2010-11-17, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Tror inte att dina dåliga gymnasiebetyg kommer skada så mycket om du har starka högskolebetyg, och har du inte det har du nog ändå ingen chans.
Exakt, sa lange du visar att du uppnar deras 320 pa nagot magiskt sett kommer de totalt skita i det da det ar universitetsbetygen som ar relevanta. Dar verkar du ha tillrackligt sa det borde ga bra.
Citera
2010-11-17, 21:29
Medlem
Timpsiiis avatar
Har några frågor angående när man ska ansöka på UCAS.

1. När man väljer slutbetyg från grundskola och gymnasiet så måste man skriva in varje betyg manuellt, right?

2. Below honours degree level qualifications, är det kortfattat att man har gått ut gymnasiet med fullständiga betyg? Och Honours degree level or above qualifications är om man har gått på universitet, eller är jag helt fel ute nu?

3. Vad innebär "Add qualifications"? Jag har inte gått på universitet eller jobbat förut.

4. Är det bättre att ansöka om Student support "02 UK, Chl, IoM or EU student finance services" --> "EU Team" eller kan man fixa det med CSN eller liknande efter man har fått ett offer från en skola?
Citera
2010-11-17, 21:38
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Har några frågor angående när man ska ansöka på UCAS.

1. När man väljer slutbetyg från grundskola och gymnasiet så måste man skriva in varje betyg manuellt, right?

2. Below honours degree level qualifications, är det kortfattat att man har gått ut gymnasiet med fullständiga betyg? Och Honours degree level or above qualifications är om man har gått på universitet, eller är jag helt fel ute nu?

3. Vad innebär "Add qualifications"? Jag har inte gått på universitet eller jobbat förut.

4. Är det bättre att ansöka om Student support "02 UK, Chl, IoM or EU student finance services" --> "EU Team" eller kan man fixa det med CSN eller liknande efter man har fått ett offer från en skola?

1. Ja
2. Nej, det syftar på en hel universitetsexamen, inte studier på högskolenivå.
3. Du bör ha 16 qualifications på högstadienivå hoppas jag, samt en på gymnasienivå (en gymnasieexamen). Annars är det inte lämpligt att söka.
4. Eu team brukar funka bra.
Citera
2010-11-17, 21:54
Medlem
Timpsiiis avatar
Citat:
1. Ja
2. Nej, det syftar på en hel universitetsexamen, inte studier på högskolenivå.
3. Du bör ha 16 qualifications på högstadienivå hoppas jag, samt en på gymnasienivå (en gymnasieexamen). Annars är det inte lämpligt att söka.
4. Eu team brukar funka bra.

Så på nr 2 och 3 skriver jag in "I will have no formal qualifications" eftersom jag inte gått på universitet eller högskola och skriver in mina högskole och gymnasie qualifications under add qualifications.
Citera
2010-11-17, 22:12
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Så på nr 2 och 3 skriver jag in "I will have no formal qualifications" eftersom jag inte gått på universitet eller högskola och skriver in mina högskole och gymnasie qualifications under add qualifications.

Är du eller? Jag förklarade ju just att dina högstadiebetyg ÄR formal qualifications
Det du dock ska skriva är att du är BELOW honours degree level
Citera
2010-11-17, 23:05
Medlem
Timpsiiis avatar
Citat:
Är du eller? Jag förklarade ju just att dina högstadiebetyg ÄR formal qualifications
Det du dock ska skriva är att du är BELOW honours degree level

Okej då väljer jag Below honours degree level. Ska man sedan skriva in ämnena och betygen från högstadiet på svenska eller ämnena på engelska och betygen på svenska? Och på gymnasiet, skriver man bara in sina totala poäng man fick i slutbetyget?
Citera
2010-11-18, 00:40
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Okej då väljer jag Below honours degree level. Ska man sedan skriva in ämnena och betygen från högstadiet på svenska eller ämnena på engelska och betygen på svenska? Och på gymnasiet, skriver man bara in sina totala poäng man fick i slutbetyget?

Högstadiet:
Skriv kategori -> slutbetyg från högstadiet
sen add qualification -> varje ämne som ensam qualification, ämne på engelska (använd officiell översättning som finns på skolverkets hemsida), sen skriv betyg på svenska

Gymnasiet:
Skriv kategori -> fullständigt slutbetyg från gymnasiet
sen skriver du add qualification -> gymnasiet räknas som "en" qualification. Sen klickar du på "add module" och lägger in varje kurs du läst som en "module". Använd skolverkets officiella översättning på kursnamnen, och skriv betygen på svenska.
Citera
2010-11-18, 01:07
Medlem
hej, har en fundering till er som varit på intervju hos universitet i England? What's it like? Jag har blivit erbjuden en intervju på Cambridge for Land Economy, men vet ej om det är värt pengarna att åka dit för intervjun o göra prov då jag inte "pluggat på" jättemycket på ämnet (har förstås ett stort intresse men tror ej det kommer räcka långt.) Förra året skulle jag gjort allt för att få göra en intervju men nu trivs jag ganska bra med plugget på hhs, o top skolor i england lockar inte lika mkt. Ni som kan allt om englandsplugg här, är det "värt" att satsa på england för BSc eller duger hhs så man kan lugna sig till master, o dessutom spara pengar om man som jag inte riktigt vet vad man vill syssla med i framtiden? någon som pluggat både hhs å england, vad är fördelar och nackdelar med skolorna?
Citera
2010-11-18, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chath
Jag har blivit erbjuden en intervju på Cambridge for Land Economy, men vet ej om det är värt pengarna att åka dit för intervjun o göra prov då jag inte "pluggat på" jättemycket på ämnet (har förstås ett stort intresse men tror ej det kommer räcka långt.)

Maste ova rugbyarmen om du ska lasa landecon...
Citera
2010-11-18, 08:04
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chath
hej, har en fundering till er som varit på intervju hos universitet i England? What's it like? Jag har blivit erbjuden en intervju på Cambridge for Land Economy, men vet ej om det är värt pengarna att åka dit för intervjun o göra prov då jag inte "pluggat på" jättemycket på ämnet (har förstås ett stort intresse men tror ej det kommer räcka långt.) Förra året skulle jag gjort allt för att få göra en intervju men nu trivs jag ganska bra med plugget på hhs, o top skolor i england lockar inte lika mkt. Ni som kan allt om englandsplugg här, är det "värt" att satsa på england för BSc eller duger hhs så man kan lugna sig till master, o dessutom spara pengar om man som jag inte riktigt vet vad man vill syssla med i framtiden? någon som pluggat både hhs å england, vad är fördelar och nackdelar med skolorna?

Jag hade intervju på Cambridge förra året och jag måste säga att det var en jävligt rolig upplevelse om inget annat. Har egentligen ganska mycket att säga om dem men är nyvaken så ha förståelse. Något man dock kan säga att man inte måste vara påläst per se, de kommer fråga om böckerna du nämnt i saq/ps så kan dom utantill. Frågorna kommer dock vara i stil med "vad tyckte du var mest intressant?". När du sedan svarar "författarens utläggning om x", så kommer de fråga "vad tror du han menade med y i sin z-utläggning?" sen kommer det följdfrågor etc, men det är hela tiden du som väljer samtalsämne så att säga. Sen kommer du också få stöta på proböemställnigar/frågor du aldrig mött förut, vilket är tanken, för att se hur du hanterar något du inte vet och måste lösa.

Sen inom samhällsvetenskap är det ofta ganska breda, öppna frågor - du måste visa att du kan tänka självständigt och dra slutsatser. T ex "finns det en lag i ditt hemland som du tycker är fel?" som man sedan får följdfrågor på.

Det är en trevlig upplevelse, intervjuarna är oftast varma och schyssta människor. Om du redan går hhs kommer de nog fråga typ "Varför Cambridge?" eller "varför är det är programmet bättre för dig än det på hhs?"
Citera
2010-11-19, 04:39
Medlem
MadickenEs avatar
du borde ha kommit till Nordic Pubcrawl i London ikväll karamella, var helt vilt 200+ nordiska studenter som ockuperade Kings College student bar, jag och ponja var där, har föreläsning imorrn klockan 10 så campar på biblioteket nu klockan halv fyra och sover tills dess
Citera
2010-11-19, 13:12
Medlem
Ferres avatar
Hur många referenser bör man ha? Har två st på gång men det känns som att den ena (rektorn) kommer att skriva ett väldigt allmänt brev och handla mer om skolan än om mig själv. Förklarligt däremot. Bör jag då satsa på 3 st? Den andra är min lärare i Internationella relationer som fått riktlinjer i hur brevet bör vara utformat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in