2010-02-19, 23:43
Medlem
Tractatuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ponjavic
For comp sci imperial menade jag bast i varlden med MIT/Caltech/Cams typ. Givetvis innebar detta sjukt pluggande.

Det galler bade for arbetsgivare och PhDs. Du har inte sa stor fordel av att plugga i London om du vill jobba dar forutom att Imperial har kontakter (vilket UCL ocksa kommer ha, kanske inte lika bra dock) och att du bott i staden och darfor kanner till den.

Under fyra ar har jag snittat ca 6000 i manaden for ett rum, har gatt lite upp och ner. CSN racker precis med lite sommarjobb om man vill ha pengar over for supande/semester. Imperial ar ratt nice, klart det ar geekigt och mycket farre brudar med mindre kvalitet (var ett halvar pa lth) men man vanjer sig javligt snabbt och inser att man bor i London sa det kvittar. Vi har kanske 150 societies (flest i England) med skona manniskor man kan spela sport med eller diskutera olika ostar (cheese lover's society - jag e ratt saker pa att de flippar).

Okej, tack för alla svar, och ytterligare några frågor:
* Hur många timmar per dag innebär sjukt pluggande? Tydligen var det ungefär 8 timmar om dagen i Cambridge, är det i den stilen på Imperial också?
* Har du någon koll på löneutvecklingen för folk som har läst compsci? De från Imperial har ju schysta ingångslöner, men man sitter inte på samma lön 30 år senare, hoppas jag =(

Citat:
Ursprungligen postat av panchod
Någon som har gjort IELTS här? Något som man måste plugga till, eller räcker det med att vara allmänbildad.

När jag skrev IELTS fick jag höra av en officiell typ att svenskar med gymnasiekompetens typiskt sett presterar bra på läs- och hörförståelsen, men sämre på tal- och skrivdelen. Detta stämde bra på mig, och kan nog vara bra att tänka på om du ska öva innan provet (oroa dig inte för mycket, jag fick 8 i snitt, utan plugg).
Citera
2010-02-19, 23:56
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tractatus
När jag skrev IELTS fick jag höra av en officiell typ att svenskar med gymnasiekompetens typiskt sett presterar bra på läs- och hörförståelsen, men sämre på tal- och skrivdelen. Detta stämde bra på mig, och kan nog vara bra att tänka på om du ska öva innan provet (oroa dig inte för mycket, jag fick 8 i snitt, utan plugg).

Det är sjukt hur paranoid jag kan känna mig inför IELTS... Jag bor utomlands, studerar på engelska och har en engelsk pojkvän men ändå oroar jag mig för att inte kunna klara provet...
Citera
2010-02-20, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Det är sjukt hur paranoid jag kan känna mig inför IELTS... Jag bor utomlands, studerar på engelska och har en engelsk pojkvän men ändå oroar jag mig för att inte kunna klara provet...

Hur kommer det sig att du ska göra IELTS? Har du fått mail från något uni post-offer där de ber dig göra det? Låter ju onekligen konstigt och onödigt att behöva skriva provet när man redan studerar på engelska på universitetsnivå.
Citera
2010-02-20, 00:29
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermezxo
Hur kommer det sig att du ska göra IELTS? Har du fått mail från något uni post-offer där de ber dig göra det? Låter ju onekligen konstigt och onödigt att behöva skriva provet när man redan studerar på engelska på universitetsnivå.

Man måste ha studerat fem år på engelska för att det ska vara ok, vilket jag såklart inte har
Citera
2010-02-20, 01:17
Medlem
Citat:
Man måste ha studerat fem år på engelska för att det ska vara ok, vilket jag såklart inte har

Men du har väl ändå fått ett brev/epost om det? Så länge de inte sagt något direkt till dig kan de ju inte förvänta sig att du ska ta tag i det själv. Alla har ju inte läst varje ord som står i prospectuset.
Citera
2010-02-20, 01:24
Medlem
davveboys avatar
Hej!

Har sökt in till ett antal olika utbildningar i England. En sak som oroar mig är att jag fick mail av universiteten angående en akademisk referens som enligt dem inte hade kommit med. Jag skickade då referensen till de respektive universiteten via mail, alltså vanligt mail. I referensen stod även vilka kurser jag läser/har läst på svenska och engelska. Gör det något? Menar, jag kan ju egentligen ljuga ihop mina kurser och de kurser jag har läst och skicka dem via ett mail (vilket jag såklart inte har gjort). Kan det uppstå några problem? Hur kollar de att det jag skickat faktiskt stämmer?
Citera
2010-02-20, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davveboy
Hej!

Har sökt in till ett antal olika utbildningar i England. En sak som oroar mig är att jag fick mail av universiteten angående en akademisk referens som enligt dem inte hade kommit med. Jag skickade då referensen till de respektive universiteten via mail, alltså vanligt mail. I referensen stod även vilka kurser jag läser/har läst på svenska och engelska. Gör det något? Menar, jag kan ju egentligen ljuga ihop mina kurser och de kurser jag har läst och skicka dem via ett mail (vilket jag såklart inte har gjort). Kan det uppstå några problem? Hur kollar de att det jag skickat faktiskt stämmer?

Om du kommer in kommer du få skicka in vidimerade kopior på studiecertifikat.
Citera
2010-02-20, 01:57
Medlem
davveboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermezxo

Om du kommer in kommer du få skicka in vidimerade kopior på studiecertifikat.

Tack.
Citera
2010-02-21, 18:32
Medlem
Tractatuss avatar
Citat:

Jag hade tal-delen före resten av provet, och jag var helt klart nervös innan jag gick in. Men det var inget konstigt med frågorna de ställde, som att ha en vanlig konversation ungefär. Se till att hålla dig pigg och alert på provdagen, så kommer det att gå bra
Citera
2010-02-22, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tractatus
Okej, tack för alla svar, och ytterligare några frågor:
* Hur många timmar per dag innebär sjukt pluggande? Tydligen var det ungefär 8 timmar om dagen i Cambridge, är det i den stilen på Imperial också?
* Har du någon koll på löneutvecklingen för folk som har läst compsci? De från Imperial har ju schysta ingångslöner, men man sitter inte på samma lön 30 år senare, hoppas jag =(
Det ar lite mindre an Cambridge. Toppstudenterna sitter i princip non stop. Jag har polare som gick ut kanske 1 gang i manaden o festa enbart pga att de pluggade hela tiden for att fa den dar javla first. Det ar dock javligt individuellt men ar du inget geni och ska ha hoga betyg sa blir det javla massa jobb. Cams ar lite mer pga lite hogre tempo + kortare terminer.

Loneutvecklingen ar lika sjuk som ingangslonerna.
Citera
2010-02-22, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ponjavic
Loneutvecklingen ar lika sjuk som ingangslonerna.

Lonerna i UK for manga jobb AR hoga relativt Sverige. Men glom inte kostnader for boende etc. Man lever betydligt battre i Stockholm med 30k an 50-60k i London.
Det ar enkelt att spara ihop pengar for resor, prylar etc som utomstaende om man inte vill in i det engelska systemet, hyr rum etc - men for att vara lika med den utbildade medelklassen, typ Vasastan eller Kungsholmen, sa behover man fa in narmare £200k/ar.

Exempel: konsult ger lagenhet i innerstan om man ar pa Stockholm McK, i London ger det rum i delad lagenhet. Kul som analyst, inte kul som associate. Och UK-borna far ofta lagenheter/hus betala eller subventionerade av foraldrar etc, sa de klarar sig pa mindre. Har man inte tillgangar sa blir det lite fattigstuga.

For att avancera maste man, precis som i Sverige, passa in. Darfor fungerar det inte att leva snalt, man maste pa samma evenemang, bo inom samma omraden. Och da blir kostanderna darefter. Nar jag jobbade i ett VC i London rackte lonen (=hog) knappt varje manad, trots gratis boende (Knightsbridge!). Hade haft battre netto om jobbat pa ett lagom bra jobb i Stockholm.

Darfor tank pa kopkraft, inte enbart absoluta tal.
Citera
2010-02-23, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 219
Lonerna i UK for manga jobb AR hoga relativt Sverige. Men glom inte kostnader for boende etc. Man lever betydligt battre i Stockholm med 30k an 50-60k i London.
Det ar enkelt att spara ihop pengar for resor, prylar etc som utomstaende om man inte vill in i det engelska systemet, hyr rum etc - men for att vara lika med den utbildade medelklassen, typ Vasastan eller Kungsholmen, sa behover man fa in narmare £200k/ar.

Exempel: konsult ger lagenhet i innerstan om man ar pa Stockholm McK, i London ger det rum i delad lagenhet. Kul som analyst, inte kul som associate. Och UK-borna far ofta lagenheter/hus betala eller subventionerade av foraldrar etc, sa de klarar sig pa mindre. Har man inte tillgangar sa blir det lite fattigstuga.

For att avancera maste man, precis som i Sverige, passa in. Darfor fungerar det inte att leva snalt, man maste pa samma evenemang, bo inom samma omraden. Och da blir kostanderna darefter. Nar jag jobbade i ett VC i London rackte lonen (=hog) knappt varje manad, trots gratis boende (Knightsbridge!). Hade haft battre netto om jobbat pa ett lagom bra jobb i Stockholm.
Darfor tank pa kopkraft, inte enbart absoluta tal.
Fan va jag alskar min PhD, forstar inte varfor alla graduates springer sig galna pa bankjobben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in