2010-05-17, 22:51
Medlem
Vad står det på Track?

förresten var är det du ska plugga?
Citera
2010-05-17, 22:56
Medlem
ClintMcPantss avatar
Det forefaller troligt att det kan komma att bli bra mycket dyrare att plugga har borta pa ett par ars sikt.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/education/10119279.stm
Citera
2010-05-18, 11:02
Medlem
Korspostar från "studera-i-usa" tråden.

Hjälp mig!

Jag har 15.0 i betygssnitt vilket är tämligen kasst. Jag vill studera i England på ett bra universitet, i stil med Warwick, KCL, UCL etc.

Jag är beredd att göra allt för att ta mig in. Jag är medveten om att mina betyg är alldeles för dåliga, då jag skrev ett bra hp och gled igenom gymnasiet.

Kan man tenta upp betyg på komvux och söka med dem? Ett bra rekommendationsbrev borde jag kunna fixa, från en doktor i ekonomi. (Det är econ/business som jag är sugen att studera)

Finns det andra sätt att ta sig in på? Kan ett bra rekommendationsbrev, en bra essay och ett bra SAT samt TOEFL väga upp mina minst sagt medelmåttiga betyg?

Konkreta tips mottags med stor tacksamhet.
Citera
2010-05-18, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingkong3

Hjälp mig!

Jag har 15.0 i betygssnitt vilket är tämligen kasst. Jag vill studera i England på ett bra universitet, i stil med Warwick, KCL, UCL etc.

Jag är beredd att göra allt för att ta mig in. Jag är medveten om att mina betyg är alldeles för dåliga, då jag skrev ett bra hp och gled igenom gymnasiet.

Kan man tenta upp betyg på komvux och söka med dem? Ett bra rekommendationsbrev borde jag kunna fixa, från en doktor i ekonomi. (Det är econ/business som jag är sugen att studera)

Finns det andra sätt att ta sig in på? Kan ett bra rekommendationsbrev, en bra essay och ett bra SAT samt TOEFL väga upp mina minst sagt medelmåttiga betyg?

Det ser valdigt morkt ut. I ditt fall hade jag pluggat upp hp och gatt pa handels om du ar valdigt ambitios. Alternativt ga ekonomi pa ett samre universitet och naila tentorna. Detta borde ge dig en inkopsport till masters/PhD pa diverse toppskolor i England senare om du har bestamt dig for att arbeta dar.
Citera
2010-05-18, 17:47
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingkong3

Hjälp mig!

Du kan inte komma in på de universiten med de betygen. Punkt. I alla fall inte på kandidatnivå. Det du kan göra är att läsa kandidat någon annanstans - rekommenderar få bra poäng på högskoleprovet och komma in på en bra utbildning i Sverige. När det sedan kommer till att söka mastersutbildning, kollar de bara på dina universitetsbetyg och då kan du ju komma in överallt.
Citera
2010-05-18, 19:55
Medlem
Nu när vi ändå diskuterar lite sämre skolor.

Är det någon som har en åsikt om Queen Mary University of London.

Är lite kluven om jag ska börja plugga där eller inte. Det är isf Economics som gäller, hade egentligen ambitioner om LSE och Warwick, tyvärr hade inte LSE och Warwick några planer på att släppa in mig.
Citera
2010-05-18, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebbetheman

Är lite kluven om jag ska börja plugga där eller inte. Det är isf Economics som gäller, hade egentligen ambitioner om LSE och Warwick, tyvärr hade inte LSE och Warwick några planer på att släppa in mig.
Ratt ok universitet i London. Beror sjalvklart pa amnet. Det ar inget fel pa universitetet men fragan ar om du inte lika bra kan plugga i sverige. Om du gillar kursplanen och verkligen vill dra till London ar det inget fel pa den utbildningen.
Citera
2010-05-18, 23:13
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebbetheman

Du kommer säkert trivas, om det är sånt du tänker på. Jag har hört mycket skit om universitetet (kvalité på utbildning etc), men jag har en bekant som pluggar där och hon trivs jättebra. Dock kommer du inte "komma längre" på en examen därifrån än valfritt universitet i Sverige. Men som sagt, vill du bo i London, plugga på engelska och inte bryr dig om att det är dyrt, så kör på.

Annars kan man ju tänka att det är värt att betala tuition fees istället för att plugga gratis just för att utbildningen är bättre (eller ser bättre ut) än en svensk, men här är det nog mer likvärdigt. - så att betala avgifterna skapar här inget "mervärde"
Citera
2010-05-18, 23:53
Medlem
MadickenEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Du kommer säkert trivas, om det är sånt du tänker på. Jag har hört mycket skit om universitetet (kvalité på utbildning etc), men jag har en bekant som pluggar där och hon trivs jättebra. Dock kommer du inte "komma längre" på en examen därifrån än valfritt universitet i Sverige. Men som sagt, vill du bo i London, plugga på engelska och inte bryr dig om att det är dyrt, så kör på.

Annars kan man ju tänka att det är värt att betala tuition fees istället för att plugga gratis just för att utbildningen är bättre (eller ser bättre ut) än en svensk, men här är det nog mer likvärdigt. - så att betala avgifterna skapar här inget "mervärde"

det är väl ändå en fördel om han vill jobba utomlands senare, speciellt i england?
Citera
2010-05-22, 11:35
Medlem
Jag tycker helst du ska köra på Queen's. Det finns på tok för många Lundaekonomer...
Jag jobbade med en som läste på Queen Mary's men han läste förvisso GEP medicine, och han trivdes hur bra som helst.
Citera
2010-05-24, 21:14
Medlem
__carls avatar
Det står säkert någonstans i tråden, men jag hittar ingenting. Hursomhelst, jag har ett värdelöst betygssnitt (runt 16 utan meritpoäng) men ett (i Sverige) helt okej högskoleprovsresultat, 1.5. Dessutom har jag läst 30hp universitetsengelska nu, vilket jag antar är meriterande. Jag skulle förmodligen kunna få rätt högt på ett språktest i engelska också, om det behövs.

Har jag någon chans att ta mig in på någon av de bättre skolorna i London till våren? Jag tänkte flytta dit till hösten och jobba ett halvår, men helst vill jag testa plugga också. Framförallt vill jag läsa lingvistik, vilket jag antar inte har världens värsta söktryck. Hur meriterande är det förresten att ha läst något sådant "flummigt" utomlands om jag söker att arbete som inte har med lingvistik att göra?
Citera
2010-05-24, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av __carl
Det står säkert någonstans i tråden, men jag hittar ingenting. Hursomhelst, jag har ett värdelöst betygssnitt (runt 16 utan meritpoäng) men ett (i Sverige) helt okej högskoleprovsresultat, 1.5. Dessutom har jag läst 30hp universitetsengelska nu, vilket jag antar är meriterande. Jag skulle förmodligen kunna få rätt högt på ett språktest i engelska också, om det behövs.

Har jag någon chans att ta mig in på någon av de bättre skolorna i London till våren? Jag tänkte flytta dit till hösten och jobba ett halvår, men helst vill jag testa plugga också. Framförallt vill jag läsa lingvistik, vilket jag antar inte har världens värsta söktryck. Hur meriterande är det förresten att ha läst något sådant "flummigt" utomlands om jag söker att arbete som inte har med lingvistik att göra?

Nej du har inte så stor chans. Eller det beror på vad du definierar som en bra skola i london. Att du har läst engelska är inte på något sätt meriterande. Det är en självklarhet att man ska vara bra på engelska om man ska plugga i england. Högskoleprovet betyder absolut ingenting heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in