2012-03-01, 21:41
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wexxx
Hur stor betydelse har betygen vid jobbansökan?

Är själv lite emot curves men det kan hända att de behövs :/

Vi kan omformulera frågan till: Hur är svårighetsgraden på universitet i uk jämfört med de i Usa

Det beror ju helt på vilket universitet och vilken utbildning. Och jag tror att få har studerat i båda länderna.
Citera
2012-03-01, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Jag är allmänt skeptisk till de medelrankade universiteten. Du måste betala massor av pengar och får som bäst en likvärdig utbildning med en svensk, men ofta i ganska tråkiga städer.
ETH och St. Gallen? Eller sådana som Leicester?
Citera
2012-03-01, 21:59
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrategicDefault
ETH och St. Gallen? Eller sådana som Leicester?

Sådana som Leicester. På mastersnivå tror jag tvärtom att det kan vara bra att nischa in sig och att studera utomlands kan vara väl motiverat.

Angående ETH och St. Gallen har jag inte hört talas om dem, så jag antar att de ligger i länder utanför mitt intresseområde.
Citera
2012-03-01, 22:05
Medlem
Citat:
Sådana som Leicester. På mastersnivå tror jag tvärtom att det kan vara bra att nischa in sig och att studera utomlands kan vara väl motiverat.

Angående ETH och St. Gallen har jag inte hört talas om dem, så jag antar att de ligger i länder utanför mitt intresseområde.
Jo, det är möjligt. Ska se över det hela, inte många skolor som erbjuder förberedande kurser i matematik för det speciella ändamålet. Går jag GU/Chalmers får jag läsa en massa semirelevanta kurser på köpet. Ang. ETH så är de rankade 15 i världen av Times ( http://www.timeshighereducation.co.u...2/top-400.html ), som du kan se är de före vissa Ivy league-skolor.
Citera
2012-03-01, 22:33
Medlem
encephalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wexxx
Hur stor betydelse har betygen vid jobbansökan?

Är själv lite emot curves men det kan hända att de behövs :/

Vi kan omformulera frågan till: Hur är svårighetsgraden på universitet i uk jämfört med de i Usa
Har svart att jamfora. Jag gjorde min B.Sc. i UK och grad school ar ju definitivt annorlunda. Dessutom tror jag det beror pa vilket amne man laser inom. Men betyg spelar mindre och mindre roll ju langre upp i den akademiska varlden man kommer (har du en Ph.D. kommer folk inte kolla pa dina betyg alls).
Citera
2012-03-01, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av encephalization
Har svart att jamfora. Jag gjorde min B.Sc. i UK och grad school ar ju definitivt annorlunda. Dessutom tror jag det beror pa vilket amne man laser inom. Men betyg spelar mindre och mindre roll ju langre upp i den akademiska varlden man kommer (har du en Ph.D. kommer folk inte kolla pa dina betyg alls).

Man maste fortfarande uppfylla minikraven trots PhD nar man soker jobb i UK. Alltsa vanligen 2.1 i ugrad. I praktiken har de flesta forstas mer en sa annars hade det inte blivit en master och sedan PhD. Men lite lojligt ar det.
Tom gymnasiebetyg maste tas med och halla kraven.
Citera
2012-03-02, 23:25
Medlem
Chemical.Euphoria.s avatar
Hej, hur fungerar det med ålder på universitet?

I Sverige t.ex. KI

och

I England t.ex. Oxford

Hur gammal kan man vara när man söker t.ex. Major i physics i Oxford och Läkarlinjen i Sverige?

Tack!
Citera
2012-03-03, 02:05
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chemical.Euphoria.
Hej, hur fungerar det med ålder på universitet?

I Sverige t.ex. KI

och

I England t.ex. Oxford

Hur gammal kan man vara när man söker t.ex. Major i physics i Oxford och Läkarlinjen i Sverige?

Tack!

I Sverige är genomsnittsåldern för att påbörja universitetsstudier 22. I England är motsvarande siffra 18. Men du kan förstås vara hur gammal du vill. Är du 21 år eller äldre räknas du som mature student, men det gör ingen större skillnad i ansökningsprocessen.
Citera
2012-03-03, 02:16
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Business psychology på Aston University i Birmingham, är det en utbildning värd pengarna eller endast skräp?
Citera
2012-03-03, 09:39
Medlem
wexxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Business psychology på Aston University i Birmingham, är det en utbildning värd pengarna eller endast skräp?

De jag känner som går på Aston blev genuint överraskade när universitetet valde att ta ut 9000 £ i tution fee. Personerna i fråga går dock inte Business psychology så det kan mycket väl hända att det programmet är bättre än de övriga på Aston, men det är fortfarande ett ganska bra universitet.
Citera
2012-03-03, 12:37
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield

Jag tycker inte att man kan kalla Aston ett "ganska bra universitet". Snarare skräp. I alla fall for den summan pengar.
Citera
2012-03-03, 12:53
Medlem
wexxxs avatar
Citat:
Jag tycker inte att man kan kalla Aston ett "ganska bra universitet". Snarare skräp. I alla fall for den summan pengar.

Håller fullständigt med dig om att det är fullständigt skräp för de pengarna men ifall det vorre gratis så skulle det har varit ett "ganska" bra universitet beror iofs på hur man definierar "ganska", i detta fallet tänker jag mig att han väljer bland skituniversitet och då ser jag Aston som ett helt ok alternativ men jag hade ALDRIG betalt 9000 £ för att studera där ALDRIG.

Definitivt inte värt pengarna iallfall.
Senast redigerad av wexxx 2012-03-03 kl. 12:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in