2014-04-08, 14:35
Medlem
Babbeloves avatar
A or B in the majority of relevant subjects. Vilket snitt blir detta? och vilka skulle relevant subjects vara för law om man har gått natur-samhäll?
Citera
2014-04-08, 14:58
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babbelove
A or B in the majority of relevant subjects. Vilket snitt blir detta? och vilka skulle relevant subjects vara för law om man har gått natur-samhäll?

Vilket universitet? Och vad kräver de i A-levels?
Citera
2014-04-08, 15:04
Medlem
Babbeloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Vilket universitet? Och vad kräver de i A-levels?
Oxford, inget speciellt.
Citera
2014-04-08, 15:11
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Oxford, inget speciellt.

Räkna med 18+ i snitt (utan merit), ju högre desto bättre. Relevanta ämnen: I första hand språk, humaniora och samhällsvetenskapliga ämnen.

Men även med perfekta betyg finns ingen garanti att komma in, förstås.
Citera
2014-04-08, 15:30
Medlem
Babbeloves avatar
Citat:
Räkna med 18+ i snitt (utan merit), ju högre desto bättre. Relevanta ämnen: I första hand språk, humaniora och samhällsvetenskapliga ämnen.

Men även med perfekta betyg finns ingen garanti att komma in, förstås.
Men jag ligger på ungefär 18.75 ämnen som jag inte har B/A i är Biologi och Kemi. annars har jag fått mycket bra resultat på mitt LNAT och andra delarna av min application är ganska bra.
Vad tror du om det?
Citera
2014-04-08, 15:40
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Men jag ligger på ungefär 18.75 ämnen som jag inte har B/A i är Biologi och Kemi. annars har jag fått mycket bra resultat på mitt LNAT och andra delarna av min application är ganska bra.
Vad tror du om det?

Det är bra. Din ansökan kommer att behandlas seriöst.
Citera
2014-04-08, 16:08
Medlem
Citat:
Vad tror du om det?

Hur vet du vad du fick på ditt LNAT? Själv fick jag mitt offer långt innan jag fick mitt LNAT resultat.
Citera
2014-04-08, 16:11
Medlem
Babbeloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firran
Hur vet du vad du fick på ditt LNAT? Själv fick jag mitt offer långt innan jag fick mitt LNAT resultat.
Nej jag menar övningsproven som jag gör får jag max 1-3 fel på av 42 frågor som är tydligen bra. Jag vet dock att resultat på övningsprov skiljer sig bastant med det riktiga.
Ska man skriva om sitt HP-resultat också eller vet de ej vad det är?
Citera
2014-04-08, 19:40
Medlem
ZoobiDoobis avatar
Citat:
Kul! Posta gärna en sammanfattning av CV här (kandidat i vilket ämne, eventuellt vilket universitet, betygsfördelning, ungefärlig ålder, övriga relevanta erfarenheter). Det finns ett stort intresse för det i tråden och kan vara till stor hjälp för andra som vill söka i framtiden

Visst! Jag är född -90 och har en fil. kand. i indologi (huvudämne hindi) och mellanösternstudier från Uppsala universitet och en fil. kand. i statsvetenskap från Karlstads universitet. Av mina 240 hp är 15 G och 225 VG. Jag var en termin i New Delhi och har varit flyktingguide åt asylsökande/nyanlända personer i Sverige två omgångar. Har just nu praktik på en integrationsfokuserad NGO.

Jag har fått två stipendier tidigare - ett för fallenhet för mitt modersmål (svenska) och intresse för litteratur samt ett för att genomföra indologistudier i Indien. Min gymnasieutbildning var praktisk (hantverksprogrammet) och kopplad till ett par kulturrelaterade fritidsintressen som jag har jobbat mycket med vid sidan av. Referenserna i ansökan var mina handledare för de två kandidatuppsatserna och min hindilärare som jag hade i tre år.

Fick ett offer till MPhil in Politics: Comparative Government på Oxford
Citera
2014-04-09, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clegane
Har sen förra veckan börjat skicka ut ansökningar till olika universitet i Storbritannien för mina masterstudier inom finans (Msc). En del av skolorna tar avgifter upp mot 80-100 000 SEK varför jag måste begränsa mig lite och fokusera på de med mer realistiska kostnader. De jag nu hoppas på är St Andrews, Strathclyde och Aberdeen. Det förstnämnda är givetvis förstavalet med tanke på anseendet och så vidare.
Idag fick jag ett conditional offer från Strathclyde vilket var väldigt roligt, kul som backup om inte annat. Om jag inte kommer in på St Andrews men däremot Aberdeen också, hur skulle ni resonera kring valet av de båda?
Aberdeen ligger en plats under Strathclyde i rankingen så antar att det akademiska är snarlikt, hur skiljer sig studentlivet, städerna, studenterna osv?

/Clegane

Jag läser min master på St Andrews nu i finance och management. Jag tänkte väl säga att du nog inte borde oroa dig för att få ett offer. Min generella uppfattning är att det lite "pay and play" som gäller, och så länge du har betyg som är bättre än medel ska det inte vara några konstigheter.

Sedan ska du nog också tänka igenom anledningen till att du söker, jag kan sammanfatta mitt år hittills som socialt utvecklande med mycket golf, dock akademiskt inget direkt storverk.
Citera
2014-04-09, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZoobiDoobi
Fick ett offer till MPhil in Politics: Comparative Government på Oxford

Kul, du verkar ju intresserad av amnet sa bra val av namnden.

College?
Citera
2014-04-10, 11:25
Medlem
Cleganes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingsleyZissou
Jag läser min master på St Andrews nu i finance och management. Jag tänkte väl säga att du nog inte borde oroa dig för att få ett offer. Min generella uppfattning är att det lite "pay and play" som gäller, och så länge du har betyg som är bättre än medel ska det inte vara några konstigheter.

Sedan ska du nog också tänka igenom anledningen till att du söker, jag kan sammanfatta mitt år hittills som socialt utvecklande med mycket golf, dock akademiskt inget direkt storverk.

Tack för svar, den kanske främsta anledningen till att jag vill studera ett år utomlands är just för att byta miljö och träffa andra människor så att magistern tas på ett någorlunda bra universitet är nästan lite mer av en bonus, nästan.
Hur är studentlivet där? Mycket sammanhållning och aktiviteter? Stor blandning av studenter? Nationaliteter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in