2013-05-03, 00:15
Medlem
Detta har säkert frågats förr men jag har letat i 10 sidor och inte hittat så kör frågan:
Går det att komma in i England, på något universitet, via högskoleprovet? Var nämligen otroligt deprimerad och knarkade under gymnasietiden så mina betyg är urusla, men fixade 1.6 när jag provade HP-provet i vår och kan säkert höja det till minst 1.8, men går det ens att söka in utomlands på det?

mvh
Citera
2013-05-03, 00:48
Medlem
MadickenEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maktfaktorn
Detta har säkert frågats förr men jag har letat i 10 sidor och inte hittat så kör frågan:
Går det att komma in i England, på något universitet, via högskoleprovet? Var nämligen otroligt deprimerad och knarkade under gymnasietiden så mina betyg är urusla, men fixade 1.6 när jag provade HP-provet i vår och kan säkert höja det till minst 1.8, men går det ens att söka in utomlands på det?

mvh

Nej
Citera
2013-05-03, 10:34
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ishmet
Men de har väl bara några få datum lite då och då som man kan köra engelskatester och de verkar ofta snabbt bli fullbokade?!

Jag har önskan om att göra TOEFL eller IELTS test så snart som möjligt och har kollat både i Norge och Sverige. I Oslo kör de ett test 11:e maj men det är fullt med många på väntelista, nästa datum är 25:e maj i Göteborg och Lund, men det tar 13 dagar innan man får provsvaret och jag måste ha det innan 1:a juni
Aha, det kan nog stämma.. Eftersom jag aldrig gjort testen så har jag ingen aning. Sedan finns det ju alltid "språkkurser" i England som certifierar dig i engelskan under sommaren.
Citera
2013-05-03, 15:24
Medlem
Är det någon som har någon aning om hur det går till att söka till LSE?

Har läst lite på vad de har för krav men är det obligatoriskt för alla att sitta deras inträdesprov ?
Citera
2013-05-03, 19:58
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushmush

Har läst lite på vad de har för krav men är det obligatoriskt för alla att sitta deras inträdesprov ?
Vilket program är det du tänker på?
Citera
2013-05-04, 13:45
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushmush

Du söker som vanligt med UCAS, sen bedömer de om du kommer in direkt, blir avslagen direkt eller om du måste skriva antagningsprovet.
Citera
2013-05-04, 15:19
Medlem
LawrenceCianas avatar
Får man studiebidrag av svenska staten när man studerar undergraduate i england?
Citera
2013-05-04, 15:22
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawrenceCiana
Får man studiebidrag av svenska staten när man studerar undergraduate i england?
Om du är berättigad till det ja. (Alltså så länge du inte gjort slut på dina veckor och är högskoleberättigad i Sverige.)
Citera
2013-05-07, 07:05
Medlem
Hej!

Jag undrar hur offers för Classics på St Andrews/Edinburgh/Glasgow brukar se ut för svenskar. Är 18.0-18.5 i snitt tillräckligt?

Mvh
Citera
2013-05-09, 00:19
Medlem
Babbeloves avatar
Hej
jag har några frågor om betygssystemet i Uk jämfört med Sverige. Hur är A-levels jämfört med svenska gymnasiebetyg ? Vad krävs det för betyg (E-A) för att komma in i oxbridge ( Medicine)
Citera
2013-05-09, 00:22
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babbelove
Hej
jag har några frågor om betygssystemet i Uk jämfört med Sverige. Hur är A-levels jämfört med svenska gymnasiebetyg ? Vad krävs det för betyg (E-A) för att komma in i oxbridge ( Medicine)
På ett ungefär? Nästintill perfekta betyg och ett sju-dundrans bra PS som passar in på det collage du väljer att söka till.
Senast redigerad av FatCharlie 2013-05-09 kl. 00:26.
Citera
2013-05-09, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FatCharlie
På ett ungefär? Nästintill perfekta betyg och ett sju-dundrans bra PS som passar in på det collage du väljer att söka till.

PSet behöver inte vara riktat till det college du söker till men det måste vara väldigt starkt. Det behöver inte heller vara riktat mot Oxbridge specifikt utan de förstår att de flesta ansökande söker till flera skolor samtidigt.

Personligen skulle jag säga att det är riktigt svårt att komma in på medicine i Oxbridge och i UK i allmänhet, de flesta skolor kräver, toppbetyg, väldigt bra PS, referens, obligatorisk arbetserfarenhet inom vården och dedikation till ämnet.

Har du allt detta så ser jag inte varför du skulle söka till UK då du lika gärna kan läsa i Sverige som har en väldigt bra läkarlinje och sedan flytta till UK och praktisera (vet inte exakt reglerna hur det funkar att arbeta som läkare i annat land), så slipper du ofantliga studielån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in