2010-10-27, 15:37
Medlem
MadickenEs avatar
är det någon som vet hur det ligger till med alla dessa 1st/2nd year spring weeks som investmentbankerna i London erbjuder, hur användbara är dem, lär man sig ngt, är det svårare att få en plats på sån jmf med 3rd year internship?
Citera
2010-10-27, 15:40
Medlem
Ferres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 219
Hur de star sig?
Om du menar kunskaps- och statusmassigt sa ses de som bra skolor, men i statskunskap o.dyl. ar kontakter eller hogre studier (=forskning) betydligt mer meriterande an skolans utbildning och rykte.
Blir liksom inte jobb efterat bara for att du last pa en skola som anses bra i UK.

Om du menar utbildningsinnehall sa laser de betydligt mer i UK an i Sverige vilket ju ar bra. Men det ar ocksa irrelevant for senare jobb. LU/UU/SU samt kontaktskapande verksamhet samt nagon utbytestermin (vart som helst egentligen) ar battre an utbildning pa topprankad skola.

Av skolorna du listat ar nog SOAS enklast att forklara for arbetsgivare da nischad. Kanske KCL ocksa om du laser pa War dep.

Så egentligen bör man föredra UU eller SU:S pol. kand program framför de skolor som jag sagt? Förstår att kontakt och en god relation med arbetsmarknaden är essentiell. I vissa fall viktigare än själva utbildningen. Men inte till en sån grad att SU blir bättre än t.ex. QMUL eller UCL, eller SOAS?
Citera
2010-10-27, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferre
Så egentligen bör man föredra UU eller SU:S pol. kand program framför de skolor som jag sagt? Förstår att kontakt och en god relation med arbetsmarknaden är essentiell. I vissa fall viktigare än själva utbildningen. Men inte till en sån grad att SU blir bättre än t.ex. QMUL eller UCL, eller SOAS?

For jobb i Sverige ar SU klart battre an alla alternativ du listade. Framforallt om du kan slinka med pa utbytestermin/ar. Da spelar ocksa skolan du besoker ingen roll, vad som raknas ar att du visar framfotterna, villig att resa och lara etc.

Svenskt samhalle ar inte elitistiskt. Personlighet ar viktigare an skolval. Inom rimliga granser forstas, men SU/GU/LU/UU svart att kompensera genom att lasa utomlands. Tom toppskolor ger egentligen inte fler mojligheter da kravs bra betyg for att komma in, och da har du ju redan betygen for bra jobb i Sverige ocksa. Darfor lika bra att lasa pa KTH/SU etc som utlandska toppskolor sa lange som man ar den duktige student som anda kravs for att komma in oavsett.

Daremot oppnar kanske de battre utlandska skolorna for jobb utomlands samt ger vidare vyer, roliga upplevelser etc. Inte helt fel forstas, men det lonar sig knappast da bra foretag rekryerar de basta studenterna vilket dar kraver personlighet, visat intresse genom praktik etc.

Studenter feltolkar ofta kausaliteten, och tror att om man laser pa valrenomerad skola sa kommer jobben. Det ar istallet sa att bra studenter/personer aterfinns pa bra skolor. Men avgorande ar deras egenskaper. Skolan drar bara till liten del.
T.ex. varje arskull pa Cambs, Oxford, LSE etc har kanske 6-700 sokande per skola till McK i London, som sedan anstaller 15-20 totalt. Dessa hade nog fatt jobb anda om de last i Uppsala.
Skolan ar en qualifier, inte winner sa att saga. Nodvandigt med hyfsad kvalitet, men inte tillrackligt. Och kvalitet uppnar du pa de battre universiteten i Sverige oavsett.

Sa tank ordentligt vad du kan gora for att uppna de andra egenskaperna/erfarenheterna istallet. Hur fa relevant praktik, visad formaga etc.
Senast redigerad av 219 2010-10-27 kl. 17:15.
Citera
2010-10-27, 19:09
Medlem
Ferres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 219
For jobb i Sverige ar SU klart battre an alla alternativ du listade. Framforallt om du kan slinka med pa utbytestermin/ar. Da spelar ocksa skolan du besoker ingen roll, vad som raknas ar att du visar framfotterna, villig att resa och lara etc.

Svenskt samhalle ar inte elitistiskt. Personlighet ar viktigare an skolval. Inom rimliga granser forstas, men SU/GU/LU/UU svart att kompensera genom att lasa utomlands. Tom toppskolor ger egentligen inte fler mojligheter da kravs bra betyg for att komma in, och da har du ju redan betygen for bra jobb i Sverige ocksa. Darfor lika bra att lasa pa KTH/SU etc som utlandska toppskolor sa lange som man ar den duktige student som anda kravs for att komma in oavsett.

Daremot oppnar kanske de battre utlandska skolorna for jobb utomlands samt ger vidare vyer, roliga upplevelser etc. Inte helt fel forstas, men det lonar sig knappast da bra foretag rekryerar de basta studenterna vilket dar kraver personlighet, visat intresse genom praktik etc.

Studenter feltolkar ofta kausaliteten, och tror att om man laser pa valrenomerad skola sa kommer jobben. Det ar istallet sa att bra studenter/personer aterfinns pa bra skolor. Men avgorande ar deras egenskaper. Skolan drar bara till liten del.
T.ex. varje arskull pa Cambs, Oxford, LSE etc har kanske 6-700 sokande per skola till McK i London, som sedan anstaller 15-20 totalt. Dessa hade nog fatt jobb anda om de last i Uppsala.
Skolan ar en qualifier, inte winner sa att saga. Nodvandigt med hyfsad kvalitet, men inte tillrackligt. Och kvalitet uppnar du pa de battre universiteten i Sverige oavsett.

Sa tank ordentligt vad du kan gora for att uppna de andra egenskaperna/erfarenheterna istallet. Hur fa relevant praktik, visad formaga etc.

Just nu läser jag på SU och tänkte skippa mina statsvet.kurser här för att plugga international relations eller politics and development. Men jag blev attraherad av London då det är en annan miljö, rolig erfarenhet och främst att det skulle vara en helt annan utbildning som skulle gynna mig sedan då jag skulle komma in i arbetslivet.

Vill jobba med någon typ av utveckling eller frågor inom Internationella relationer i Mellanöstern eller Europa.

Meriter och viljan att resa och viljan att arbeta på praktik kan jag nog skaffa även här i Sverige. Kan ju tom få min examen från UU om jag läser de sista kurserna där. Kan tom få en pol.kand. Behöver bara läsa 60 hp NEK.

Jag får hela tiden olika uppfattningar om vad som är bäst och blir hela tiden förvirrad.
Citera
2010-10-27, 19:28
Medlem
Oscizs avatar
Är det obligatoriskt att ange referens person när man ansöker via UCAS?
Citera
2010-10-27, 19:34
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Just nu läser jag på SU och tänkte skippa mina statsvet.kurser här för att plugga international relations eller politics and development. Men jag blev attraherad av London då det är en annan miljö, rolig erfarenhet och främst att det skulle vara en helt annan utbildning som skulle gynna mig sedan då jag skulle komma in i arbetslivet.

Vill jobba med någon typ av utveckling eller frågor inom Internationella relationer i Mellanöstern eller Europa.

Meriter och viljan att resa och viljan att arbeta på praktik kan jag nog skaffa även här i Sverige. Kan ju tom få min examen från UU om jag läser de sista kurserna där. Kan tom få en pol.kand. Behöver bara läsa 60 hp NEK.

Jag får hela tiden olika uppfattningar om vad som är bäst och blir hela tiden förvirrad.

Det som gör UU så bra är ju Stig. Det är personen, inte universitetet. Stig är alltså statsvetenskapliga institutionens studievägledare, han är känd för att hjälpa studenter skaffa fantastiska praktikplatser. Och överlag är det just Uppsala-studenter som får de bästa praktikplatserna. Typ FN i New York, NATOs högkvarter, Svenska ambassaden i Washington DC etc... Men sen är det ju högst intag i Uppsala så det är rimligt att anta att just Uppsala Universitets studenter som är mest högpresterande. Genom att skaffa en bra praktikplats så skaffar du dig bra kontakter.

Det är även väldigt starka föreningar här på Uppsala, t.ex. UPS. Föreningar är ett utmärkt sätt att bygga CV och skaffa sig bra kontakter.

Men ditt liv kommer inte bli fantastiskt bara för att du skaffar en examen härifrån. Det är fortfarande bara ~60% som får ett arbete som motsvarar deras utbildning ett år efter examen.

Det här kanske inte hjälper särskilt mycket, men:
Studera i den stad du vill studera. Själv trivs jag väldigt bra i Uppsala. Jag skulle säkert trivas i London också, men jag behöver få bo i Sverige just nu. Förut kände jag tvärtom - jag behövde få komma bort och jag behövde få flytta utomlands. Och det var fantastiskt roligt och spännande att få bo utomlands. Jag mådde otroligt bra och kände som om jag var världsbäst för att jag kunde klara mig på egen hand i ett annat land. Och jag kände mig hemma direkt. Just därför var det bra för mig då.

Jag tror ärligt inte att du stänger några dörrar för att du väljer det ena universitetet över det andra. Ärligt talat kommer du få en ganska likvärdig utbildning oavsett vart du studerar, och alla universiteten anses vara bra nog. Det som kommer påverka din framtida karriär är snarare vad du gör utöver dina studier under din studietid - föreningar, ideellt arbete, praktikplatser, kontakter du knyter etc..

Studera utomlands åtminstonde en period av dina studier är något jag verkligen rekommenderar, men det kan du ju göra även om du läser till en examen i Sverige. Det finns många väldigt bra utbytesavtal.
Citera
2010-10-27, 19:35
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osciz
Är det obligatoriskt att ange referens person när man ansöker via UCAS?

Jajamen.
Citera
2010-10-27, 19:39
Medlem
Oscizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Jajamen.

Är inte så lätt att hitta någon referensperson som kan intyga att jag är vilja läsa något. Kanske kan be morsan skriva något dock.
Citera
2010-10-27, 19:40
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Är inte så lätt att hitta någon referensperson som kan intyga att jag är vilja läsa något. Kanske kan be morsan skriva något dock.

Om de upptäcker att du är släkt med personen i fråga så blir du avstängd från systemet, och sannolikt svartlistad. Dessutom måste referensen skickas in från en officiell e-postadress och sedan bekräftas med ett brev med skolans logo etc. Du är riktigt korkad om du ber din morsa.
Citera
2010-10-27, 19:45
Medlem
Oscizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Om de upptäcker att du är släkt med personen i fråga så blir du avstängd från systemet, och sannolikt svartlistad. Dessutom måste referensen skickas in från en officiell e-postadress och sedan bekräftas med ett brev med skolans logo etc. Du är riktigt korkad om du ber din morsa.

Är det från senaste skolan man gick på som gäller då? Alltså gymnasieskolan för mig?

Går det att anmäla sig till enskilda kurser via UCAS, hittar endast hela utbildningar.
Citera
2010-10-27, 19:51
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Är det från senaste skolan man gick på som gäller då? Alltså gymnasieskolan för mig?

Går det att anmäla sig till enskilda kurser via UCAS, hittar endast hela utbildningar.

Det måste ha varit en person som har undervisat dig och vet hur du beter dig i akademiska miljöer och kan bedöma din potenitial för studier på högre nivå. Det är dock upp till dig om du väljer en gymnasielärare eller en lärare från universitetet.

Nej, det går inte att anmäla sig till enskilda kurser via UCAS. I UK så läser man inte kurser, man läser hela utbildningar.

The Open University erbjuder kurser, det enda universitetet i UK som gör det. Vill du bara läsa en kurs är det smartare att läsa på distans från Sverige.
Citera
2010-10-27, 20:09
Medlem
Citat:
Men jag blev attraherad av London då det är en annan miljö, rolig erfarenhet och främst att det skulle vara en helt annan utbildning som skulle gynna mig sedan då jag skulle komma in i arbetslivet.
Kan ju tom få min examen från UU om jag läser de sista kurserna där. Kan tom få en pol.kand. Behöver bara läsa 60 hp NEK.

Borja med vart du vill. IR pa departement eller vad? Varje typ av organisation har egna intradesportar, sa du maste forst bestamma dig for vilken typ av organisation. Sedan ar det ganska enkelt att klura ut vad som kravs, alltsa vad som premieras i just den.

Eftersom det numer finns stor kompetens i utlandstjanst bland militarer som ocksa vill till civilt jobb, sa undvik jobb dar sadan praktisk erfarenhet uppskattas (om du inte har sadan sjalv forstas).

EU etc har allmana intagningar genom prov, bara att borja plugga till dem. Annars ar det obetalda praktikplatser etc som galler.

Framforallt, se till att det finns en bra orsak varfor de ska anstalla just dig. Vad har du for kompetens som ar nodvandig? Eftersom policy institutioner inte bryr sig om du ar nagra ar aldre sa anstaller de ofta folk med erfarenhet de kan utnyttja. Direkt fran skolbanken ar alltsa inte attraktivt da kunskapen ar alltfor generell for att vara anvandbar. Detta galler mer eller mindre alla internationella NGOs, tankesmedjor etc.
Darfor ar SUs nya statskunskap/FEK smart - det forra ar kanske intressantare men det senare ger jobb och efter ett par ar pa nagot foretag kan man lattare flytta over. Trots allt sa att aven som volentar sa behovs mer forstaelse for redovisning, ledning an institutionell eller regim teori.

Notera att val av skola har ingen som helst paverkan pa dessa tankebanor. Det spelar helt enkelt ingen roll sa lange som du har en examen fran hyfsad skola. UU/LU/SU etc ar alltsa inte avgorande.
Senast redigerad av 219 2010-10-27 kl. 20:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in