2010-01-07, 14:50
Medlem
karamellas avatar
Som jag fattat det spelar det ingen roll vad man skriver för betyg på "hela gymnasiet". Jag skippade det (skrev 2500 bara), men snitt verkar ju annars ganska rimligt. Och universiteten har bra koll på svenska betygssystemet, verkar det som.
Citera
2010-01-07, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ponjavic
Ah fan, jag skickade in via brev ju :/

Jag har inte tillgang till ansokan nu men leta runt om det finns nagonstans annars slang ivag ett email till UCAS och forklara.

Ah okej

Jag har officiella utdrag som styrker de betyg jag skrivit men som du säger, vissa saker skulle vara bra att förklara som att ex:

Vissa kurser ges i betygsskalan 5,4,3
Vissa kurser ges i G/IG
osv.

Ni som tagit CAE (ESOL), man kan uppenbarligen inte ange det under "Personal details" utan endast TOEFL och IELTS verkar passa där?

La ni till det som en extra utbildning eller liknande?

UCAS ansökningssystem är under all kritik och support från UCAS ges endast via telefon eller chatt och chatt:en har jag inte sett det minsta av.
Ska "komma upp en bild" när det finns lediga handläggare, troligt!
Citera
2010-01-07, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrJohnDoe
Ah okej

Jag har officiella utdrag som styrker de betyg jag skrivit men som du säger, vissa saker skulle vara bra att förklara som att ex:

Vissa kurser ges i betygsskalan 5,4,3
Vissa kurser ges i G/IG
osv.

Ni som tagit CAE (ESOL), man kan uppenbarligen inte ange det under "Personal details" utan endast TOEFL och IELTS verkar passa där?

La ni till det som en extra utbildning eller liknande?

UCAS ansökningssystem är under all kritik och support från UCAS ges endast via telefon eller chatt och chatt:en har jag inte sett det minsta av.
Ska "komma upp en bild" när det finns lediga handläggare, troligt!
Underbara UCAS Karamella borde kunna ge dig lite mer up to date information.

Det later lite jobbigt med universitetsbetygen. Kan du inte bara skriva typ:
G (out of G)
eller
G (out of maximum G)
4 (out of 5)
kanske
G (scale: IG/G/VG)

De har ratt sa mycket forstaelse nar det ar utlandska kvalifikationer. Bara vad de far in makes sense liksom.
Citera
2010-01-07, 15:26
Medlem
videoviolences avatar
Jag har ytterligare en fråga. Jag skickade in min ansökan för drygt ett par veckor (tyvärr minns jag inte exakt) sedan - och tycker att jag borde fått ett sådant där welcome letter av UCAS. Det står att man som icke-UK-medborgare kan få vänta upptill 21 dagar. Jag har hur som helst inte fått något sådant. Men, döm av min förvåning när jag får mejl från University of Edinburgh som introducerar mig till sitt intranät o.s.v.

Hur kan universitetet uppmärksamma min ansökan före UCAS. Är inte det konstigt?
Citera
2010-01-07, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av videoviolence
Jag har ytterligare en fråga. Jag skickade in min ansökan för drygt ett par veckor (tyvärr minns jag inte exakt) sedan - och tycker att jag borde fått ett sådant där welcome letter av UCAS. Det står att man som icke-UK-medborgare kan få vänta upptill 21 dagar. Jag har hur som helst inte fått något sådant. Men, döm av min förvåning när jag får mejl från University of Edinburgh som introducerar mig till sitt intranät o.s.v.

UCAS ar vardelosa. Ignorera de totalt och var nojd med att din ansokan har gatt igenom utan problem
Citera
2010-01-07, 15:35
Medlem
karamellas avatar
Citat:

Mitt brev från UCAS kom inom 1 vecka efter jag skickat in min ansökan, och jag bor ju i Sibirien (okej, inte riktigt sibirien, men inte Sverige och inte i ett land där jag litar på posten). Hur som helst, du behöver inte ditt välkomstbrev från UCAS om du har lite common sense. Det står hur man loggar in på track (vilket man kan räkna ut ändå), sen står det att det är en stor grej att börja på universitetet... sen står det typ hur man svarar på offers, men det är också väldigt pedagogiskt att förstå när man loggar in på track.
Citera
2010-01-07, 15:36
Medlem
Citat:

Det här finner jag intressant.

Sista ansökningsdagen är ju 15:e Januari för de flesta utbildningar.
Ändå ser jag till min fasa att folk skriver på forum "Ja jag kom in på mitt uni." på forum daterat för veckor sedan.

Fungerar det så att "first come - first serve" så att alla som ansöker sent får lida för det också dvs. det finns mindre platser kvar för dem?

Ändå är ju den "officiella" deadlinen 15 Januari, men det är väl kanske just en DEADLINE dvs. sista datumet du får skicka in din ansökan, medans hade man pruttat iväg en ansökan när det öppnade hade man fått svar vid det här laget?

Någon som kan bringa klarhet i detta?

Är det så = (vidare smileys in absurdum etc.)

Edit:

Bör man ta med militärtjänsten som "Education" eller "Work experience" i UCAS? Inte direkt relevant kanske men jag har en lucka på 11 månader annars.
Senast redigerad av MrJohnDoe 2010-01-07 kl. 15:38.
Citera
2010-01-07, 15:48
Medlem
videoviolences avatar
Citat:

Som jag uppfattat det fungerar det som så, att man på de mer impopulära kurserna kan få plats innan deadlinen, då universiteten vet att det blir svårt att fylla dom.

Men på typ economics, law eller English inväntar de alla i tid ansökande.
Citera
2010-01-07, 15:53
Medlem
videoviolences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Mitt brev från UCAS kom inom 1 vecka efter jag skickat in min ansökan, och jag bor ju i Sibirien (okej, inte riktigt sibirien, men inte Sverige och inte i ett land där jag litar på posten). Hur som helst, du behöver inte ditt välkomstbrev från UCAS om du har lite common sense. Det står hur man loggar in på track (vilket man kan räkna ut ändå), sen står det att det är en stor grej att börja på universitetet... sen står det typ hur man svarar på offers, men det är också väldigt pedagogiskt att förstå när man loggar in på track.

Jo, men jag kan ju inte logga in på track innan jag fått mitt welcome letter

Jag som vill sitta inne på track 24/7 och invänta offers. Och så sabbar dom det..
Citera
2010-01-07, 16:01
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Det här finner jag intressant.

Sista ansökningsdagen är ju 15:e Januari för de flesta utbildningar.
Ändå ser jag till min fasa att folk skriver på forum "Ja jag kom in på mitt uni." på forum daterat för veckor sedan.

Fungerar det så att "first come - first serve" så att alla som ansöker sent får lida för det också dvs. det finns mindre platser kvar för dem?

Ändå är ju den "officiella" deadlinen 15 Januari, men det är väl kanske just en DEADLINE dvs. sista datumet du får skicka in din ansökan, medans hade man pruttat iväg en ansökan när det öppnade hade man fått svar vid det här laget?

Är det så = (vidare smileys in absurdum etc.)

Edit:

Bör man ta med militärtjänsten som "Education" eller "Work experience" i UCAS? Inte direkt relevant kanske men jag har en lucka på 11 månader annars.

Oxford, Cambridge och Medicine har deadline 15 October. Man får ju 5 val så jag som sökte Cambridge sökte 4 andra universitet innan 15 October som ej hade deadline då.

I Storbrittanien söker man ju via sin skola om man fortfarande går i skola, och de flesta skolor i the UK har interna deadlines, eftersom de måste ordna med referenser till alla studenter. Det är därför väldigt vanligt med att de måste söka innan visst datum för att ens kunna få en referens. Därför har en stor majoritet av alla sökanden redan skickat in sin ansökan och har redan offers.

Och nej, det är inte ens first come first served basis. Du missförstår vad ett offer är. Det är inte en plats. Ett offer är bara ett erbjudande - du får komma hit OM du får vissa betyg. Och de får ju flera offers, men en sökanden kan ju bara välja 1 (samt en försäkring). Så universiten vet att kanske bara 30% av alla elever som får ett offer kommer välja dem sen. Därför kan de ge ut betydligt fler offers än vad platser finns. De får ju ungefär lika många sökanden varje år, och därför vet de hur många som brukar missa sina betyg och hur många som brukar decline etc. Och de vet ju vilken standard på sina sökanden de har. Om en elev med A*A*A*A*A* predictions söker i oktober till ett sämre universitet, kan universitetet vara ganska säkra att yttest få elever med samma resultat kommer söka, och de kan därför ge ut ett offer på en gång. (de har ju tidigare år som referensram på standard).

De skulle ALDRIG ha gett ut alla sina offers innan deadline. Så du minskar EJ dina chanser genom att skicka in i januari, annat än att det ser väldigt hafsigt och oansvarigt ut förstås.

Universitet som t.ex. Edinburgh som har 12 sökanden per plats, ger inte ut offers till sina populära utbildningar förrän efter deadlinen, för att ge alla sökanden rättvis bedömning. Dock ger de många rejections (för det är klart att de kan avgöra att en elev har sämre standard än tidigare års sökanden)
Citera
2010-01-07, 16:03
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Jo, men jag kan ju inte logga in på track innan jag fått mitt welcome letter

Jag som vill sitta inne på track 24/7 och invänta offers. Och så sabbar dom det..

Varför skulle du inte kunna det?
Du skriver bara ditt UCAS nr utan - (dvs istället för 105-33 etc så skriver du 10533) och ditt lösenord på på track, samma lösenord som du hade när du fyllde i din ansökan.

Skulle ditt lösenord ha ändrats, vilket det inte har, tryck på "glömt lösenord"
Citera
2010-01-07, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Tack för ditt utförliga svar

Ang. militärtjänsten och olika intyg därifrån:
Ex:
"Bästa kamrat"
"Förtroendeman"
"Bästa soldat"

Bör man ta med det eller hur tror ni de ser på det?
Mest att det är en lucka mellan utbildningar/jobb på 1år för mig annars.
Senast redigerad av MrJohnDoe 2010-01-07 kl. 16:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in