2012-03-15, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ponjavic
Tro mig, i princip varenda student pa Imperial som sokte och inte kom in pa Cambs har funderat pa att gora samma sak, inklusive jag. Och manga gor det i slutandan. Man undrar alltid, ar jag tillrackligt bra, hade jag otur pa intervjuerna, hade jag kunnat komma in? Det ar dock hyffsat vanligt att soka igen, komma in och inse att det verkligen inte ar vart att behova gora om ett ar.

Man har hunnit inse tva saker:
Det spelar mycket mer roll hur bra jag presterar var jag ar nu, an var jag presterar.
Shit, jag ar i mitten av kullen pa Imperial, vad kan jag hoppas prestera pa Cambs nar jag inte ens ar topp har?

Är det möjligt att göra en jämförelse med svenska skolor? Dvs, hur stor är skillnaden Imperial/Cambs? Generellt? Vad säger folk?
Citera
2012-03-15, 10:24
Medlem
MadickenEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vattenfarg
Fast var tillgång till näringslivet något som du tänkte på när du sökte? Visst är London säkert mycket bättre än lilla Cambridge som studieort, men vafan prestigen!? Var valet lätt att göra? Sedan så är ju Imperial ett djävligt bra universitet, och det är inte nödvändigtvis så att Cam är bäst i alla ämnen. Starkt jobbat iaf! Vad hade du i IB poäng föresten när du gick ut?
var en viss avvägning mellan prestige och nytta. Utfallet för arbetsliv blev detsamma. Jobba inom Finans i City förra året och ska till Rolls Royce nu efter terminen slutar, konkurrerade med mestadels Oxford/Cambridge engineering graduates, de flesta jag träffade kom in och vi ska jobba tillsammans. Funkar likadant på consulting firms och Investmentbanker.

så i slutändan spelar ens preferens för studiemiljö en större roll än vad man tror från början. Personligen skulle jag inte pallat att bo i ställen som Cam/ox/Uppsala i fyra år, har till och med börjat tröttna lite på london efter denna tid

Ponja kan snacka om forskning, men det är väldigt inriktningsbaserat och Cambs är överlägset imperial i vissa områden och vice versa. spelar mycket mer roll vad du sysslar med (och kanske kontakter).

IB 41 4HL + (Biologi B waste of time)

Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Är det möjligt att göra en jämförelse med svenska skolor? Dvs, hur stor är skillnaden Imperial/Cambs? Generellt? Vad säger folk?

ingen skillnad egentligen när det kmr till att söka icke forskningsbaserade jobb. Vad du presterar är bra mycket viktigare.
Senast redigerad av MadickenE 2012-03-15 kl. 10:26.
Citera
2012-03-15, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadickenE
ingen skillnad egentligen när det kmr till att söka icke forskningsbaserade jobb. Vad du presterar är bra mycket viktigare.

Med tillagg: Det handlar om kvantitativa amnen av olika sort, fran statistiker till ingenjorer, vilka ar mycket eftertraktade. Skolans status som nr 1, 3 etc har knappast nagon betydelse da arbetsgivaren soker faktisk kunskap hos bra elever. Precis som ingenjorer fran Linkoping, Umea ocksa far bra jobb, allt hamnar inte pa KTH...

For mer kvalitativa amnen, eg humaniora eller samhallsvetenskap, spelar skolans prestige etc storre roll da faktisk kunskap ar svarare att bedoma. Darav skolhetsen bland ekonomer t.ex, medan jurister snarare hetsar over betygen.

Jag tycker det ar ett sunt tecken att man tanker till och tackar nej om det inte passar. Den egenskapen ar nog mer eftersokt hos arbetsgivare an personen som hela tiden soker logon for att hoja sjalvkanslan.
Citera
2012-03-15, 20:39
Medlem
FatCharlies avatar
Fick idag mejl från det ena av universiteten jag sökt;
Thank you for applying for the above named course at the University of Westminster. Before a final decision on your application can be made I will need you to provide the following:

- an official transcript of your studies

Tror att jag kan ta det som ett positivt mejl då de bara vill ha officiella dokument för att fastställa att jag ej ljugit i min ansökan? Så min chillade "inga nyheter är goda nyheter" verkar ha stämt bra. Fortfarande inget mejl eller beslut från SOAS.

Nu sitter jag på nålar igen, som jag gjorde första och andra veckan efter att jag skickat ansökan. Fml.
Citera
2012-03-15, 20:43
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatCharlie
Fick idag mejl från det ena av universiteten jag sökt;
Thank you for applying for the above named course at the University of Westminster. Before a final decision on your application can be made I will need you to provide the following:

- an official transcript of your studies

Tror att jag kan ta det som ett positivt mejl då de bara vill ha officiella dokument för att fastställa att jag ej ljugit i min ansökan? Så min chillade "inga nyheter är goda nyheter" verkar ha stämt bra. Fortfarande inget mejl eller beslut från SOAS.

Nu sitter jag på nålar igen, som jag gjorde första och andra veckan efter att jag skickat ansökan. Fml.

Ja. Men westminster ar inte direkt svart att komma in pa.

Oh. Vad vill du plugga pa SOAS?
Citera
2012-03-15, 22:11
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Ja. Men westminster ar inte direkt svart att komma in pa.

Oh. Vad vill du plugga pa SOAS?
Nejdå haha. Det var mitt backup val så att säga. Har sökt in två kurser på SOAS den ena är BA Arabic, den andra är BA Middle Eastern Studies. Väldigt få skolor erbjuder den sortens av utbildning, enbart tre skolor gör det i Sverige, på total grundnivå, som inte kräver tidigare högskolestudier.

Ska väl tilläggas att jag inte har ett jättehögt snitt, men däremot mer erfarenhet inom det jag vill studera och det är det jag söker in på i England om vi säger så. Ett par år spenderat i Mellan-Östern och tidigare studier i arabiska.
Senast redigerad av FatCharlie 2012-03-15 kl. 22:14.
Citera
2012-03-15, 22:36
Medlem
Å ena sidan är det väl bra att Oxford avslutar sina ansökningsprocesser tidigt, men det blir irriterande när man behöver vänta nästan tio månader på att få börja (sju månader kvar nu). Dock ska jag se till att lära mig linjär algebra ordentligt innan jag börjar där, och kanske någon ytterligare mattekurs. Att ligga lite före kan nog vara skönt i början.
Citera
2012-03-16, 16:09
Medlem
wexxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SemperOptimus
Å ena sidan är det väl bra att Oxford avslutar sina ansökningsprocesser tidigt, men det blir irriterande när man behöver vänta nästan tio månader på att få börja (sju månader kvar nu). Dock ska jag se till att lära mig linjär algebra ordentligt innan jag börjar där, och kanske någon ytterligare mattekurs. Att ligga lite före kan nog vara skönt i början.

Grattis!

Vad sökte du ?

Några råd till en som ska söka engineering?
Citera
2012-03-16, 16:57
Medlem
deylins avatar
Jag fick svar från strathclyde, och jag fick conditional offer. Först fick jag det hem i brev och senare fick jag via ucas. Iaf det stod att jag skulle klara engelska bara G, och sen UCAS english pass. Det stod på papprena jag fick hem. Sen när jag läste vad det stod från ucas vad strathclyde skrev, så skrev de att jag skulle klara Computer Aided Engineering English :S Alltså är CAE english förkortning för det, men först trodde jag att det var cambridge testet. Men nej, så jag mejlade de men har inte fått något svar än, och jag är orolig att jag måste klara den dator grejen. Jag sökte forensik och det har inget med det att göra, och det stod ingenting om det heller :S det måste vara ett misstag.. men eftersom de inte har svarat än så oroar jag mig någon som kanske vet ngt ?
Citera
2012-03-16, 20:13
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deylin
Jag fick svar från strathclyde, och jag fick conditional offer. Först fick jag det hem i brev och senare fick jag via ucas. Iaf det stod att jag skulle klara engelska bara G, och sen UCAS english pass. Det stod på papprena jag fick hem. Sen när jag läste vad det stod från ucas vad strathclyde skrev, så skrev de att jag skulle klara Computer Aided Engineering English :S Alltså är CAE english förkortning för det, men först trodde jag att det var cambridge testet. Men nej, så jag mejlade de men har inte fått något svar än, och jag är orolig att jag måste klara den dator grejen. Jag sökte forensik och det har inget med det att göra, och det stod ingenting om det heller :S det måste vara ett misstag.. men eftersom de inte har svarat än så oroar jag mig någon som kanske vet ngt ?

IELTS och TOEFL borde fungera lika bra. Men alltsa bara ett standardiserat prov for att testa att du har den engelska som kravs for hogre studier. Ingenting att oroa sig for egentligen.
Citera
2012-03-16, 22:09
Medlem
deylins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
IELTS och TOEFL borde fungera lika bra. Men alltsa bara ett standardiserat prov for att testa att du har den engelska som kravs for hogre studier. Ingenting att oroa sig for egentligen.

Jo men det funkar med vanlig cambridge test, men problemet var att de skrev att jag skulle klara Computer Aided Engineering = CAE, och det är inte engelsk testet utan nån kurs om dator
Citera
2012-03-16, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wexxx
Grattis!

Vad sökte du ?

Några råd till en som ska söka engineering?

Tack! Jag kom in på deras utbildning i fysik.

Om det är till Oxford som du hade tänkt söka: förbered dig riktigt väl inför antagningsprovet, eftersom det ligger till grund för deras val av sökande som ska intervjuas. Du ska skriva samma prov som jag skrev, Physics Aptitude test. Det testar dina kunskaper i matematik och fysik, och det är ungefär som ett kombinerat fysik- och matteprov med bara frågor som är på MVG-nivå eller högre som du ska lösa under tidspress utan miniräknare. Se till att läsa igenom dess Syllabus, för däri står vad som kan komma på provet, och se till att du verkligen lär dig allt som står där.

Om du får en intervju så är det värt att komma ihåg att de kommer ställa svåra frågor som de inte förväntar sig att du ska lösa på direkten. Vad de är mest intresserade av att se är hur du resonerar, så se till att tänka högt, men se till att verkligen lyssna på vad de säger, för de vill också se hur enkelt det är att undervisa dig. Du kommer inte kunna spika varenda fråga, så tolka inte det som att du inte har någon chans att få en plats. Dock så ska man inte hoppas på för mycket om det verkligen går dåligt...

För att du ska få en idé om hur frågor kan vara så kan jag ge dig några av de jag fick:

Rita kurvan till sin(x)/x.

Beräkna spännkraften i ett spänt rep som binder fast två objekt som faller mot jorden när det nedersta är precis ovanför vattennivån.

Rita kraften på ett föremål som funktion av avståndet till hålet i mitten av en enormt stor fyrkantig metallplatta i rymden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in