Citat:
Ursprungligen postat av wexxx
Grattis!
Vad sökte du

?
Några råd till en som ska söka engineering?
Tack! Jag kom in på deras utbildning i fysik.
Om det är till Oxford som du hade tänkt söka: förbered dig riktigt väl inför antagningsprovet, eftersom det ligger till grund för deras val av sökande som ska intervjuas. Du ska skriva samma prov som jag skrev, Physics Aptitude test. Det testar dina kunskaper i matematik och fysik, och det är ungefär som ett kombinerat fysik- och matteprov med bara frågor som är på MVG-nivå eller högre som du ska lösa under tidspress utan miniräknare. Se till att läsa igenom dess Syllabus, för däri står vad som kan komma på provet, och se till att du verkligen lär dig allt som står där.
Om du får en intervju så är det värt att komma ihåg att de kommer ställa svåra frågor som de inte förväntar sig att du ska lösa på direkten. Vad de är mest intresserade av att se är hur du resonerar, så se till att tänka högt, men se till att verkligen lyssna på vad de säger, för de vill också se hur enkelt det är att undervisa dig. Du kommer inte kunna spika varenda fråga, så tolka inte det som att du inte har någon chans att få en plats. Dock så ska man inte hoppas på för mycket om det verkligen går dåligt...
För att du ska få en idé om hur frågor kan vara så kan jag ge dig några av de jag fick:
Rita kurvan till sin(x)/x.
Beräkna spännkraften i ett spänt rep som binder fast två objekt som faller mot jorden när det nedersta är precis ovanför vattennivån.
Rita kraften på ett föremål som funktion av avståndet till hålet i mitten av en enormt stor fyrkantig metallplatta i rymden.