tidigare artikel i Världen idag,skriven av Ruth Nordström.

Karln inte bara ljuger, han stjäl också.
Citera
2014-09-19, 23:45
Medlem
X-faktums avatar
Sanning och Gud

Hur mår Marcus Birro när allt kommer omkring?

Frågar det efter att ha läst hans senaste Världen idag-blogg den 18 september, där han skriver följande (har ryckt ut dessa två meningar):
Citat:
Vi vet vad som är sant därför att det är sant. Vi har fått den känslan och vetskapen av Gud.

Jaså?! Vet vi vad som är sant "därför att det är sant"?

Jag vet inte riktigt, men jag börjar ana att hans verklighetsuppfattning är alltmer bristfällig och närmast defekt/felaktig. Att helt frankt påstå att det som är sant är sant därför att det är sant, det låter i stort sett som en patologisk utsaga i mina öron. På sätt och vis en sorts tokreligiös uppfattning, filosofisk kortslutning eller näst intill ett slags psykotiskt tänkesätt.
Men visst, det beror på i vilken kontext det utsägs:
Kommer han in på en psykakut med det språkbruket, så torde han vara farligt nära bältesläggning; skriver han det i en personlig blogg eller inom ramen för Livets Ord i Uppsala-världen, så tycks det funka ......

Det ska sägas att jag, milt uttryckt, är en bit från Gud och det som följer med det.
Kanske måste man just tro på det väsendet, den världen, för att kunna åstadkomma - och tro på - sådana ord som Birro ger uttryck för?

MB:s blogg i fråga:
Det är sant för att det är sant…
Citera
2014-09-20, 01:18
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-faktum
Sanning och Gud

Hur mår Marcus Birro när allt kommer omkring?

Frågar det efter att ha läst hans senaste Världen idag-blogg den 18 september, där han skriver följande (har ryckt ut dessa två meningar):

Jaså?! Vet vi vad som är sant "därför att det är sant"?

Jag vet inte riktigt, men jag börjar ana att hans verklighetsuppfattning är alltmer bristfällig och närmast defekt/felaktig. Att helt frankt påstå att det som är sant är sant därför att det är sant, det låter i stort sett som en patologisk utsaga i mina öron. På sätt och vis en sorts tokreligiös uppfattning, filosofisk kortslutning eller näst intill ett slags psykotiskt tänkesätt.
Men visst, det beror på i vilken kontext det utsägs:
Kommer han in på en psykakut med det språkbruket, så torde han vara farligt nära bältesläggning; skriver han det i en personlig blogg eller inom ramen för Livets Ord i Uppsala-världen, så tycks det funka ......

Det ska sägas att jag, milt uttryckt, är en bit från Gud och det som följer med det.
Kanske måste man just tro på det väsendet, den världen, för att kunna åstadkomma - och tro på - sådana ord som Birro ger uttryck för?

MB:s blogg i fråga:
Det är sant för att det är sant…
Saker är ju onekligen sanna just för att de är sanna - (är fallet, föreligger et c.) Men det är inte därför vi vet sanningen. Folk - även av enklaste slag - brukar kräva bättre bevis.

Vad är det för fel på denne Birro, är det medfött eller har han själv ställt till det med sitt intellekt?
Citera
2014-09-21, 03:30
Medlem
X-faktums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Saker är ju onekligen sanna just för att de är sanna - (är fallet, föreligger et c.) Men det är inte därför vi vet sanningen. Folk - även av enklaste slag - brukar kräva bättre bevis.

Vad är det för fel på denne Birro, är det medfött eller har han själv ställt till det med sitt intellekt?
Felet hos Marcus Birro utgörs i och av hans personlighet som sådan, hans varande som sådant -- sanningen att säga. Näst intill hela MB:s i-världen-varo (för att snacka lite med Heidegger) verkar ha sin hemvist i patologiska utspel, desinformationsutläggningar, religiöst dravel och antiintellektuell propaganda.
Om inte det vore nog så skriver han alltså som en kratta vad gäller det språkliga, d.v.s. han fortsätter (han lär sig aldrig) med att ge avkall på så basala saker som språkriktighet och grammatik (trots att han utger sig för att vara författare, poet och skribent m.m.!). Den här Birro-tråden vittnar också om hans skrivande oförmåga ständigt.

Beträffande Birros intellekt, så är det inte mycket bevänt med det, inte i någon mening. För mig konstituerar Marcus en antiintellektuell person.
SAOB beskriver om 'intellekt': förmåga att förstå o. fatta, tankeförmåga, fattningsförmåga, förstånd.

När man till exempel läser Birros text "Det är sant för att det är sant…" (i mitt förra inlägg) – där han inte förstår sig på vad det som är sant egentligen handlar om (han manifesterar att han inte vet vad begreppet/ordet 'sant' betyder) – framgår därigenom med ALL önskvärd tydlighet som över huvud taget finns – att MB:s intellekt tycks ha gått helt i kvav. Frågan om vad som är medfött är knepig.

Skvaller om MB är annars att han tydligen, ser jag, bloggar åt något som heter Rekat och klart (jag undanbedjer mig att länka till webbplatsen), som är någon form av webbforum rörande spelverksamhet/vadslagning.
Under lördagen bloggade han där. Det är väl där, i den i-världen-varon, som han hör hemma. Där kan han ...
Citera
2014-09-23, 23:04
Medlem
X-faktums avatar
Beträffande sanning som Birro var inne på sin blogg för ett par dagar sedan.

För 6 timmar sedan på Twitter skrevs detta från Birros Twitterkonto (min understrykning):
Citat:
I kväll uppträder jag kl 19 i Pingstkyrkan i Norrtälje. Väl mött.
Jag?

Samtidigt står det i biografin:
Citat:
Officiellt twitterkonto för nyheter om böcker, texter och turnéer av Marcus Birro. Kontot drivs inte längre av Marcus själv.
Varför far Marcus Birro med osanning?

Han skriver å ena sidan om vad som är sant, som i bloggen - samtidigt som han är falsk på Twitter.

Vilken "sanning" har han tänkt att hålla sig till på bokmässan i Göteborg på söndag kl 14.00 när han är inbjuden och ska samtala med ärkebiskopen Antje Jackelén?
http://www.svenskakyrkan.se/omoss/ar...bokmassan-2014
Citat:
Scenprogram: Gäst hos ärkebiskopen – Marcus Birro
Ärkebiskop Antje möter Marcus Birro vars bok handlar om missbruk, sorg och kampen för värdighet. Men mest om Gud, gudatron och kyrkans betydelse.
Aktuell bok av Marcus Birro: Evangelium enligt Marcus
Plats: Se Människan, G01:02
Medverkande: Ärkebiskop Antje Jackelén och Marcus Birro, författare och skribent.
Senast redigerad av X-faktum 2014-09-23 kl. 23:50.
Citera
2014-09-24, 14:27
Medlem
Basil Fawltys avatar
Karln babblar så mycket och så utan röd tråd att han vet inte vad han sagt eller skrivit till slut.

Birro har ju påstått att det är sorgligt att Sverige begåvats med en ärkebiskop som "avsagt sig sina kristna värderingar". Han skulle ju kunna diskutera detta med Antje Jackelén? Tror knappast detta kommer att inträffa. Det är säkert "inte sant längre".

Ungefär som debatten i Debatt med Ann Heberlein i TV. Birro skrev i en krönika: " Flickorna där (i Nepal), åtta och nioåriga barn, våldtas och misshandlas av främmande män systematiskt och skoningslöst, enligt svenska organisationen Love Nepal som jobbar med att rädda flickorna. Allt sanktionerat av den hinduistiska tron."

http://www.expressen.se/kronikorer/m...l-nasta-fylla/

https://www.youtube.com/watch?v=NZ8P19ngfTc

Heberlein säger att Birro har skrivit att hinduism sanktioner våldtäkt. Birro förnekar att han skrivit detta. "Jag vet väl vad jag har skrivit."
6:50 in i inspelningen.

Apropå Birro och sanningen.
Citera
2014-09-25, 18:59
Medlem
simonvps avatar
Haha Birro länkade försynt den här texten till Zlatans twitterkonto idag. Vad kan syftet ha varit med länkningen tror ni? http://www.rekatochklart.com/blogg/Birro/12581/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in