Citat:
Ursprungligen postat av MrJohnDoe
Det här finner jag intressant.
Sista ansökningsdagen är ju 15:e Januari för de flesta utbildningar.
Ändå ser jag till min fasa att folk skriver på forum "Ja jag kom in på mitt uni." på forum daterat för veckor sedan.
Fungerar det så att "first come - first serve" så att alla som ansöker sent får lida för det också dvs. det finns mindre platser kvar för dem?
Ändå är ju den "officiella" deadlinen 15 Januari, men det är väl kanske just en DEADLINE dvs. sista datumet du får skicka in din ansökan, medans hade man pruttat iväg en ansökan när det öppnade hade man fått svar vid det här laget?
Någon som kan bringa klarhet i detta?
Är det så =

(vidare smileys in absurdum etc.)
Edit:
Bör man ta med militärtjänsten som "Education" eller "Work experience" i UCAS? Inte direkt relevant kanske men jag har en lucka på 11 månader annars.
Oxford, Cambridge och Medicine har deadline 15 October. Man får ju 5 val så jag som sökte Cambridge sökte 4 andra universitet innan 15 October som ej hade deadline då.
I Storbrittanien söker man ju via sin skola om man fortfarande går i skola, och de flesta skolor i the UK har interna deadlines, eftersom de måste ordna med referenser till alla studenter. Det är därför väldigt vanligt med att de måste söka innan visst datum för att ens kunna få en referens. Därför har en stor majoritet av alla sökanden redan skickat in sin ansökan och har redan offers.
Och nej, det är inte ens first come first served basis. Du missförstår vad ett offer är. Det är inte en plats. Ett offer är bara ett erbjudande - du får komma hit
OM du får vissa betyg. Och de får ju
flera offers, men en sökanden kan ju bara välja 1 (samt en försäkring). Så universiten vet att kanske bara 30% av alla elever som får ett offer kommer välja dem sen. Därför kan de ge ut betydligt fler offers än vad platser finns. De får ju ungefär lika många sökanden varje år, och därför vet de hur många som brukar missa sina betyg och hur många som brukar decline etc. Och de vet ju vilken standard på sina sökanden de har. Om en elev med A*A*A*A*A* predictions söker i oktober till ett sämre universitet, kan universitetet vara ganska säkra att yttest få elever med samma resultat kommer söka, och de kan därför ge ut ett offer på en gång. (de har ju tidigare år som referensram på standard).
De skulle ALDRIG ha gett ut alla sina offers innan deadline. Så du minskar EJ dina chanser genom att skicka in i januari, annat än att det ser väldigt hafsigt och oansvarigt ut förstås.
Universitet som t.ex. Edinburgh som har 12 sökanden per plats, ger inte ut offers till sina populära utbildningar förrän efter deadlinen, för att ge alla sökanden rättvis bedömning. Dock ger de många rejections (för det är klart att de kan avgöra att en elev har sämre standard än tidigare års sökanden)