2010-01-28, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebbetheman
Tackar som fan, hmm alla är fortfarande på consideration. Nåja bara att vänta tills man blir rejectad så man får motivation till att plugga till högskoleprovet.

När ansökte du?
Jag skickade in min ansökan sent runt 11-12 Januari och mitt förstaval Aberystwyth University sa att de skulle komma med svar inom 14 dagar och de mottogs för mer än 1v sedan.
Jag är skitotålig och nervös
Citera
2010-01-28, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrJohnDoe
När ansökte du?
Jag skickade in min ansökan sent runt 11-12 Januari och mitt förstaval Aberystwyth University sa att de skulle komma med svar inom 14 dagar och de mottogs för mer än 1v sedan.
Jag är skitotålig och nervös

Jag skickade in min väldigt sent, ungefär fyra timmar innan deadlinen den 22 januari. Men skitsamma den kom iväg i tid. Så det är väl bara att vänta
Citera
2010-01-30, 21:03
Medlem
Hej allesammans!

För några dagar sedan fick jag mitt första offer från University of Glasgow, där jag sökt teologi. Jag känner mig lite osäker på hur jag ska tolka kraven där det står

Citat:
"This offer is subject to you obtaining

Grade MVG overall in the Fullstandigt Slutbetyg fran

Gymnasieskolan plus IELTS at 6 point 5 with no subset

under 6"

Jag har fått tillbaka resultatet från mitt CAE där jag fick A, vilket jag har förstått motsvarar 7.5 på IELTS, så det har jag fixat. Men det är ordet "overall" som förbryllar mig. Vill de att mina kvarstående betyg (har alltså inte gått ut gymnasiet än) ska vara endast MVGn, eller vill de att majoriteten ska vara MVG?

Förlåt om det är en konstig fråga, men ni är många här som är mästare på att tolka universitetens formuleringar, och jag vill bara inte missberäkna mina chanser
Citera
2010-01-30, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av completeunknown
Hej allesammans!

För några dagar sedan fick jag mitt första offer från University of Glasgow, där jag sökt teologi. Jag känner mig lite osäker på hur jag ska tolka kraven där det står

Jag har fått tillbaka resultatet från mitt CAE där jag fick A, vilket jag har förstått motsvarar 7.5 på IELTS, så det har jag fixat. Men det är ordet "overall" som förbryllar mig. Vill de att mina kvarstående betyg (har alltså inte gått ut gymnasiet än) ska vara endast MVGn, eller vill de att majoriteten ska vara MVG?

Förlåt om det är en konstig fråga, men ni är många här som är mästare på att tolka universitetens formuleringar, och jag vill bara inte missberäkna mina chanser

Grattis till ditt "offer"
Jag är ingen mästare att tolka förslag men har du bara MVG hittills i betyg?
Har du inte det så känns det ju som att de borde sett det och därmed sagt att de inte var intresserade? De KAN ju också tro att du ska jobba upp de som du fått VG eller liknande i till MVG men jag tror snarare att resten av de betygen du får ska vara MVG eller majoriteten MVG.

"Grade MVG overall...." skulle jag tolka som att huvuddelen skulle vara MVG eller majoriteten MVG därmed inte sagt att det BARA skulle vara MVG.

Ang. CAE jmfrt. med IELTS så står jag inför samma sak. Har iofs. "B" i CAE och skulle ansöka där de kräver "7" i IELTS och där ville de att jag skulle skriva IELTS också.

Inget direkt svar på varför, jag talade med min lärare för CAE (en nyazeeländare) han menade på att universiteten ansåg att IELTS Academic mätte elevers akademiska engelska eller möjligheter att tillta sig akademisk engelska bättre än vad CAE gör.

Edit:

Det absolut lättaste är ju att du mailar deras admissons office och frågar dina frågor och ber de klargöra. Sen förstår jag att du kanske inte vill det utan vill kolla här först, inga problem med det.
Senast redigerad av MrJohnDoe 2010-01-30 kl. 21:37.
Citera
2010-01-30, 22:32
Medlem
Mercais avatar
Som jag fått höra det tidigare så betyder MVG overall att ditt snitt ska vara närmare MVG än VG. Dvs närmare 20 än 15, så > 17.5.
Citera
2010-01-30, 23:56
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Hej allesammans!

Om jag var du skulle jag omedelbart mejla tillbaka universitetet och förklara att du läser t.ex. 10 moduler under detta läsår som alla får individuella betyg, och tydligt fråga hur många av dem du ska ha MVG i.
Citera
2010-01-31, 01:08
Medlem
Oj! Tack så mycket för era snabba svar! Jag älskar den här tråden.

Jag skickade nyss ett mail till Glasgows admissions office, på er inrådan, och ska väl ta och vänta tålmodigt på ett svar. Hela den här ansökningsprocessen är bland det mest spännande jag har gjort. Det känns som om ens framtid ligger och bubblar på Tracks.

Citat:
Ang. CAE jmfrt. med IELTS så står jag inför samma sak. Har iofs. "B" i CAE och skulle ansöka där de kräver "7" i IELTS och där ville de att jag skulle skriva IELTS också.

Inget direkt svar på varför, jag talade med min lärare för CAE (en nyazeeländare) han menade på att universiteten ansåg att IELTS Academic mätte elevers akademiska engelska eller möjligheter att tillta sig akademisk engelska bättre än vad CAE gör.

Okej, det verkar troligt eftersom CAE kändes som "vardagsengelska" (inte för att försöka ta udden av svårighetsgraden) mer än akademisk engelska. Exempelvis var det mycket jobbsökande och språkresereferenser på träningen. Hoppas att det går bra för dig på IELTS om du väljer att göra det!

Jag är ändå glad att det är Teologi jag ska läsa. Pojkvännen söker till Engelsk litteratur och konkurrensen om platserna verkar betydligt tuffare där. Kul att jämföra med hur poppis det är att läsa litteratur i Sverige...
Citera
2010-01-31, 01:27
Medlem
Citat:
Oj! Tack så mycket för era snabba svar! Jag älskar den här tråden.

Jag skickade nyss ett mail till Glasgows admissions office, på er inrådan, och ska väl ta och vänta tålmodigt på ett svar. Hela den här ansökningsprocessen är bland det mest spännande jag har gjort. Det känns som om ens framtid ligger och bubblar på Tracks.

Okej, det verkar troligt eftersom CAE kändes som "vardagsengelska" (inte för att försöka ta udden av svårighetsgraden) mer än akademisk engelska. Exempelvis var det mycket jobbsökande och språkresereferenser på träningen. Hoppas att det går bra för dig på IELTS om du väljer att göra det!

Jag är ändå glad att det är Teologi jag ska läsa. Pojkvännen söker till Engelsk litteratur och konkurrensen om platserna verkar betydligt tuffare där. Kul att jämföra med hur poppis det är att läsa litteratur i Sverige...

Tackar. Ska du skriva det kan det skrivas den 20:e Februari i Stockholm/Göteborg/Lund
mer info finns här (i Sthlm är den muntliga delen den 19:e och resten den 20:e):
http://www.folkuniversitetet.se/temp....aspx?id=12716

Officiellt övningsmaterial kan du beställa här:
http://www.shop.cambridgeesol.org/
(kostade £11.50 inkl. frakt till Sverige, klicka på "IELTS" till vänster för att komma till materialet)
Citera
2010-01-31, 13:08
Medlem
Jag har själv gått igenom hela ansökningsprocessen eftersom jag ska läsa juridik i UK nästa höst. IELTS-testet tog jag i december i Göteborg och det kan jag rekommendera, det var faktiskt mycket enklare än vad jag hade trott. Ett bra tips är också de träningsböcker som finns, så att man är beredd på hur upplägget är
Citera
2010-01-31, 21:33
Medlem
djgoebbelss avatar
Har följt den här tråden ett tag och fått för mig att oxbridge har ansökningsdeadline i oktober, medan resterande universitet har deadline den 15 januari (förutom vissa kurser som t.ex. medicin där deadline är i vår(?)). Jag har därför antagit att jag är för sent ute för att söka nu, och tänkte alltså söka nästa år.
Men så var jag ute på min dagliga googlerunda och hittade en sida (studentum.se) som menade att deadline var i vår.

Hade jag rätt innan, eller är det deadline i vår för flera universitet? Eller alla?

Finns det fortfarande chans för mig att ansöka?
Dom universitet jag var mest sugna att ansöka till är Nottingham, Edinburgh, UCL, LSE, Warwick, Bristol, Manchester, St. Andrews.

Jag pratar om undergraduate-nivå bör tilläggas.
Senast redigerad av djgoebbels 2010-01-31 kl. 21:40.
Citera
2010-01-31, 22:45
Medlem
Oxbridge hade 15 oktober förra året. Officiell deadline för övriga universitet har tyvärr också varit, men vissa unis kan överväga din ansökan bara du söker innan juni (tror jag det är).
Citera
2010-02-01, 17:28
Medlem
Fick mail idag att jag hade ett offer väntandes på Track, nervös som fan loggade in.
Tänkte "negativt" att det var de skolor jag var mindre intresserade av som hade svarat och inte den som jag var mest intresserad av som svarat (alltid bra att tänka så, blir man inte besviken)

Det var dock den utbildningen jag absolut ville gå och jag fick ett Unconditional offer
Det känns oerhört skönt men däremot också lite eeeh

Jag uppfyller enl. skolan (varit i mailkontakt med dem ca. 6 mail) inte engelskabehörigheten som det är nu (har "B" i CAE och MVG i Eng A/B och de kräver A i CAE eller 7 i IELTS som jag inte skrivit) men ändå får jag "Unconditional"?

Står bara blankt under "The conditions of the offer are:" och "The offer is subject to you obtaining:"

I mailen jag fick var det hugget i sten, etsat i berg och helt j*vla omöjligt att jag skulle komma in uppenbarligen med det jag hade. Sen nu kom jag in med det?

Jag kan inte avboka IELTS utan får skriva det ändå för 2000kr, men det är inget att de fortf. kommer kräva mig på "korrekt" engelskabehörighet även om jag fått ett "Unconditional" offer?
Eller är ett "Unconditional" alltid ett "Unconditional" och de kan inte kräva något, språk eller vadsomhelst i efterhand om de gett ett sådant offer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in