2010-07-27, 18:48
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukasO
Känner mig smått begreppsförvirrad här.

*Som intangingskrav till econnomics på cambridge t.ex. så står det "Typical A level offer A*AA". Vad betyder den där sista bokstavskombinationen och går den att översätta till svenska betyg? Sen så står det även "Essential: A level Mathematics.". Om jag minns rätt finns begreppet A-levels i IB, men för mig som går natur då? Går det att översätta?

*Och angående dessa "offers". Är det meningen att man ska söka tilla undergraduate-programmen långt innan ens sista termin på gymnasiet är slut och på så vis få erbbjudande om vad som krävs av en för att komma in?

För att förtydliga ytterligare:
De läser ju bara tre-fyra ämnen, med flera olika moduler/moment i alla ämnen. Till economics är det vanligt att läsa matematik, ekonomi samt ett "essay subject", t.ex. historia. Läser man fyra ämnen är det vanligt att man även läser ämnet som kallas "further maths". För ett A krävs 80% på slutproven, för A* 90%. A* är ett nytt betyg som uppfanns förra året, för att förhindra betygsinflationen (numera får väldigt många fler A än vad man fick förr i tiden). Cambridge har därför nyligen infört A* som ett requirement. I framtiden kommer de nog kräva A*A*A* från alla, när betyget är mer "etablerat".

Vad detta innebär är att man ska ha toppbetyg i alla ämnen. Värt att komma ihåg är att man få A i Matematik även om man fått typ D på någon/några modul(er) osv. Så de kan vara förlåtande mot dig om du inte har alla MVG. Men satsa på en kvalificerad majoritet, typ 2/3 MVG. Sen spelar irrelevanta ämnen mindre roll. Vad du fått i t.ex. idrott kommer inte att påverka din ansökan.

Och ja, sista ansökningsdag för Oxford och Cambridge är den 15 oktober, övriga universitet den 15 januari. I Storbrittanien använder man predicted grades, och de elever med predictions på AAA/A*A*A* och allt däremellan brukar vara uppmuntrade att söka till de bra universiteten. Man får sedan conditional offers, i.e "du har en plats om du får betyg A*AA". Deras slutprov rättas av organsiationer och inte av skolan själva, så hela England får tillbaka sina resultat samma dag - 19/20 augusti och inte förrän då har de någon aning om hur det gått för dem - för det är ej upp till deras lärare att bestämma.

Om du börjar trean i höst, och tänkte söka nu, så borde du komma igång redan nu. Skapa ett konto på UCAS och börja fylla i dina uppgifter, svara på frågor, börja arbeta på din ansökan. Det är mycket som måste fixas och har du ett konto så får du en bra överblick. Och du bör ju låta din referens har 2-3 veckor på sig, minst, för att skriva din referens.

Två veckor ungefär efter att du skickat in din ansökan kommer du få ett SAQ-login till Cambridge, då du ska ladda upp ett foto till din ansökan och svara på extra frågor -t.ex. "Varför just Cambridge, den här kursen?", "Vad är dina planer för framtiden?", samt "Har du haft problem med någon frånvarande lärare?"(beror ett dåligt betyg på något annat än din egen förmåga dvs)
Citera
2010-07-27, 20:18
Medlem
lysdexis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ponjavic
Har du over 19 och inte ar ett span sa far du en intervju pa Cams, Oxford ar lite svarare och det kan ga hit eller dit.
Menar du att Oxford lägger mer vikt vid PS eller att de bara är lite slumpmässiga och ibland lämnar någon utan intervju, trots att den förtjänar den?

Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Cambridge har också Mathematics with physics, om du kollar på Mathematics-fliken. Efter år 1 har man rätt att byta till "pure physics". Så om du gillar matematik finns det ingen anledning att välja bort Cambridge till fördel för Oxford.

Det är jävligt att man inte kan söka till både Oxford och Cambridge samma år då båda Universitet har kurser som är väldigt intressanta. Är det bara för att få mindre sökande till vardera eller ligger något djupt syfte i denna uppdelning?

Är det någon som har tabeller eller vet en bra sida där man kan se antalet sökande per plats? för Oxbridge, Imperial College och gärna även andra skolor.

Nu kommer vi till frågan om College. Kommer mina chanser att bli antagen minska om man specifikt säger att man vill ha ett visst College? Alltså att man inte väljer Open Application.
Citera
2010-07-27, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lysdexi
Menar du att Oxford lägger mer vikt vid PS eller att de bara är lite slumpmässiga och ibland lämnar någon utan intervju, trots att den förtjänar den?

Nu kommer vi till frågan om College. Kommer mina chanser att bli antagen minska om man specifikt säger att man vill ha ett visst College? Alltså att man inte väljer Open Application.
Allt jag menar ar att ca 50% far intervju pa Oxford och ca 90% Cams. Detta betyder att det ar svarare att fa intervju pa Oxford och darmed spelar ditt PS storre roll tidigare. Dock maste ditt PS ffn va bra for att fa intervju pa Cams.

Det ar svart att saga for allt ar relativt. Soker du basta colleget och inte kommer in lar du bli poolad och kanske kommer in nan annanstans. Soker du det samsta colleget har du kanske storre chans men om du sumpar blir du sannolikt inte poolad. Antagligen ar det trots allt bast att soka nagot mindre populart college som Girton.
Citera
2010-07-27, 21:26
Medlem
Tack ponjavic, och tack karamella för utvecklandet!

Verkar helt klart fördelaktigt att söka som som svensk, om man ser till vårat betygssystem, där det råder inflation, om någonstans.

Sen har jag inte bara låst mig till Cambridge. Har fattat ett stort intresse för makroekonomi nu, så att läsa economics på ett bra brittiskt universitet vore väldigt fint. LSE t.ex. Tror dessutom jag läste på The student room att de inte fäster så stor vikt vid EC's. Vad kan man förresten göra för vettigt som svensk gymnasieelev på den punkten?
Citera
2010-07-28, 00:24
Medlem
Citat:
Allt jag menar ar att ca 50% far intervju pa Oxford och ca 90% Cams. Detta betyder att det ar svarare att fa intervju pa Oxford och darmed spelar ditt PS storre roll tidigare.

Detta stämmer säkert för andra ämnen, men för fysik så har de ju "Physics Aptitude Test", som verkar vara det i särklass viktiga urvalskriteriet för vem som får komma på intervju. Jag citerar från Test report, 2009:
Oxford Physics receives a large number of applications for places on both the Physics and Physics and Philosophy courses. In 2009 there were a total of 971 applicants contesting around 190 places, more than 5.1 applicants per place. We are, therefore, using a short-listing process, using the results of our Physics Aptitude Test to guide us in reducing the number of applicants to around 2.5 per place.
[...]
Our primary short-listing criterion is the total mark achieved on the tests, which ranged from 4 to 94, with a mean mark of 46 and a standard deviation of 16. [...] All applicants scoring 47 and above were then shortlisted. A small number of applicants below this cut-off whose application forms showed other evidence of excellence or had been ill during the test were added to give a final short-list of around 475 candidates who will be invited to Oxford for interview (candidates from outside Europe can be interviewed by telephone if they prefer)
Så det känns som att PS är lite skitsamma (för huruvida man får en intervju i alla fall). Kanske inte bör stå "Kära Admissions Officer, sug min kuk", men det känns inte som det viktigaste.
Citera
2010-07-28, 02:05
Medlem
karamellas avatar
PS spelar lika mycket roll på Oxford och Cambridge. Anledningen att Cambridge intervjuar fler är att de inte kollat på antagningsprov innan de bjuder in. Vid Oxford måste man göra provet först, sen sållas de, sen bjuder de in till intervju. Anledningen att det är är tidsbrist om man måste rätta proven först. Vid Cambridge får man 2-3 veckors förvarning om intervjun, till Oxford oftast 3-4 dagar. Så på Cambridge får man generellt skriva provet när man väl är där.

Anledningen att man bara får söka en, är att man anses ha lika stor chans att komma in på båda. Alltså om man kan komma in på ena, borde man kunna komma in på andra. Det skulle bli dubbelt arbete om man sökte båda då alltså. Cambridge och Oxford har dessutom mycket lättare att planera sina intag om de kan ta för givet att alla deras sökanden har deras universitet som förstahandsval. Det är väldigt ovanligt att tacka nej till en plats när man väl har blivit erbjuden den.
Citera
2010-07-28, 02:14
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sparkler
Tack ponjavic, och tack karamella för utvecklandet!

Verkar helt klart fördelaktigt att söka som som svensk, om man ser till vårat betygssystem, där det råder inflation, om någonstans.

Sen har jag inte bara låst mig till Cambridge. Har fattat ett stort intresse för makroekonomi nu, så att läsa economics på ett bra brittiskt universitet vore väldigt fint. LSE t.ex. Tror dessutom jag läste på The student room att de inte fäster så stor vikt vid EC's. Vad kan man förresten göra för vettigt som svensk gymnasieelev på den punkten?

Tumregel med PS är att Cambridge/Oxbridge, ska man skriva 10% ECs, och övriga universitet 25%.

LSEs hemsida brukar ha typ "what are we looking for?" som du kan kolla på (jag letade snabbt men hittade inte men vet att det finns där någonstans..). Kolla på TSR också, Personal statement library. Kolla vad andra sökanden inom economics har sagt att de gör på sin fritid. De allra flesta skriver att de prenumerar på the economist sen två år tillbaka, läser massa böcker, har gjort sommarpraktik på ... samt är med i blabla förening... jag vettefan vad som är relevant för ekonomer, unge aktiesparare? jag är statsvetare, jag sitter i styrelsen för ett av sveriges ungdomsförbund. politiskt aktiv och vill plugga politik hör ihop. det lär ju finnas någon sån koppling för ekonomer.

De vill också se att du är aktiv, framåt, ledaregenskaper, gör det mesta av din vardag.

LSE har själva sagt att de lägger väldigt stor vikt vid PS och rejectar de som inte har ett PS som verkligen passar deras utbildning.
Citera
2010-07-28, 02:20
Medlem
karamellas avatar
Citat:

Är det någon som har tabeller eller vet en bra sida där man kan se antalet sökande per plats? för Oxbridge, Imperial College och gärna även andra skolor.

Det står oftast. Oxbridge snittar att de tar in en fjärdedel av alla sökanden. Det brukar stå ganska tydligt på deras hemsidor, Oxbridge har jättetydliga flikar som heter "admission statistics". Imperials hemsida har jag aldrig besökt, för jag är inte sån.

Du har statistiskt snäppet större chans att komma in till Cambridge om du söker ett populärare college, men det beror nog på att de har bättre sökanden till dem. Känner man sig halvdålig kanske man "safear" med ett mindre populärt college.

Att ta en open application är bara dumt. Välj ett college för guds skull. Om inte för annat, kolla på antagningsmetoder - de är olika. Välj ett där du känner dig stark. Jag valde ett college som ej krävde skolskrivna essays, för jag hade inte tillräckligt många bra på engelska.

De har ju ett pooling system. Söker du ett college, som får många bra sökanden, och de tycker att du förtjänar en plats men de har inte plats, så läggs du i en pool så kan du bli uppfiskad av ett college som fick lite färre sökanden. Detta jämnar ut och det gör att du inte har sämre eller bättre chans att komma in beroende av vilket college du söker.
Citera
2010-07-28, 12:18
Medlem
Citat:
For Imperial:

http://workspace.imperial.ac.uk/plan..._Guide2009.pdf

Sida 7

Research Mechanical engineering 8:1
Citera
2010-07-28, 13:01
Medlem
Citat:
For Imperial:

http://workspace.imperial.ac.uk/plan..._Guide2009.pdf

Sida 7

Research Mechanical engineering 8:1

Matematik 7.2:1 ratio, surt att man tackade nej till offern
Citera
2010-07-28, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panchod
Matematik 7.2:1 ratio, surt att man tackade nej till offern
Riktigt javla svart och komma in dar som undergraduate var hamna du istallet?
Citera
2010-07-28, 14:16
Medlem
Engelska (gymnasie)skolor rankas utifran andel sokande som kommer in pa Oxbridge. Sa de avrader svaga studenter fran att soka for att forbattra statistiken.

Sa endast de som har en rimlig chans att komma in ges referenser etc. Sjukt egentligen, men det ar darfor antalet sokanden pa de tva univs ar relativt fa och varfor Imperial, LSE etc har betydligt fler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in