2013-03-24, 10:46
Medlem
Jamtland94s avatar
Hejsan!

Jag tänkte söka till Architecture vid University of Edinburgh. När öppnar dem anmälningarna?
Citera
2013-03-25, 02:13
Medlem
flyflares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatCharlie
Vad hade de för respektive antagningsbetyg? AAA? Högre, lägre? Och du faller kanske inte på dina betyg utan ditt PS :P

http://www.brunel.ac.uk/courses/ug/entry-requirements
Citera
2013-03-25, 07:56
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyflare
http://www.brunel.ac.uk/courses/ug/entry-requirements
Nej. Jag frågade om vad den kursen du ansökt hade för antagningsbetyg. Inte vad England menar med intagningsbetyg och vad skolan har som minimum krav.
Citera
2013-03-25, 07:57
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamtland94
Hejsan!

Jag tänkte söka till Architecture vid University of Edinburgh. När öppnar dem anmälningarna?
http://www.ucas.ac.uk/
Citera
2013-03-27, 10:23
Medlem
Stiftpennas avatar
Tja!

Postade lite tidigare i tråden med frågor angående engelska universitet för utbyte och fick svar jag är mycket tacksam för. Det slutade med att jag fick mail igår där jag fick reda på att jag blivit accepterade på Lancaster University ! Så tack för all hjälp så här i efterhand, ni som hjälpte mig som ser det här vet vilka ni är.

Tack!
Citera
2013-03-27, 14:24
Medlem
flyflares avatar
Hej allesammans

Har frågat ett par ggr tidigare om hur anmälan går till, hur PS ska skrivas, om jag har chans att bli antagen osv. Jag har blivit antagen i City University of London under villkoret att jag klarar IELTS-testet. Måste få ett betyg på 6.0 och jag är optimistisk. Så det e bra nyheter

Dock dök frågan om finansiering upp nu. Jag vet att det kostar 9000£/läsår att studera i City. Jag har dessutom läst att man inte behöver betala pengarna i förskott, utan betala det senare som lån. Plus så har jag varit inne på hur mycket man får som student i lån och bidrag från England, och det var betydligt bättre än det i Sverige.

Frågan är om jag får använda mig utav Storbritanniens lån och bidrag? 50000kr-ish i lån och 35000-ish i bidrag låter mycket bättre än CSNs 80000 lån och 27000 bidrag (per år).

Om ngn studerar i England (London för o va exakt), dela gärna med er hur ni finansierar era studier

Thanks
Citera
2013-03-27, 21:08
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Hej allesammans

Har frågat ett par ggr tidigare om hur anmälan går till, hur PS ska skrivas, om jag har chans att bli antagen osv. Jag har blivit antagen i City University of London under villkoret att jag klarar IELTS-testet. Måste få ett betyg på 6.0 och jag är optimistisk. Så det e bra nyheter

Dock dök frågan om finansiering upp nu. Jag vet att det kostar 9000£/läsår att studera i City. Jag har dessutom läst att man inte behöver betala pengarna i förskott, utan betala det senare som lån. Plus så har jag varit inne på hur mycket man får som student i lån och bidrag från England, och det var betydligt bättre än det i Sverige.

Frågan är om jag får använda mig utav Storbritanniens lån och bidrag? 50000kr-ish i lån och 35000-ish i bidrag låter mycket bättre än CSNs 80000 lån och 27000 bidrag (per år).

Om ngn studerar i England (London för o va exakt), dela gärna med er hur ni finansierar era studier

Thanks
Du får inga bidrag av SF (England) utan vad du har rättighet till är £9000 eller vad dina fees ligger på, per år om du kan bevisa att du har bott i EU de senaste tre åren och lite annat kul. Du har enbart rättigheter till att få bidrag utöver lånet från SF om du har bott i England under en viss tid innan du påbörjar dina studier.

Sedan får du ca 35k SEK/termin av CSN i lån och bidrag för boende och mat m.m. Det är så jag och nästan alla svenskar jag känner har finansierat sina studier (centrala London).
Citera
2013-03-27, 22:04
Medlem
flyflares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatCharlie
Du får inga bidrag av SF (England) utan vad du har rättighet till är £9000 eller vad dina fees ligger på, per år om du kan bevisa att du har bott i EU de senaste tre åren och lite annat kul. Du har enbart rättigheter till att få bidrag utöver lånet från SF om du har bott i England under en viss tid innan du påbörjar dina studier.

Sedan får du ca 35k SEK/termin av CSN i lån och bidrag för boende och mat m.m. Det är så jag och nästan alla svenskar jag känner har finansierat sina studier (centrala London).

Så om jag förstått detta rätt:

- Du har tagit lån från SF för att täcka dina fees
- Du lever på 35k SEK/termin vilket är då lån + bidrag

Varför står det då i CSNs hemsida att man får 27573kr i bidrag och 81900kr i lån per 39 veckor (läsår)?
Och om man nu verkligen får 35k SEK/termin, räcker detta för att täcka alla levnadskostnader? Är man då fattigare eller rikare än en vanlig student i England (som inte bor hos föräldrar) och/eller en svensk student här i Sverige?

Det är nämligen så att jag inte tvekar på något förutom detta med finansiering. Så jag skulle uppskatta insight från en svensk student i London. Tack så mycket!!!
Citera
2013-03-27, 23:35
Medlem
MadickenEs avatar
Citat:
Så om jag förstått detta rätt:

- Du har tagit lån från SF för att täcka dina fees
- Du lever på 35k SEK/termin vilket är då lån + bidrag

Varför står det då i CSNs hemsida att man får 27573kr i bidrag och 81900kr i lån per 39 veckor (läsår)?
Och om man nu verkligen får 35k SEK/termin, räcker detta för att täcka alla levnadskostnader? Är man då fattigare eller rikare än en vanlig student i England (som inte bor hos föräldrar) och/eller en svensk student här i Sverige?

Det är nämligen så att jag inte tvekar på något förutom detta med finansiering. Så jag skulle uppskatta insight från en svensk student i London. Tack så mycket!!!

Levnadskostnader (snitt över mina 4 år):
80000kr per år i London (8 månader) + studieavgift (90 000 i ditt fall) -30 000 bidrag = 140 000kr per år = 420k kr för 3 års utbildning.

Annuitet 25 års avbetalning på detta med 2% ränta i snitt är ca 700 kr per månad. Skatta din månadslön efter utbildningen så har du en känsla av hur ont det kmr göra. (typ en extra vattenräkning per månad för en villa)

då lån + bidrag från CSN blir ca 40k x 3 = 120k SEK per år och du gär av med 80k så är det inga problem med likviditeten. Jag har inte räknat med ev lön från sommarjobb osv.

Obs: växelkursen mellan sterling och kronor har legat på snitt 10.1 kr / pund under min tid it London. Går det upp till 12 kan det svida mer. Men då bor jag också i centrala London och spenderar rätt mycket pengar på nöje och konserter etc så du kan komma undan lite billigare.
Senast redigerad av MadickenE 2013-03-27 kl. 23:39.
Citera
2013-03-28, 00:14
Medlem
flyflares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadickenE
Levnadskostnader (snitt över mina 4 år):
80000kr per år i London (8 månader) + studieavgift (90 000 i ditt fall) -30 000 bidrag = 140 000kr per år = 420k kr för 3 års utbildning.

Annuitet 25 års avbetalning på detta med 2% ränta i snitt är ca 700 kr per månad. Skatta din månadslön efter utbildningen så har du en känsla av hur ont det kmr göra. (typ en extra vattenräkning per månad för en villa)

då lån + bidrag från CSN blir ca 40k x 3 = 120k SEK per år och du gär av med 80k så är det inga problem med likviditeten. Jag har inte räknat med ev lön från sommarjobb osv.

Obs: växelkursen mellan sterling och kronor har legat på snitt 10.1 kr / pund under min tid it London. Går det upp till 12 kan det svida mer. Men då bor jag också i centrala London och spenderar rätt mycket pengar på nöje och konserter etc så du kan komma undan lite billigare.

Just nu ligger det på ~10kr/pund.

Måste bara fråga: när studerade du i London? För om dina uppgifter är riktiga även för dagsläget så är det väl inte så farligt som jag trodde att det var med kostnader och eventuell återbetalning.

Hepp. Klappat och klart. Vill bara fråga er om hur svårt IELTS-provet är. Om någon har gjort det, var snäll hojta till
Citera
2013-03-28, 09:21
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Just nu ligger det på ~10kr/pund.

Måste bara fråga: när studerade du i London? För om dina uppgifter är riktiga även för dagsläget så är det väl inte så farligt som jag trodde att det var med kostnader och eventuell återbetalning.

Hepp. Klappat och klart. Vill bara fråga er om hur svårt IELTS-provet är. Om någon har gjort det, var snäll hojta till
Både MadickenE och jag har studerat i London det senaste året (jag är dock inte längre kvar).

Jag kan tyvärr inte svara på det eftersom jag aldrig behövde göra något när jag sökte in.
Citera
2013-03-28, 10:34
Medlem
TJOHO Conditional på Cass Business school. Har några frågor bara hehe..

såhär ser mitt conditional ut:

Fullstandigt Slutbetyg fran Gymnasiesk with MVG overall to include MVG in one
of Mathematics Physics and/or Chemistry and in any EVENT MANAGEMENT to attain VG
in all of Mathematics A B and C and English A B and C

Jag har redan läst matte a-e och fått mvg i det. Läst både kemi a och b och fått vg. Fysik A hade jag mvg i och läser för tillfället fysik b. Betyder "MVG in one of Mathematics Physics and/or Chemistry" att jag måste få mvg i fysik b eller räcker mina mattebetyg?

Sen så undrar jag även vad Event management kan tänkas vara? har aldrig hört talas om det... kan det vara projektarbete kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in