2010-07-27, 18:48
Citat:
Ursprungligen postat av LukasO
Känner mig smått begreppsförvirrad här.
*Som intangingskrav till econnomics på cambridge t.ex. så står det "Typical A level offer A*AA". Vad betyder den där sista bokstavskombinationen och går den att översätta till svenska betyg? Sen så står det även "Essential: A level Mathematics.". Om jag minns rätt finns begreppet A-levels i IB, men för mig som går natur då? Går det att översätta?
*Och angående dessa "offers". Är det meningen att man ska söka tilla undergraduate-programmen långt innan ens sista termin på gymnasiet är slut och på så vis få erbbjudande om vad som krävs av en för att komma in?
*Som intangingskrav till econnomics på cambridge t.ex. så står det "Typical A level offer A*AA". Vad betyder den där sista bokstavskombinationen och går den att översätta till svenska betyg? Sen så står det även "Essential: A level Mathematics.". Om jag minns rätt finns begreppet A-levels i IB, men för mig som går natur då? Går det att översätta?
*Och angående dessa "offers". Är det meningen att man ska söka tilla undergraduate-programmen långt innan ens sista termin på gymnasiet är slut och på så vis få erbbjudande om vad som krävs av en för att komma in?
För att förtydliga ytterligare:
De läser ju bara tre-fyra ämnen, med flera olika moduler/moment i alla ämnen. Till economics är det vanligt att läsa matematik, ekonomi samt ett "essay subject", t.ex. historia. Läser man fyra ämnen är det vanligt att man även läser ämnet som kallas "further maths". För ett A krävs 80% på slutproven, för A* 90%. A* är ett nytt betyg som uppfanns förra året, för att förhindra betygsinflationen (numera får väldigt många fler A än vad man fick förr i tiden). Cambridge har därför nyligen infört A* som ett requirement. I framtiden kommer de nog kräva A*A*A* från alla, när betyget är mer "etablerat".
Vad detta innebär är att man ska ha toppbetyg i alla ämnen. Värt att komma ihåg är att man få A i Matematik även om man fått typ D på någon/några modul(er) osv. Så de kan vara förlåtande mot dig om du inte har alla MVG. Men satsa på en kvalificerad majoritet, typ 2/3 MVG. Sen spelar irrelevanta ämnen mindre roll. Vad du fått i t.ex. idrott kommer inte att påverka din ansökan.
Och ja, sista ansökningsdag för Oxford och Cambridge är den 15 oktober, övriga universitet den 15 januari. I Storbrittanien använder man predicted grades, och de elever med predictions på AAA/A*A*A* och allt däremellan brukar vara uppmuntrade att söka till de bra universiteten. Man får sedan conditional offers, i.e "du har en plats om du får betyg A*AA". Deras slutprov rättas av organsiationer och inte av skolan själva, så hela England får tillbaka sina resultat samma dag - 19/20 augusti och inte förrän då har de någon aning om hur det gått för dem - för det är ej upp till deras lärare att bestämma.
Om du börjar trean i höst, och tänkte söka nu, så borde du komma igång redan nu. Skapa ett konto på UCAS och börja fylla i dina uppgifter, svara på frågor, börja arbeta på din ansökan. Det är mycket som måste fixas och har du ett konto så får du en bra överblick. Och du bör ju låta din referens har 2-3 veckor på sig, minst, för att skriva din referens.
Två veckor ungefär efter att du skickat in din ansökan kommer du få ett SAQ-login till Cambridge, då du ska ladda upp ett foto till din ansökan och svara på extra frågor -t.ex. "Varför just Cambridge, den här kursen?", "Vad är dina planer för framtiden?", samt "Har du haft problem med någon frånvarande lärare?"(beror ett dåligt betyg på något annat än din egen förmåga dvs)
var hamna du istallet?