2010-02-23, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ponjavic
Fan va jag alskar min PhD, forstar inte varfor alla graduates springer sig galna pa bankjobben.
Ge dem tva-tre ars arbete, sedan trillar kronan ner.

Med PhD i eng, econ etc sa hoppar man forbi FK/Mag direkt om man sa behagar, har battre karriarmojligheter over tid, samt en back-up.

Jag far varje vecka email fran gamla kursare eller studenter (fran filkand till MBAs) som soker PhD-vag ut da konsult/bank/etc planen inte visat sig langsiktigt hallbar eller berikande. Varje ar nagon yngre, smartare, hungrigare.

Inte konstigt att respekterade jobb sasom jurister, lakare haller kontroll via certifierande monopol. Bank och konsult har inga murar, enkelt jobb och man ar bara sa bra som senaste kvartalet. Kul i borjan innan realiteten sjunker in...
Citera
2010-02-23, 21:48
Medlem
Tractatuss avatar
Har fått ett offer från Imperial nu Och de kräver inte STEP!

Villkor: MVG i matte, fysik, kemi och biologi. Får lägga in ett kol på de två sistnämnda, hoppas att det ordnar sig. För den nyfikne kan jag nämna att jag läser Matte A-E, Fysik A-B + breddning i båda, samt Biologi A-B och Kemi A-B.
Citera
2010-02-23, 22:45
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tractatus

Villkor: MVG i matte, fysik, kemi och biologi. Får lägga in ett kol på de två sistnämnda, hoppas att det ordnar sig. För den nyfikne kan jag nämna att jag läser Matte A-E, Fysik A-B + breddning i båda, samt Biologi A-B och Kemi A-B.

grattis
Citera
2010-02-24, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 219
Ge dem tva-tre ars arbete, sedan trillar kronan ner.

Med PhD i eng, econ etc sa hoppar man forbi FK/Mag direkt om man sa behagar, har battre karriarmojligheter over tid, samt en back-up.

Jag far varje vecka email fran gamla kursare eller studenter (fran filkand till MBAs) som soker PhD-vag ut da konsult/bank/etc planen inte visat sig langsiktigt hallbar eller berikande. Varje ar nagon yngre, smartare, hungrigare.

Inte konstigt att respekterade jobb sasom jurister, lakare haller kontroll via certifierande monopol. Bank och konsult har inga murar, enkelt jobb och man ar bara sa bra som senaste kvartalet. Kul i borjan innan realiteten sjunker in...

Jag förstår helt ärligt inte varför alla dessa HHSare och KTH-indekares största dröm är att jobba på en investment bank. Eller ja, dem skiter jag i men varför vill folk på skolor som Imperial/Oxbridge/LSE/Ivy jobba på IB som är så sjuuuukt intellektuellt anti-stimulerande. Har man pluggat i 3/4 år på en bra skola så slänger man allt man har lärt sig i papperskorgen för att sitta och skapa ppt-presentationer och kopiera upp papper? Visst att man vill ha en nice lön, men när allt runt omkring är skit? Beyond me i alla fall.
Citera
2010-02-24, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermezxo
Jag förstår helt ärligt inte varför alla dessa HHSare och KTH-indekares största dröm är att jobba på en investment bank. Eller ja, dem skiter jag i men varför vill folk på skolor som Imperial/Oxbridge/LSE/Ivy jobba på IB som är så sjuuuukt intellektuellt anti-stimulerande.

Nar jag bodde i NYC forklarade en McK partner att de inte kunde rekrytera de basta da dessa hellre startar egna foretag an jobbar langa timmar for relativt lag lon. Sa de soker istallet vad han kallade intelligenta och drivna men socialt osakra - alltsa de som har hog kapacitet men som behover foretagstiteln for att starka sjalvkanslan. IB har liknande problem gentemot hedgefonder, VC etc. Och sadana manniskor ar det fullt av pa bra skolor.

Men det forstar man ju inte nar man soker som analyst. Insikten kommer senare, fast da ofta for sent (min insikt kom ocksa sent, sa inte elakt menat).

Jag tror om studenter insag det tidigare sa skulle de ocksa soka skolor och kurser annorlunda (relevant for UCAS traden och inte for jobb).
Citera
2010-02-24, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermezxo
Jag förstår helt ärligt inte varför alla dessa HHSare och KTH-indekares största dröm är att jobba på en investment bank. Eller ja, dem skiter jag i men varför vill folk på skolor som Imperial/Oxbridge/LSE/Ivy jobba på IB som är så sjuuuukt intellektuellt anti-stimulerande. Har man pluggat i 3/4 år på en bra skola så slänger man allt man har lärt sig i papperskorgen för att sitta och skapa ppt-presentationer och kopiera upp papper? Visst att man vill ha en nice lön, men när allt runt omkring är skit? Beyond me i alla fall.
Haller fullstandigt med, det kanns ju inte som om de valjer ingenjorslinjer pga karriarsmojligheterna nar de lika bra hade kunnat bli ekonomer/lakare/advokater/whatever.
Citera
2010-02-24, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tractatus

Grattis och valkommen i oktober
Citera
2010-02-25, 23:06
Medlem
Tractatuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
grattis
Tack. Och jag beklagar Cambridge, har inte riktigt vågat fråga om feedback därifrån själv..

Citat:
Ursprungligen postat av ponjavic
Grattis och valkommen i oktober
Tack
Citera
2010-02-26, 01:30
Medlem
har fått tre conditional offers för journalistik, och två avslag. Conditionsen gäller ib-betyg...

city university (32p, varav 5p HL English)
Middlesex (24p, varav 5 p "english language")
London Metropolitan (28p, varav 4 English)

tyvärr är det ju så att jag inte har haft engelska i mina ib-val, så jag vete fan vad som händer nu... Detta stod även klart och tydligt i min ansökan. Jag har ju haft Swe A1 och German B, tänkte inte så långt när jag gjorde valen...

hur som helst ska jag maila dem allihop och se om de nappar på att jag har gått eng a och b istället, eller om ett språkprov kanske kan få dem på andra tankar. Om så är fallet så bär det av till england i höst!
Citera
2010-02-26, 02:01
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kollektivavtal
har fått tre conditional offers för journalistik, och två avslag. Conditionsen gäller ib-betyg...

city university (32p, varav 5p HL English)
Middlesex (24p, varav 5 p "english language")
London Metropolitan (28p, varav 4 English)

tyvärr är det ju så att jag inte har haft engelska i mina ib-val, så jag vete fan vad som händer nu... Detta stod även klart och tydligt i min ansökan. Jag har ju haft Swe A1 och German B, tänkte inte så långt när jag gjorde valen...

hur som helst ska jag maila dem allihop och se om de nappar på att jag har gått eng a och b istället, eller om ett språkprov kanske kan få dem på andra tankar. Om så är fallet så bär det av till england i höst!

Det är inte väldigt konkurrensutsatta universitet, så det borde gå bra. Men det är nog väldigt ovanligt i England att ej i gymnasiet läsa ämnen som är relevanta till det man planerar att läsa på universitet, så de tog nog för givet att du läste Engelska om du sökte Journalism
Citera
2010-02-27, 09:05
Medlem
Unsuccessful från LSE, pga mitt PS inte visade tillräckligt intresse

Nåja, bara att vänta på Warwick, men frågan är om man vill gå där även om man får ett offer.
Citera
2010-02-27, 13:53
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebbetheman
Unsuccessful från LSE, pga mitt PS inte visade tillräckligt intresse

Nåja, bara att vänta på Warwick, men frågan är om man vill gå där även om man får ett offer.

Det finns ju folk som tackar nej till Oxford för att gå på Warwick, så det är definitivt inte ett dåligt universitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in