Citat:
Ursprungligen postat av
Kitchenwhore
Lutar just nu mer åt Glasgow just på grund av tuition fees och bättre förbindelser, sen är kanske Exeter mer prestige men hoppas att jag slipper ångra det i framtiden.
Staden Glasgow oroar till viss del, då man har en förutfattad mening av den som lite av ett huligannäste. Kan tänka mig att det, som alla storstäder, finns bra och dåliga delar av staden, West End ska ju tydligen vara väldigt fint.
Tack för input!
Det finns ju Ryan air biljetter rätt billigt dit, åk för all del dit och känn av innan du bestämmer dig. Det kan göra enorm skillnad i huruvida du vill åka eller inte.
Personligen tycker jag att småstäder är fantastiska ställen att plugga i. Billigare, lättare att ta sig runt, lugnare. Studentliv kommer man ju ha oavsett och umgänget kommer ju bestå av andra studenter oavsett vilken stad man pluggar i. Men det är ju helt beroende av tycke och smak. Vissa brittiska städer blir man kanske tokig på efter ett tag...
Angående Glasgow, så tycker jag inte att du ska oroa dig. Dock - förvänta dig lite sämre levnadsstandard. Typ... heltäckningsmattor. Lite gult badvatten. Enkelt glas i fönstren. Kallare hus som aldrig blir ordentligt varma. Sunkigare mat.
Nu ska jag ge dig mitt bästa tips!
Kolla här:
http://www.stars.liu.se/outbound/
Det där är en fantastisk databas som samlar reseberättelser från svenska studenter som gjort utbytesstudier. Om du väljer United Kingdom så kommer du hitta 79 berättelser (under "narratives") om Glasgow, och 20 berättelser om Exeter. Svenskarna har i regel spenderat mellan ett halvår och ett år därborta, och de svarar på allt ifrån hur långt deras pengar räckte, till hur de bodde, hur de trivdes på universitetet, hur deras tentor var till hur det kändes att bo i den staden.