Citat:
Ursprungligen postat av Rumbelside
Funderar på att söka Sport and Exercise Science på universitetet i Chichester. Kan jag söka även fast jag inte har gått ut gymnasiet än, ska jag då skriva ner de betyg jag redan har?
"with
appropriate A level equivalent qualifications.
Non-native speakers of English are expected to
have IELTS 6.0, or equivalent"
Är A-level helt enkelt A-kurser? De flesta program i Sverige, bland annat biomedicin med inriktning fysisk träning på Halmstad Högskola, verkar acceptera Nk B istället för A-kurser i biologi, fysik, kemi, funkar det likadant i England?
Brukar slutbetygen i Engelska-kurserna på gymnasiet duga som equivalent? Har MVG i både Eng A och B.
Det finns gymnasiebetyg från Sverige som alternativ på UCAS. Fyll i det så räknas det som ekvivalent till upper secondary school, dock så når du aldrig samma nivå som britterna gör i och med att dem får läsa mer specificerat i tidigare ålder, vilket också tas i hänsyn till. Vad en skola kräver för nivåer på olika kurser är helt och hållet upp till varje skola, det bästa är att fråga dem.
Engelska B fungerar att söka med men du kommer antagligen behöva göra något prov innan du börjar för att visa din duglighet. Jag kommer komma in på Essex så länge jag har VG i Engelska C, så vissa universitet har lägre krav. Jag får dessutom komma på intervju på Cambridge i december med MVG i Engelska B som högsta språkliga merit, så att söka med är inga som helst problem. Du kan antagligen kolla upp med den specifika skolan innan vad dem kräver för språkkunskaper för att du ska anses som kvalificerad, har du tur så slipper du göra något över huvud taget, och i värsta fall behöver du göra någonting som du antagligen ändå klarar av rätt så enkelt.