2010-11-17, 00:52
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Ursäkta denna dumma fråga, men jag blir väldigt förvirrad av alla olika tester som finns. Hade tänkt göra TOEFL testet i december.

Men alltså, GCSE, är det liksom bara en betygsskala eller är det också ett test man måste göra för att vara behörig till att ansöka till universitet i England? Väldigt förvirrande :S

Precis som personen över skrev är GCSE högstadiebetyg. När du lägger in kvalifikationer i din UCAS kan du lägga in både gymnasiebetyg och högstadiebetyg - de är intresserade av att veta båda.

De flesta universiteten kräver TOEFL eller IELTS, dock finns det vissa universitet som inte kräver det om man har t.ex Engelska C. Det är dock inte så jättevanligt, så du kan lika gärna skriva TOEFL och få det bortgjort.

Oroa dig inte, har du gått gymnasiet alternativt kommer du ta studenten innan augusti så är du behörig
Citera
2010-11-17, 01:51
Medlem
The_Underdogs avatar
Jag är ute efter att söka en Trainee-position, alltså ingen utbildning, men eftersom jag har sökt överallt på nätet försöker jag här.

Det står följande:

UCAS points required - 320

Kan för mitt liv inte hitta hur jag skall räkna ut vad jag har för UCAS poäng.

Har en kandidatexamen och en magisterexamen på universitetsnivå.

Hjälp för bövelen
Senast redigerad av The_Underdog 2010-11-17 kl. 01:54.
Citera
2010-11-17, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The_Underdog
Jag är ute efter att söka en Trainee-position, alltså ingen utbildning, men eftersom jag har sökt överallt på nätet försöker jag här.

Det står följande:

Hjälp för bövelen

Motsvarar ungefar en fullstandig gymnasieexamen som ger ratt att lasa pa hogskola om jag minns ratt.
Citera
2010-11-17, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 219
Motsvarar ungefar en fullstandig gymnasieexamen som ger ratt att lasa pa hogskola om jag minns ratt.
Nja, det specifierar betyg samtidigt.

http://www.ucas.ac.uk/students/ucas_.../tarifftables/

Du kan ju jamfora med IB, 326 = 27 vilket antagligen ar omkring 15 i snitt kanske. Fanns nagon konvertering mellan IB och fullstandigt slutbetyg som jag inte kan hitta langre men det ar inga jattehoga krav iaf.

Tycker IB-specifieringen ar konstig. 3A at A-levels ar 360 points vilket ar betydligt hogre an 27 pa IB. 320 kan i sa fall krava lite mer omkring 17-18 kanske.

Alltid svart med sadant har du borde skriva till dem och fraga.
Citera
2010-11-17, 13:21
Medlem
karamellas avatar
Citat:

Det står följande:

Hjälp för bövelen
Det står på UCAS hur man räknar ut, det är dock inte så högt. Frågan är ju varför du vill söka en trainee-plats som av allt att döma riktar sig till skoltrötta gymnasieelever som vill avvakta med universitetet? Du har ju redan en examen...
Citera
2010-11-17, 15:40
Medlem
The_Underdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Det står på UCAS hur man räknar ut, det är dock inte så högt. Frågan är ju varför du vill söka en trainee-plats som av allt att döma riktar sig till skoltrötta gymnasieelever som vill avvakta med universitetet? Du har ju redan en examen...

Kanske skall förtydliga att det är Graduate Trainee, det fanns fler kategorier som skulle uppfyllas;

Have obtained Maths GCSE, or equivalent at Grade A or B.

Körde alla mattekurser på gymnasiet, borde väl vara översättningsbart med A-level? Betygen varierade lite grann dock, allt från MVG på lättaste nivån till G på de svårare.

Krävs även 2:1 vilket inte är lika svårförståeligt, om än lite klurigt att översätta när det är G / VG som gäller på min utbildning, så jag vet inte riktigt hur jag gör där.
Har dock en tids universitetsutbildning i England bakom mig där jag fick 2:1 i snitt på de kurser jag läste.
Citera
2010-11-17, 15:44
Medlem
The_Underdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ponjavic
Nja, det specifierar betyg samtidigt.

http://www.ucas.ac.uk/students/ucas_.../tarifftables/

Du kan ju jamfora med IB, 326 = 27 vilket antagligen ar omkring 15 i snitt kanske. Fanns nagon konvertering mellan IB och fullstandigt slutbetyg som jag inte kan hitta langre men det ar inga jattehoga krav iaf.

Tycker IB-specifieringen ar konstig. 3A at A-levels ar 360 points vilket ar betydligt hogre an 27 pa IB. 320 kan i sa fall krava lite mer omkring 17-18 kanske.

Alltid svart med sadant har du borde skriva till dem och fraga.

Har svårt att tro att jag skulle få nåt svar tyvärr.
Hänger inte riktigt med här i förklaringen heller, men får se om jag förstår det lite senare. Ett angreppssätt borde alltså vara att först försöka översätta till IB-betyg och sen till UCAS? Har ungefär 15 i snitt, naturvetenskapligt program.
Citera
2010-11-17, 15:46
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Kanske skall förtydliga att det är Graduate Trainee, det fanns fler kategorier som skulle uppfyllas;

Have obtained Maths GCSE, or equivalent at Grade A or B.

Körde alla mattekurser på gymnasiet, borde väl vara översättningsbart med A-level? Betygen varierade lite grann dock, allt från MVG på lättaste nivån till G på de svårare.

Krävs även 2:1 vilket inte är lika svårförståeligt, om än lite klurigt att översätta när det är G / VG som gäller på min utbildning, så jag vet inte riktigt hur jag gör där.
Har dock en tids universitetsutbildning i England bakom mig där jag fick 2:1 i snitt på de kurser jag läste.
Matematik A i gymnasiet med MVG räcker nog fint i sådana fall.

2:1 översätts oftast till en enkel majoritet VG i svensk universitetsexamen. Vissa översätter det hårdare, typ kvalificerad majoritet. Men har du över 50% VG borde det räcka.
Citera
2010-11-17, 15:48
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Har svårt att tro att jag skulle få nåt svar tyvärr.
Hänger inte riktigt med här i förklaringen heller, men får se om jag förstår det lite senare. Ett angreppssätt borde alltså vara att först försöka översätta till IB-betyg och sen till UCAS? Har ungefär 15 i snitt, naturvetenskapligt program.

Ja.
Citera
2010-11-17, 15:52
Medlem
karamellas avatar
15 i snitt exakt motsvarar 27 IB vilket motsvarar 326 UCAS-poäng. Det är dock en tolkningsfråga, ingen exakt vetenskap
Citera
2010-11-17, 15:57
Medlem
karamellas avatar
Citat:
m.

Nästa gång får du se till att ge all information samtidigt så att man vet vad det är du är ute efter och slipper svara på samma sak flera gånger.

Tror inte att dina dåliga gymnasiebetyg kommer skada så mycket om du har starka högskolebetyg, och har du inte det har du nog ändå ingen chans.
Citera
2010-11-17, 16:03
Medlem
Timpsiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Precis som personen över skrev är GCSE högstadiebetyg. När du lägger in kvalifikationer i din UCAS kan du lägga in både gymnasiebetyg och högstadiebetyg - de är intresserade av att veta båda.

De flesta universiteten kräver TOEFL eller IELTS, dock finns det vissa universitet som inte kräver det om man har t.ex Engelska C. Det är dock inte så jättevanligt, så du kan lika gärna skriva TOEFL och få det bortgjort.

Oroa dig inte, har du gått gymnasiet alternativt kommer du ta studenten innan augusti så är du behörig
Okej, då förstog jag bättre! Jag klarar mig på språkfronten eftersom de kurser jag söker kräver C i Engelska som språkkrav. Sen kanske jag inte har allt MVG i andra ämnen men bättre att försöka än att inte göra det, man förlorar inget på att försöka

Ja jag ska skriva TOEFL, i början av December tror jag!

Återkommer lite senare med någon fråga jag hade ang UCAS hemsida om jag inte hittar den genom att söka!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in