2014-09-10, 22:05
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babbelove
är inte helt säker men tror matte 4 eller matte 5 är på A-level maths nivå.

LSE hade åtminstone för 2-3 år sen ett pissvårt intagningsprov med mycket matematik för alla som sökte med svenska gymnasiebetyg. Vad jag vet är det bara 1% som får offer efter provet. Det bör dock finnas info om det på deras hemsida.

Edit: http://www.lse.ac.uk/study/informati...uirements.aspx

Verkar som A rakt igenom på alla matematikkurser är krav också.
Senast redigerad av karamella 2014-09-10 kl. 22:08.
Citera
2014-09-10, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
LSE hade åtminstone för 2-3 år sen ett pissvårt intagningsprov med mycket matematik för alla som sökte med svenska gymnasiebetyg. Vad jag vet är det bara 1% som får offer efter provet. Det bör dock finnas info om det på deras hemsida.

Edit: http://www.lse.ac.uk/study/informati...uirements.aspx

Verkar som A rakt igenom på alla matematikkurser är krav också.

Hmm, det verkar lite otydligt dock. 11 av 12, jag har ju betydligt fler kurser än så?. När man söker in med UCAS, blir alla mattekurser en enda eller lägger man in kurs för kurs?

Skickade iväg ett mail i alla fall, få se om dem svarar.

edit: Jag är främst intresserad av Accounting & Finance, där står det "Mathematics A level or IB HL is desirable but not essential for this course. However if Mathematics is not taken as an A level, applicants must have achieved at least an A grade at GCSE". någon som möjligtvis vet vad det kan innebära?
Senast redigerad av The.JDM.Stig 2014-09-10 kl. 22:29.
Citera
2014-09-10, 23:25
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.JDM.Stig
Hmm, det verkar lite otydligt dock. 11 av 12, jag har ju betydligt fler kurser än så?. När man söker in med UCAS, blir alla mattekurser en enda eller lägger man in kurs för kurs?

Skickade iväg ett mail i alla fall, få se om dem svarar.

edit: Jag är främst intresserad av Accounting & Finance, där står det "Mathematics A level or IB HL is desirable but not essential for this course. However if Mathematics is not taken as an A level, applicants must have achieved at least an A grade at GCSE". någon som möjligtvis vet vad det kan innebära?

Matematik räknas som ett ämne, även modulerna redovisas var för sig.

GCSE bör tänkas på som nian+årskurs 1 på gymnasiet. Har du MVG från nian?
Citera
2014-09-11, 18:27
Medlem
Citat:
Matematik räknas som ett ämne, även modulerna redovisas var för sig.

GCSE bör tänkas på som nian+årskurs 1 på gymnasiet. Har du MVG från nian?

Har VG från nian. Har aldrig hört att någon som svensk behövt plocka fram betyg från nian.

Vi får helt enkelt se hur det blir, skickat mail till LSE och ett par andra. Få se hur de svarar.
Citera
2014-09-11, 21:54
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Har VG från nian. Har aldrig hört att någon som svensk behövt plocka fram betyg från nian.

Vi får helt enkelt se hur det blir, skickat mail till LSE och ett par andra. Få se hur de svarar.

I UCAS-systemet lägger man in både fullständigt slutbetyg från grundskolan, samt fullständigt slutbetyg från gymnasieskolan. Kolla själv bland meriter att lägga in. Finns förstås svenskar som låter bli, då det är mindre relevant i ansökan.

De flesta universitet brukar dock alltid svara med en uppmuntran att söka, då de vill ha många sökanden.
Citera
2014-09-11, 22:54
Medlem
Citat:
I UCAS-systemet lägger man in både fullständigt slutbetyg från grundskolan, samt fullständigt slutbetyg från gymnasieskolan. Kolla själv bland meriter att lägga in. Finns förstås svenskar som låter bli, då det är mindre relevant i ansökan.

De flesta universitet brukar dock alltid svara med en uppmuntran att söka, då de vill ha många sökanden.

Självklart. Läste här i tråden att det förstärker ens ansökan med betyg från nian.

Kontaktade en "international" ansvarig hos UCL. Som du säger uppmuntrar de till att söka. Men han förklarade vikten av personal statement, att man verkligen visar kunskap och intresse för ekonomi helt enkelt och att man möjligtvis skulle få ett conditional offer anpassat om de känner att man är värd en plats men inte har alla mattekunskaper som jag uppfattade det.

Han uppmanade mig att även/eller söka till mindre populära program som PPE (Poltics, Philosophy, Economics).
Citera
2014-09-11, 23:52
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Självklart. Läste här i tråden att det förstärker ens ansökan med betyg från nian.

Kontaktade en "international" ansvarig hos UCL. Som du säger uppmuntrar de till att söka. Men han förklarade vikten av personal statement, att man verkligen visar kunskap och intresse för ekonomi helt enkelt och att man möjligtvis skulle få ett conditional offer anpassat om de känner att man är värd en plats men inte har alla mattekunskaper som jag uppfattade det.

Han uppmanade mig att även/eller söka till mindre populära program som PPE (Poltics, Philosophy, Economics).

Det är sant, riktigt starka ansökningar i övrigt har alltid en chans, då de kollar på helhetsbilden. De letar efter de studenter som har störst chans att göra bra ifrån sig i studierna, då de vill ha få avhopp och att så många som möjligt tar examen i tid.
Citera
2014-09-12, 20:46
Medlem
Kanske en konstig fråga,

hur gör ni som översatt era betyg? vet att man ska använda skolverkets översättning, det jag undrar är var och hur man ska redovisa betygen. Är det bara att göra en lista i word eller excel och lägga in betygen och sedan göra om det till en pdf?
Citera
2014-09-12, 23:37
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dylan81
Kanske en konstig fråga,

hur gör ni som översatt era betyg? vet att man ska använda skolverkets översättning, det jag undrar är var och hur man ska redovisa betygen. Är det bara att göra en lista i word eller excel och lägga in betygen och sedan göra om det till en pdf?

Back in my day gjorde jag tabeller i word, tills dokumentet såg i stort sett identiskt ut. Därefter mejlade jag till min skola som skrev på, stämplade osv.
Citera
2014-09-15, 00:03
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dylan81
Kanske en konstig fråga,

Jag fick skolan att översätta åt mig (de gjorde de kostnadsfritt) och hämtade upp papperna när de var stämplade och klara.
Citera
2014-09-20, 16:32
Medlem
MadickenEs avatar
http://www.telegraph.co.uk/education...niversity.html

Storbritannien verkar stå sig väl iår
Citera
2014-09-20, 23:38
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadickenE