2011-12-05, 19:50
Medlem
Ok, en sak som det tydligen finns delade meningar om i den här tråden. Vilka universitet är det mest troligt att komma in på? LSE eller Oxbridge? Statistik går säkert att finna om man bara googlar lite men jag tänkte att jag frågar här först eftersom det ju kan finnas någon som råkar veta svaret på rak arm.
Citera
2011-12-05, 20:43
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GWHEGEL
Ok, en sak som det tydligen finns delade meningar om i den här tråden. Vilka universitet är det mest troligt att komma in på? LSE eller Oxbridge? Statistik går säkert att finna om man bara googlar lite men jag tänkte att jag frågar här först eftersom det ju kan finnas någon som råkar veta svaret på rak arm.

Oxbridge.
Citera
2011-12-05, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GWHEGEL

Troligast?
Nog svart att rakna, men de flesta pa O/C soker aven LSE/IC/UCL etc. Valdigt valdigt fa tackar nej till O/C platsen. Det omvanda (alltsa kommer in pa bada men valjer London) ar mycket ovanligt, och da framst av familjeskal (bo hemma t.ex.).

De som stirrar blint pa antalet sokanden har inte riktigt fattat hur det fungerar.
O/C har farre sokanden da det ar "svarare" att soka, bade praktiskt och mentalt sa farre marginella kandidater. LSE/IC etc ar det manga som soker som "reach-school" da det inte behovs extra jobb. Toppkandidater pa LSE/IC/UCL ar valdigt bra och i regel rejects fran O/C. Men de forra har aven ett stort antal mediokra/bra sokanden som inte har en reell chans.

Oavsett sa ar det helt meningslost att forsoka rakna pa odds da alltfor manga variabler. Om man tror man inte kommer in och darfor inte soker eller inte ens vagar forsoka, ja da ar det nog lika bra att lata bli och lamna plats to dem med lite mer anamma i sig.
Senast redigerad av 219 2011-12-05 kl. 21:47.
Citera
2011-12-05, 22:46
Medlem
Macciatos avatar
http://www2.lse.ac.uk/aboutLSE/stati.../Table%20I.pdf

Läste lite på lite i denna länk och som jag förstått det hela så tar de in x antal svenskar trots allt per år. Var är dessa på Fb?
Citera
2011-12-05, 23:10
Medlem
MadickenEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macciato
http://www2.lse.ac.uk/aboutLSE/stati.../Table%20I.pdf

Läste lite på lite i denna länk och som jag förstått det hela så tar de in x antal svenskar trots allt per år. Var är dessa på Fb?

De partajar med oss på London interuniversity pub crawls på Waterfront bar på Kings College en gång varje termin Av de jag träffat senaste två åren är rätt många utlandssvenskar som går där, folk som bott utomlands större delen av sitt liv, diplomatbarn etc samt en och annan utbytesstudent. Relativ övervikt på norskar och finländare av ngn anledning.
Citera
2011-12-05, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadickenE
De partajar med oss på London interuniversity pub crawls på Waterfront bar på Kings College en gång varje termin Av de jag träffat senaste två åren är rätt många utlandssvenskar som går där, folk som bott utomlands större delen av sitt liv, diplomatbarn etc samt en och annan utbytesstudent. Relativ övervikt på norskar och finländare av ngn anledning.

Ja norrman kryllar det av (i proportion alltsa).

Vart att notera att statistiken bygger pa angivet medborgarskap, vilket ofta ar dubbelt. Manga ar svenskar pa pappret, men egentligen levt och last pa internat utomlands hela tiden. Ger bra cv poang, bra skolbakgrund, samt (kanske viktigast) medvetenhet om vad som kravs for att komma in, hur man soker etc. Och nu menar jag inte enbart vad som kan att lasa pa hemsidan, det ar mycket som ar mer subtilt, speciellt om man blir intervjuad eller soker populart program.

Den stora nackdelen i Sverige ar att alltfor fa i skolsystemet forstar hur man gar tillvaga, sa rimliga kandidater ges inte en rattvis chans. Foraldrar, kollegor etc med insikt blir darfor ofta i praktiken avgorande. Det ar t.ex. (for mig) slaende hur manga som har syskon som last/laser pa samma skola, om det nu ar O/C eller L.
Citera
2011-12-05, 23:31
Medlem
Macciatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadickenE

Dvs generellt sätt inte riktigt svennebananstereotyperna så att säga. Så som jag förstått det dock så är UCL "vänligare" i den mån att det går (enligt deras hemsida) ett hundratal svenskar på skolan.

Skulle man kunna jämföra LSE som UKs HHS kanske, medans UCL kan liknas mer vid ett Lund/Uppsala (rent i karaktären på skolorna, självklart inte överförbart i ranking osv)? Det är i vilket fall den känslan jag har fått.
Citera
2011-12-06, 00:58
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macciato
Dvs generellt sätt inte riktigt svennebananstereotyperna så att säga. Så som jag förstått det dock så är UCL "vänligare" i den mån att det går (enligt deras hemsida) ett hundratal svenskar på skolan.

Skulle man kunna jämföra LSE som UKs HHS kanske, medans UCL kan liknas mer vid ett Lund/Uppsala (rent i karaktären på skolorna, självklart inte överförbart i ranking osv)? Det är i vilket fall den känslan jag har fått.

Jag har också fått den känslan.
Citera
2011-12-07, 18:06
Medlem
Hade precis min intervju på Cambridge för PPS/Management. Dem gick riktigt bra faktiskt. Så om någon har någon fråga så svarar jag gärna!
Citera
2011-12-07, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riseandshine
Hade precis min intervju på Cambridge för PPS/Management. Dem gick riktigt bra faktiskt. Så om någon har någon fråga så svarar jag gärna!

Får man fråga vad du har för ec's?
Citera
2011-12-07, 18:56
Medlem
När man skriver in grundskolan i education-sektionen, vad ska man skriva på qualificationsen? heeeeeeeeeeelp

edit: ska man skriva in sitt snittbetyg i första rutan när man fyller i gymnasiebetygen? såhär: http://imageshack.us/photo/my-images/97/1betyg.png/
Senast redigerad av shutdownhappiness 2011-12-07 kl. 19:03.
Citera
2011-12-07, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riseandshine

Mgt studies (tripos) soker man val pa 2a aret fran nastan alla program, och runt 60-70 tas in. Sa rader konkurrens bland de sokande. Men PPS (gamla SPS) ar ju ett annat program.
Sa hur har du intervjuat for PPS/Mgt direkt, har jag missat nagot har?
Senast redigerad av 219 2011-12-07 kl. 19:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in