2014-04-01, 19:52
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kitchenwhore
Sitter på offers från Glasgow (38 IB-poäng, 666 HL) och Exeter (36 IB-poäng, 4 i Matte och Engelska). Någon som är villig att dela sin erfarenhet/åsikt om de här två universiteten, är det värt att åka?

Vilket ämne?

Det är för all del ganska vettiga universitet. Personligen skulle jag väl välja Glasgow pga inga terminsavgifter, men beror förstås på vad man vill ha ut av utbildningen och varför man åker. Något att ha i beaktning är att jag upplevt från många svenskar som studerat i England är att de behövt en master (kanske vid ett svenskt universitet) innan de känt sig anställningsbara här hemma. Så kan det ju vara även om man läser en kandidat vid ett svenskt universitet, men skillnaden är att man vid Glasgow redan måste läsa 4 år i grundutbildningen. Det är nog rätt beroende av ämne förstås.
Citera
2014-04-01, 20:25
Medlem
ZoobiDoobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Stort grattis! En masters som gäller?

Åh tack! Japp, en MPhil in Politics med sikte på DPhil efteråt Trodde jag skulle sluta uppdatera inkorgen hela tiden när jag väl hade fått svar, men nu väntar jag spänt på collegebesked istället. Det är så fantastiskt spännande alltihop
Citera
2014-04-01, 20:28
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZoobiDoobi
Åh tack! Japp, en MPhil in Politics med sikte på DPhil efteråt Trodde jag skulle sluta uppdatera inkorgen hela tiden när jag väl hade fått svar, men nu väntar jag spänt på collegebesked istället. Det är så fantastiskt spännande alltihop

Kul! Posta gärna en sammanfattning av CV här (kandidat i vilket ämne, eventuellt vilket universitet, betygsfördelning, ungefärlig ålder, övriga relevanta erfarenheter). Det finns ett stort intresse för det i tråden och kan vara till stor hjälp för andra som vill söka i framtiden
Citera
2014-04-01, 23:17
Medlem
Kitchenwhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClintMcPants
Bada ar bra universitet som ligger strax under eliten, varav Exeter lite battre enligt min mening. Dock ar skillnaden inte jattestor och amnesspecifika skillnader kan overvaga (vissa universitet har specifika fakulteter som ar valdigt bra i jamforelse). Du bor dock ha i atanke att Glasgow inte har tuition fees medan Exeter ligger pa £9K per ar.

Lutar just nu mer åt Glasgow just på grund av tuition fees och bättre förbindelser, sen är kanske Exeter mer prestige men hoppas att jag slipper ångra det i framtiden.

Staden Glasgow oroar till viss del, då man har en förutfattad mening av den som lite av ett huligannäste. Kan tänka mig att det, som alla storstäder, finns bra och dåliga delar av staden, West End ska ju tydligen vara väldigt fint.

Tack för input!
Citera
2014-04-01, 23:31
Medlem
Kitchenwhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Vilket ämne?

Det är för all del ganska vettiga universitet. Personligen skulle jag väl välja Glasgow pga inga terminsavgifter, men beror förstås på vad man vill ha ut av utbildningen och varför man åker. Något att ha i beaktning är att jag upplevt från många svenskar som studerat i England är att de behövt en master (kanske vid ett svenskt universitet) innan de känt sig anställningsbara här hemma. Så kan det ju vara även om man läser en kandidat vid ett svenskt universitet, men skillnaden är att man vid Glasgow redan måste läsa 4 år i grundutbildningen. Det är nog rätt beroende av ämne förstås.

Det gäller Economics. Skottland känns också lockande då det verkar mer brett de första åren, där man väljer tre ämnen. Finns ju för-och-nackdelar med detta också, då det kanske inte blir lika fokuserat som i England. Jag ämnar att stanna i UK efter examen för att jobba/master, men klart att tankarna kan förändras allt eftersom tiden går.
Citera
2014-04-02, 06:21
Medlem
ClintMcPantss avatar
Citat:
Lutar just nu mer åt Glasgow just på grund av tuition fees och bättre förbindelser, sen är kanske Exeter mer prestige men hoppas att jag slipper ångra det i framtiden.

Staden Glasgow oroar till viss del, då man har en förutfattad mening av den som lite av ett huligannäste. Kan tänka mig att det, som alla storstäder, finns bra och dåliga delar av staden, West End ska ju tydligen vara väldigt fint.

Tack för input!
Jag skulle nog ha gjort samma val som du i det avseendet. I och for sig brukar Exeter anses vara ganska bra i synnerhet for de olika business och economics-utbildningarna och ar nog en del vassare an Glasgow pa den punkten. Glasgow ar dock helt ok och jag tvivlar pa att en Exeter-examen oppnar fler dorrar an en fran Glasgow. Inget av universiteten haller internationell elitklass.

Skulle knappast oroa mig over att Glasgow ar farligt, om jag vore du. Visst, delar av staden bor du undvika, men jag har manga vanner som last vid universiteten dar och de har alla trivts. Omradena dar studenter tenderar att bo ar ungefar som i alla andra stader. Exeter ar mer av en lugn smastad, vilket val ar bra om det ar vad man trivs med, men jag skulle nog tycka att det vore lite trist personligen.

For ovrigt tar en undergrad-utbildning 4 ar i Skottland, jamfort med 3 i England, vilket ger en viss ekonomisk forlust pga ytterligare ett ar utan lon innan du kommer ut i arbetslivet. I mina ogon uppvager det inte £27K i tuition fees, men det balanserar kanske spelplanen en aning.
Citera
2014-04-02, 11:02
Medlem
karamellas avatar
Citat:

Tack för input!

Det finns ju Ryan air biljetter rätt billigt dit, åk för all del dit och känn av innan du bestämmer dig. Det kan göra enorm skillnad i huruvida du vill åka eller inte.

Personligen tycker jag att småstäder är fantastiska ställen att plugga i. Billigare, lättare att ta sig runt, lugnare. Studentliv kommer man ju ha oavsett och umgänget kommer ju bestå av andra studenter oavsett vilken stad man pluggar i. Men det är ju helt beroende av tycke och smak. Vissa brittiska städer blir man kanske tokig på efter ett tag...

Angående Glasgow, så tycker jag inte att du ska oroa dig. Dock - förvänta dig lite sämre levnadsstandard. Typ... heltäckningsmattor. Lite gult badvatten. Enkelt glas i fönstren. Kallare hus som aldrig blir ordentligt varma. Sunkigare mat.

Nu ska jag ge dig mitt bästa tips!

Kolla här:
http://www.stars.liu.se/outbound/

Det där är en fantastisk databas som samlar reseberättelser från svenska studenter som gjort utbytesstudier. Om du väljer United Kingdom så kommer du hitta 79 berättelser (under "narratives") om Glasgow, och 20 berättelser om Exeter. Svenskarna har i regel spenderat mellan ett halvår och ett år därborta, och de svarar på allt ifrån hur långt deras pengar räckte, till hur de bodde, hur de trivdes på universitetet, hur deras tentor var till hur det kändes att bo i den staden.
Citera
2014-04-02, 11:20
Medlem
Citat:

Tack för input!

Du behöver inte vara speciellt oroad över Glasgow som stad, undvik bara East End, Springburn och vissa delar av södra delen av staden. West End är precis som du säger fint, men jag kan också rekommendera Merchant City och city centre. Det blir dock jobbigt att pendla till universitetet om du väljer Merchant City eller city centre.
Citera
2014-04-02, 15:41
Medlem
Cleganes avatar
Har sen förra veckan börjat skicka ut ansökningar till olika universitet i Storbritannien för mina masterstudier inom finans (Msc). En del av skolorna tar avgifter upp mot 80-100 000 SEK varför jag måste begränsa mig lite och fokusera på de med mer realistiska kostnader. De jag nu hoppas på är St Andrews, Strathclyde och Aberdeen. Det förstnämnda är givetvis förstavalet med tanke på anseendet och så vidare.
Idag fick jag ett conditional offer från Strathclyde vilket var väldigt roligt, kul som backup om inte annat. Om jag inte kommer in på St Andrews men däremot Aberdeen också, hur skulle ni resonera kring valet av de båda?
Aberdeen ligger en plats under Strathclyde i rankingen så antar att det akademiska är snarlikt, hur skiljer sig studentlivet, städerna, studenterna osv?

/Clegane
Citera
2014-04-03, 15:16
Medlem
Hej!

Hur svårt är det att komma in på MBS? Har hört att de går mest efter personligt brev och ev interjuv?

Läser förövrigt första året på ekonomiprogrammet i gymnasiet (valde att gå om ett år, så ja. Jag är 18 ) Ligger väl med medelbetyg på C. Men har insett att jag kommer behöva iallafall majoriteten A betyg.. Så hoppas inte det är försent.
Citera
2014-04-03, 18:26
Medlem
ClintMcPantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananpyret
Hej!

Hur svårt är det att komma in på MBS? Har hört att de går mest efter personligt brev och ev interjuv?

Läser förövrigt första året på ekonomiprogrammet i gymnasiet (valde att gå om ett år, så ja. Jag är 18 ) Ligger väl med medelbetyg på C. Men har insett att jag kommer behöva iallafall majoriteten A betyg.. Så hoppas inte det är försent.
MBS = Manchester Business School? I sa fall borde det inte vara sa extremt svart om man har hyfsade betyg, etc. Som de flesta andra universitet strax under eliten har de val tappat en stor del av deras EU-studenter pga tuition fees, sa du konkurrerar nog inte med sarskilt manga andra svenskar om platserna. Ligger du pa C i medelbetyg blir det dock sannolikt mycket tufft.
Citera
2014-04-03, 19:05
Medlem
Okej tack. Är några år kvar innan jag kommer söka dit. Men har insett att jag måste ligga i de övre betygsgraderna för att komma in på ett vettigt universitet, därav att jag börjat plugga mera..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in