2012-09-28, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadickenE
De bästa skolorna i UK inom engineering brukar generellt anses vara

Imperial, Oxbridge
Southhampton, Bristol, Manchester

baserat på personliga erfarenheter av var folk med ingenjörsbakgrund kommer ifrån i de brittiska ingenjörsfirmorna och finansvärlden.

Vill du syssla med oljeborrning och petroleum och tjäna stora pengar kan du också lägga till University of Strathclyde i Skottland till listan

University of warwick är bra på att göra bilar och produktionsteknik pga att brittiska staten satsat en massa pengar på att bygga en "advanced manufacturing research centre" där som tillhandahåller forskniksresurser för universitet och företag i hela landet för att bevara kärnkompetens när fabriker flyttat till Kina.

Du bör fundera lite på vad du vill syssla med efter skolan.
Mikroelektronik: Cambridge (Silicon Fen, ARM, BT)
Bilar/Formula 1: Warwick, London (Jaguar Land Rover, Lotus, Mclaren)
Flygplan: Bristol (Airbus, Rolls Royce)
Olja & Gas, Energi, Finans, byggnadsteknik: London/Skottland

Stanna i sverige om du vill syssla med miljöteknik och gruvverksamhet
När du säger London menar du endast imperial då eller?
Citera
2012-09-28, 16:34
Medlem
MadickenEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddfk
När du säger London menar du endast imperial då eller?
för skola, ja men det handlar också om var industrikluster ligger generellt. Tex är det fördelaktigt att plugga gruvteknik i Luleå och IT i Stockholm
Citera
2012-09-28, 16:43
Medlem
FatCharlies avatar
Jag vill bara ta en liten snabb stund av er tid till att tacka alla som på något sätt hjälpt till att göra min UCAS och application process enklare, både genom ett gott skratt här och där och med nyttiga och bra svar på mina ibland knasiga frågor. Tack för att ni alla finns! Inga namn nämnda, så ingen blir bortglömd
Citera
2012-09-29, 05:43
Medlem
Suckpipes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatCharlie
Jag vill bara ta en liten snabb stund av er tid till att tacka alla som på något sätt hjälpt till att göra min UCAS och application process enklare, både genom ett gott skratt här och där och med nyttiga och bra svar på mina ibland knasiga frågor. Tack för att ni alla finns! Inga namn nämnda, så ingen blir bortglömd

Har inte varit överdrivet aktiv med skrivande här men kan inte annat än stämma in, vill tro att det hade gått betydligt sämre om det inte vore för den här tråden. Så tack!
Citera
2012-09-29, 22:30
Medlem
Det är inte många timmar kvar nu innan man sticker till England! Tio månader sedan man fick sin plats så det ska bli riktigt skönt att få komma igång!

Hakar på temat från de två föregående postarna och vill också tacka de som har lagt ned tid och ork på att hjälpa i denna tråd! Är förmodligen en av de mest hjälpsamma trådarna i Utbildningsforat.
Citera
2012-09-30, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firran
Det är inte många timmar kvar nu innan man sticker till England! Tio månader sedan man fick sin plats så det ska bli riktigt skönt att få komma igång!

Hakar på temat från de två föregående postarna och vill också tacka de som har lagt ned tid och ork på att hjälpa i denna tråd! Är förmodligen en av de mest hjälpsamma trådarna i Utbildningsforat.

Instämmer! Vill främst tacka 219, Madicken och Karamella för era inlägg!
Citera
2012-09-30, 03:43
Medlem
Hej,

Vill säga först och främst grattis till alla som studerar och lyckats komma in på dessa elit universitet. Er ambition är inspirerande!

Jag är 21 år gammal och funderar på att söka in till ett universitet i England till nästa höst. Har alltid drömt om att bli psykolog så en bachelor i psychology är jag sugen på först och främst, men måste givetvis läsa på ytterligare för att få en licens.

Jag inbillar mig inte och vet att jag inte kommer in på något topp universitet. Från svenska betyg ligger jag på typ 70% MVG och resten VG. Så något universitet i klass med dom som finns i Sverige tror jag att jag kan komma in på.

Det jag är orolig för är att jag kommer vara för gammal för att plugga vidare nästa år när jag tänkt åka, kommer liksom vara 22 år gammal då, jag är 91:a men det året kommer jag ju få plugga med 94:a.

Pengar är inget problem och jag vill gärna ta examen i England, tycker det går före Sverige, dessutom kommer jag aldrig in på psykologi utbildningen i Sverige med mina betyg.

Jag har jobbat i 3 år så jag har samlat på mig en bra summa med pengar som jag gärna investerar i mig själv, samtidigt som man kan ta CSN lån för skolavgiften.

Skulle jätte gärna höra era åsikter och om ni har några tips och råd till mig!
Citera
2012-09-30, 09:40
Medlem
ME077s avatar
Inte för att spamma tråden med komplimanger nu men jag vill också verkligen tacka er som hjälper alla andra med tips och råd.

Jag har själv en fråga som jag ännu inte lyckats hitta svar på:
Vilka universitet i UK är bäst på skrivande (Creative Writing m fl) alternativt skrivande/journalistik/manus? Någon här som råkar ha koll? Är inte intresserad av litteraturhistoria dock kan nämnas.

(Har ca 90 % MVG och resten VG)
Senast redigerad av ME077 2012-09-30 kl. 10:05. Anledning: tillägg
Citera
2012-09-30, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Vilka universitet i UK är bäst på skrivande (Creative Writing m fl) alternativt skrivande/journalistik/manus? Någon här som råkar ha koll? Är inte intresserad av litteraturhistoria dock kan nämnas.

Det ar ett tillampat amne, sa troligen framst i fd hogskolor snarare an universitet.

Oxford Brookes har creative writing, och den skolan anses var den basta av de fd hogskolorna, och i mycket battre an manga val etablerade universitet. Sa borja leta dar.
Citera
2012-09-30, 10:32
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 219
Det ar ett tillampat amne, sa troligen framst i fd hogskolor snarare an universitet.

Oxford Brookes har creative writing, och den skolan anses var den basta av de fd hogskolorna, och i mycket battre an manga val etablerade universitet. Sa borja leta dar.

Tyvärr fanns inte den rätta utbildningen där. Sen såg jag att Oxford Brookes låg på plats 53 i rankning av mediaämnen, känns inte så positivt.

TIPS! Nylanserad bra sida för att jämföra utbildningar:
http://unistats.direct.gov.uk/
Senast redigerad av ME077 2012-09-30 kl. 11:04. Anledning: tillägg
Citera
2012-09-30, 13:05
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolie1001
Hej,

Psykologiutbildningen i England är inte motsvarande psykologprogrammet, den är snarare motsvarande en fil kand i psykologi vilket man kan läsa i Sverige även med pissbetyg.

För att bli psykolog i UK måste man vad jag vet söka både masters och doktorandstudier - vilket du är behörig att söka även om du studerat de första tre åren i Sverige. Detta är dock i konkurrens med tusentals andra britter och ofta är doktorandstudierna utan utbildningsbidrag vilket innebär att du får försörja dig på annat sätt.

Det finns inte riktigt några genvägar för att bli psykolog. Lättast är nog 1,6 på HP bara...
Citera
2012-09-30, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Tyvärr fanns inte den rätta utbildningen där. Sen såg jag att Oxford Brookes låg på plats 53 i rankning av mediaämnen, känns inte så positivt.

TIPS! Nylanserad bra sida för att jämföra utbildningar:
http://unistats.direct.gov.uk/

Det ar ratt, titta pa manga olika rankningar, forslag etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in