Citat:
Ursprungligen postat av Chath
hej, har en fundering till er som varit på intervju hos universitet i England? What's it like? Jag har blivit erbjuden en intervju på Cambridge for Land Economy, men vet ej om det är värt pengarna att åka dit för intervjun o göra prov då jag inte "pluggat på" jättemycket på ämnet (har förstås ett stort intresse men tror ej det kommer räcka långt.) Förra året skulle jag gjort allt för att få göra en intervju men nu trivs jag ganska bra med plugget på hhs, o top skolor i england lockar inte lika mkt. Ni som kan allt om englandsplugg här, är det "värt" att satsa på england för BSc eller duger hhs så man kan lugna sig till master, o dessutom spara pengar om man som jag inte riktigt vet vad man vill syssla med i framtiden?

någon som pluggat både hhs å england, vad är fördelar och nackdelar med skolorna?
Jag hade intervju på Cambridge förra året och jag måste säga att det var en jävligt rolig upplevelse om inget annat. Har egentligen ganska mycket att säga om dem men är nyvaken så ha förståelse. Något man dock kan säga att man inte måste vara påläst per se, de kommer fråga om böckerna du nämnt i saq/ps så kan dom utantill. Frågorna kommer dock vara i stil med "vad tyckte du var mest intressant?". När du sedan svarar "författarens utläggning om x", så kommer de fråga "vad tror du han menade med y i sin z-utläggning?" sen kommer det följdfrågor etc, men det är hela tiden du som väljer samtalsämne så att säga. Sen kommer du också få stöta på proböemställnigar/frågor du aldrig mött förut, vilket är tanken, för att se hur du hanterar något du inte vet och måste lösa.
Sen inom samhällsvetenskap är det ofta ganska breda, öppna frågor - du måste visa att du kan tänka självständigt och dra slutsatser. T ex "finns det en lag i ditt hemland som du tycker är fel?" som man sedan får följdfrågor på.
Det är en trevlig upplevelse, intervjuarna är oftast varma och schyssta människor. Om du redan går hhs kommer de nog fråga typ "Varför Cambridge?" eller "varför är det är programmet bättre för dig än det på hhs?"