2011-08-12, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grippen
MadickenE
Idagsläget finns det dessvärret inget alternativ än att gå via de där skiten. Jag är verkligen inte på den nivån att jag har usla betyg från gymnasiet, men ser ingen annan lösning. Men kan jag betala 50' för något annat skulle jag gärna göra det, för att köpa mig tid.

Men om du nu har ett icke-uselt slutbetyg från gymnasiet, och i övrigt behärskar engelskan någotsånär, är det bara att söka direkt till Bachelor-programmen. Finns ingen anledning att gå något högskoleförberendande program (som programmet du länkar till är).
Citera
2011-08-13, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dbshw
Men om du nu har ett icke-uselt slutbetyg från gymnasiet, och i övrigt behärskar engelskan någotsånär, är det bara att söka direkt till Bachelor-programmen. Finns ingen anledning att gå något högskoleförberendande program (som programmet du länkar till är).

Får gärna definiera vad "icke-uselt slutbetyg" innebär. Ja, alltså, klart att jag behärskar engelskan och har bra betyg i MA och ENG från gymnasiet samt en del andra ämnen. Anledningen till att jag skulle vilja gå det högskoleförberedande programmet är enbart för att det inte ska bli allt för stor omställning från arbetsliv till en BSc-program på CASS.

Sen hade jag eventuellt tänkt att läsa upp en del betyg. Vad jag kan utläsa på deras hemsida är att sista antagningen för international students är i jan-12. Därmed kan tiden bli lite knapp och vill köpa mig denna (tjänar 1år) genom det förberedande. Synpunkter?
Senast redigerad av grippen 2011-08-13 kl. 11:24.
Citera
2011-08-13, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grippen
Får gärna definiera vad "icke-uselt slutbetyg" innebär. Ja, alltså, klart att jag behärskar engelskan och har bra betyg i MA och ENG från gymnasiet samt en del andra ämnen. Anledningen till att jag skulle vilja gå det högskoleförberedande programmet är enbart för att det inte ska bli allt för stor omställning från arbetsliv till en BSc-program på CASS.

Sen hade jag eventuellt tänkt att läsa upp en del betyg. Vad jag kan utläsa på deras hemsida är att sista antagningen för international students är i jan-12. Därmed kan tiden bli lite knapp och vill köpa mig denna (tjänar 1år) genom det förberedande. Synpunkter?

Nu är väl CASS kanske inte världens sämsta skola, så det kanske krävs lite mer än "icke-usla" betyg. På deras kurshemsidor så verkar det genomgående stå "International Students: A comprehensive list of International equivalents to follow", så de kanske har tänkt lägga upp det närmare ansökningsdatum.

Om jag var du skulle jag mejla/ringa CASS:s antagningsenhet och fråga vad deras "entry requirements" är uttryckt i svenska betyg. Jag skulle också fråga hur de ser på upplästa betyg på Komvux. Om du uppfyller deras minimikrav så tycker jag det är värt att söka.

Sen så får jag uppfattningen av INTO-programmen att de mest är till för att suga ut rika men medelmåttiga studenter från Asien på pengar; det låter ju bra att man får garanterad plats på City Uni London sen, men hur många klarar egentligen de slutkrav som ställs för att man ska få fortsätta på programmet? Jag skulle personligen inte hoppa på det, men om pengarna och tiden det tar inte är ett program så tycker jag att det där är ett alternativ.
Citera
2011-08-13, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dbshw
Nu är väl CASS kanske inte världens sämsta skola, så det kanske krävs lite mer än "icke-usla" betyg. På deras kurshemsidor så verkar det genomgående stå "International Students: A comprehensive list of International equivalents to follow", så de kanske har tänkt lägga upp det närmare ansökningsdatum.

Om jag var du skulle jag mejla/ringa CASS:s antagningsenhet och fråga vad deras "entry requirements" är uttryckt i svenska betyg. Jag skulle också fråga hur de ser på upplästa betyg på Komvux. Om du uppfyller deras minimikrav så tycker jag det är värt att söka.

Sen så får jag uppfattningen av INTO-programmen att de mest är till för att suga ut rika men medelmåttiga studenter från Asien på pengar; det låter ju bra att man får garanterad plats på City Uni London sen, men hur många klarar egentligen de slutkrav som ställs för att man ska få fortsätta på programmet? Jag skulle personligen inte hoppa på det, men om pengarna och tiden det tar inte är ett program så tycker jag att det där är ett alternativ.

Cass ska vara väldigt bra när det gäller business
Så är det något sånt så är det absolut bra!
Citera
2011-08-15, 18:33
Medlem
kortets avatar
När man skriver sitt Personal Statement, bör man förklarar vad man har lärt sig från varje sak man skriver om tex "Jag har ritat i många år och från det har jag fått bättre handlag".

Eller bör jag göra som denna person och använda "Show, don't tell"-metoden?
Citera
2011-08-15, 19:28
Medlem
snilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kortet
När man skriver sitt Personal Statement, bör man förklarar vad man har lärt sig från varje sak man skriver om tex "Jag har ritat i många år och från det har jag fått bättre handlag".

Eller bör jag göra som denna person och använda "Show, don't tell"-metoden?

om man nämner något icke relevant så bör man väl skriva vad man fått ut och hur det kopplas till det man söker, så jag har förstått det i alla fall.
Citera
2011-08-23, 23:18
Medlem
Efter mycket tid framför datorn sökandes efter ett program i Sverige som jag skulle vilja läsa har jag nu valt att blicka mot England. Jag har funnit ett program som vore perfekt för mig på ett universitet i London.
Enligt hemsidan så står det:

Entry requirements

In addition to the University's standard entry requirements , you should have 240 or more points, including at least 180 from two or more A levels in appropriate subjects (or equivalent, eg BTEC National, OCR Diploma or Advanced Diploma). English Language and Mathematics GCSE at grade C or above (or equivalent) are also required. These requirements may be varied in individual cases.

Jag är 19 år och tog studenten i Juni så har inte läst någonting på universitet/högskola i Sverige. Jag har inte heller läst Matte C, däremot både Eng. B-C med betyget VG i bägge kurserna.
Min fråga är om jag är behörig till programmet? Det är ett Undergraduate program så de bör väl inte krävas någon tidigare universitets/högskole utbildning eller arbetserfarenhet?
Citera
2011-08-23, 23:31
Medlem
ekkams avatar
Nu borde jag verkligen ha bättre koll på det här, med tanke på i vilken del av processen jag är. Har fått ett erbjudande och accepterat det för länge sedan, min plats har varit konfirmerad sedan länge och jag har fram tills nu tänkt att allting är lugnt och att det enda jag behöver är att fixa csn vilket är skit enkelt om det inte vore för en sak. Jag saknar alltså någon officiell dokumentation, alltså ett Confirmation Letter ifrån UCAS, men när får man det egentligen? - Kan det vara så att jag redan har fått det men har tappat bort det och glömt bort, vilket jag nästan måste vara senil för att lyckas med isf, eller att posten lyckats tappa bort? Jag kommer då inte ihåg något annat brev som jag har fått sedan dem skickade ett advisory letter och det var ett tag sedan.
Citera
2011-08-24, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rangers30
blabla
Du har behorighet, de syftar pa tarriff points som kan liknas vid gymnasiebetyg.

Engelska B kommer enkelt vara ekvivalent med English GCSE, detsamma galler Matte B.

Bara att soka. Om du verkligen vill veta innan du soker maste du ringa/maila dem.
Citera
2011-08-24, 19:31
Medlem
GordonBatemans avatar
Tjena, jag tänkte höra lite med er om vad ni tror mina chanser är (ja, jag vet att ingen kan säga exakt men kanske känner nån någon med liknande betyg etc som har kommit in eller annat) på att komma in på LSE economics eller Oxbridge economics.

Jag gick ut med 19,7 i betyg plus full MP, hade VG i Matte b och engelska b(...) men mvg i alla andra mattekurser a-e samt eng a och c. Jag har även läst matte-problemlösning och speech som är två lokala kurser på mitt gymnasium. Som EC:s så har jag startat ett relativt lyckat företag, volontärarbetat i afrika som projektarbete samt bott och jobbat ett år i frankrike och läst mycket franska så jag talar det flytande. Har även jobbat som hockeydomare och suttit med i elevråd och liknande... Är också med i ett politiskt ungdomsförbund men inte särskilt aktiv.

I idrottsliga sammanhang så spelar jag golf på elitnivå och är rankad bland de bättre i min årskull i sverige.

Vet att ingen kan säga exakt men gör en fair bedömning iaf!!
Senast redigerad av GordonBateman 2011-08-24 kl. 19:38.
Citera
2011-08-25, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GordonBateman
Tjena, jag tänkte höra lite med er om vad ni tror mina chanser är (ja, jag vet att ingen kan säga exakt men kanske känner nån någon med liknande betyg etc som har kommit in eller annat) på att komma in på LSE economics eller Oxbridge economics.

Jag gick ut med 19,7 i betyg plus full MP, hade VG i Matte b och engelska b(...) men mvg i alla andra mattekurser a-e samt eng a och c. Jag har även läst matte-problemlösning och speech som är två lokala kurser på mitt gymnasium. Som EC:s så har jag startat ett relativt lyckat företag, volontärarbetat i afrika som projektarbete samt bott och jobbat ett år i frankrike och läst mycket franska så jag talar det flytande. Har även jobbat som hockeydomare och suttit med i elevråd och liknande... Är också med i ett politiskt ungdomsförbund men inte särskilt aktiv.

I idrottsliga sammanhang så spelar jag golf på elitnivå och är rankad bland de bättre i min årskull i sverige.

Vet att ingen kan säga exakt men gör en fair bedömning iaf!!
Lika bra chanser som andra toppsokande. Det som kommer avgora for LSE ar antagligen ditt PS och rekommendationer samt javla massa slump. For Oxbridge kommer du med storsta sannolikhet fa en intervju, da blir det den som avgor.

Kan bli lite problem med vg i matte b och engelska b... inte helt saker
Citera
2011-08-25, 18:49
Medlem
GordonBatemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ponjavic
Lika bra chanser som andra toppsokande. Det som kommer avgora for LSE ar antagligen ditt PS och rekommendationer samt javla massa slump. For Oxbridge kommer du med storsta sannolikhet fa en intervju, da blir det den som avgor.

Kan bli lite problem med vg i matte b och engelska b... inte helt saker

Okej, förstår det. När du menar andra toppsökande, menar du då att det finns en relativt stor chans eller?

Och om man får bra på TOEFL och andra liknande test kan inte det göra upp lite för missarna inom framförallt eng b? Sen har jag ju också visat med mvg i resterande mattekurser samt eng c och speech. Eller?

/GB
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in