2010-01-06, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrJohnDoe
Oerhört tacksam för hjälp!
Aven om du hoppat av 3 utbildningar, vilket inte precis imponerar pa dem, ar det inte speciellt prestigefulla utbildningar. Har du hyffsade gymnasiebetyg och kanske ok betyg pa kurser du faktiskt avslutat borde du ha chans att komma in.

Vad galler referens borde du kunna fraga nagon av dina larare (som du kanske fick en fyra hos? Om du nu fick det). Han kan titta pa ditt betyg och sen skriva nagot alldagligt som iaf visar universiteten att det inte ar nagot fel pa dig.
Citera
2010-01-06, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ponjavic
Aven om du hoppat av 3 utbildningar, vilket inte precis imponerar pa dem, ar det inte speciellt prestigefulla utbildningar. Har du hyffsade gymnasiebetyg och kanske ok betyg pa kurser du faktiskt avslutat borde du ha chans att komma in.

Vad galler referens borde du kunna fraga nagon av dina larare (som du kanske fick en fyra hos? Om du nu fick det). Han kan titta pa ditt betyg och sen skriva nagot alldagligt som iaf visar universiteten att det inte ar nagot fel pa dig.

Har 5: or och 4: or i 30hp (G i vissa kurser där bara G/IG gavs) så det ser ju ganska bra ut även om det inte ser bra ut när jag har hoppat av 3 program givetvis.

Kikade här på UCAS:
http://www.ucas.ac.uk/students/apply...ply/education/

Står ju att man ska ha med alla utbildningar efter gymnasiet etc. så, tja man får alltså inte bara köra på gymnasiebetygen och utelämna de andra grejerna?

Vill inte fara med osanning men förstår ju hur det ser ut om de ser "jaha 3 utbildningar avhoppade, glöm det grabben"....

Ingen som kan ge svar på detta jag frågade tidigare:
https://www.flashback.org/showpost....&postcount=851

Tack alla snälla människor
Citera
2010-01-06, 14:27
Medlem
Citat:
Har 5: or och 4: or i 30hp (G i vissa kurser där bara G/IG gavs) så det ser ju ganska bra ut även om det inte ser bra ut när jag har hoppat av 3 program givetvis.

Kikade här på UCAS:
http://www.ucas.ac.uk/students/apply...ply/education/

Står ju att man ska ha med alla utbildningar efter gymnasiet etc. så, tja man får alltså inte bara köra på gymnasiebetygen och utelämna de andra grejerna?

Vill inte fara med osanning men förstår ju hur det ser ut om de ser "jaha 3 utbildningar avhoppade, glöm det grabben"....

Ingen som kan ge svar på detta jag frågade tidigare:
https://www.flashback.org/showpost....&postcount=851

Tack alla snälla människor
Du tar med allting sedan forklarar du varfor du hoppade av och varfor det ar annorlunda denna gangen. Du forklarar hur dina betyg visar din potential som student.

Det ar inga superskolor du soker till och du verkar ha fixat ratt bra betyg, finns ingen storre anledning att du inte ska komma in om du har en bra anledning att studera.
Citera
2010-01-07, 13:41
Medlem
Har ett problem när jag ska fylla i ansökan:

Har skrivit in mitt gymnasium och är nu under "Qualifications" där jag har manuellt under "Module 1" etc. skrivit in kursnamn samt betyg och under "Date" har jag skrivit in datumet jag tog studenten på samtliga kurser.

Dock längst upp står det:

Sweden - Fullstandigt Slutbetyg fran Gymnasieskolan
Please enter details below, using the 'other' boxes only where the applicable option cannot be found in the lists provided.

Date (tagit datumet jag tog studenten)
Men under "Grade" har jag lämnat blankt då jag undrar vad jag ska skriva där då det gäller "hela" gymnasiebetyget?
Var tvungen att fylla i det, fick en varning annars:
"Grade is mandatory for completed examinations."

Själva gymnasiebetyget är ju ingen kurs och det som jag hade tänkt skriva in där är:
2500p (då det är ett fullständigt gymnasieprogram)
15.83 (då det är mitt snitt men de har väl ingen aning om vad det är/hur pass bra/dåligt det är)

Vad gjorde ni?
Citera
2010-01-07, 13:55
Medlem
videoviolences avatar
Citat:
Vad gjorde ni?

Jag tyckte också att det där var rätt skumt. Jag lyckades dock komma undan (och bara lämna den blank), då jag inte har gått ut gymnasiet än.

Hur som helst upplevde jag det som så, att man i den boxen bör fylla i sitt snitt, trots att det säkerligen inte förstås av britterna. Det står ju faktiskt "grade", vilket ju ens snitt på något vis ändå är. Eller?
Citera
2010-01-07, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av videoviolence
Jag tyckte också att det där var rätt skumt. Jag lyckades dock komma undan (och bara lämna den blank), då jag inte har gått ut gymnasiet än.

Hur som helst upplevde jag det som så, att man i den boxen bör fylla i sitt snitt, trots att det säkerligen inte förstås av britterna. Det står ju faktiskt "grade", vilket ju ens snitt på något vis ändå är. Eller?
Det ar till for deras A-levels och borde inte behandlas pa nagot annat satt. Bara fyll i alla dina kurser och betygen du fatt i dem. Jag hade inte heller gatt ut nar jag sokte men jag hade nog lagt till en extra lapp som kort forklarar betygen, ditt snitt och vad fullstandigt slutbetyg ar. De borde veta (skolorna jag sokte till hade full koll) men man kan inte vara saker.
Citera
2010-01-07, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av videoviolence

Exakt, då du inte gått ut gymnasium så har du inte fullgjort utbildningen och därav slipper få det irriterande:

Jag talade med en studievägledare och hon menade på att jämförelsetal lät bra däremot så hade hon ingen riktig koll

Någon som har gått klart gymnasiet, därav borde fått samma problem och löst det - hur?

EDIT:

När jag ska fylla i universitetskurser, vilken typ av "Qualification" ska jag välja i listan? Då jag inte gjort klart något program utan bara enskilda kurser.
Senast redigerad av MrJohnDoe 2010-01-07 kl. 14:05.
Citera
2010-01-07, 14:10
Medlem
Citat:
Exakt, då du inte gått ut gymnasium så har du inte fullgjort utbildningen och därav slipper få det irriterande:

Jag talade med en studievägledare och hon menade på att jämförelsetal lät bra däremot så hade hon ingen riktig koll

Någon som har gått klart gymnasiet, därav borde fått samma problem och löst det - hur?

EDIT:

När jag ska fylla i universitetskurser, vilken typ av "Qualification" ska jag välja i listan? Då jag inte gjort klart något program utan bara enskilda kurser.
Aterigen skriv whatever eller N/A och skicka med en separat lapp dar du forklarar. Det har jag alltid gjort och jag har inte haft problem.
Citera
2010-01-07, 14:14
Medlem
Citat:
Aterigen skriv whatever eller N/A och skicka med en separat lapp dar du forklarar. Det har jag alltid gjort och jag har inte haft problem.

Grymt, skickar du den till universitet skriftligt eller per mail som ex.
"In reference to my UCAS application Nr: xxx-xxxx-xxxxx"

Eller nämner du det i ditt PS?

Är bara så orolig att något skitfel på själva ansökningshandlingen kommer få folk att bara "Nehä, grabben har gjort fel, han är en sopa, gör om gör rätt nästa år"
Citera
2010-01-07, 14:25
Medlem
Citat:
Grymt, skickar du den till universitet skriftligt eller per mail som ex.
"In reference to my UCAS application Nr: xxx-xxxx-xxxxx"

Eller nämner du det i ditt PS?

Är bara så orolig att något skitfel på själva ansökningshandlingen kommer få folk att bara "Nehä, grabben har gjort fel, han är en sopa, gör om gör rätt nästa år"
Jag skickade med ett extra papper i UCAS ansokningen som oversatte alla kurser till engelska, forklarade betygsystemet och vad ett snitt ar. Absolut inte pa PS.

Hah jag lyckades hitta den, 5 ar gammal ar den minst (notera jag sokte utan slutfort betyg sa du har nog lite att lagga till)
http://www.2shared.com/file/10513927...tyg_trans.html
Citera
2010-01-07, 14:40
Medlem
Citat:
Jag skickade med ett extra papper i UCAS ansokningen som oversatte alla kurser till engelska, forklarade betygsystemet och vad ett snitt ar. Absolut inte pa PS.

Hah jag lyckades hitta den, 5 ar gammal ar den minst (notera jag sokte utan slutfort betyg sa du har nog lite att lagga till)
http://www.2shared.com/file/10513927...tyg_trans.html

Tack som fan

Hur lyckades du bifoga det dokumentet?
Gjorde du ansökningsprocessen på Internet eller via papper (om det nu gick tidigare).

Hittar nämligen inte hur jag kan bifoga extra dokument i min ansökan.
Citera
2010-01-07, 14:42
Medlem
Citat:

Tack som fan

Hur lyckades du bifoga det dokumentet?
Gjorde du ansökningsprocessen på Internet eller via papper (om det nu gick tidigare).

Hittar nämligen inte hur jag kan bifoga extra dokument i min ansökan.
Ah fan, jag skickade in via brev ju :/

Jag har inte tillgang till ansokan nu men leta runt om det finns nagonstans annars slang ivag ett email till UCAS och forklara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in