2010-11-21, 23:29
Medlem
MadickenEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Nja, jag vet inte riktigt. Hängde ganska mycket i London i våras men sen i augusti är jag projektanställd på ett år med ett roligt jobb i Uppsala, har alltså flyttat hem i somras och trivs otroligt bra i sverige just nu. I fredags fick jag gå på bankett på Uppsala slott, hade långa vita handskar på mig och allt och fick väldigt mycket gratis alkohol

Lär väl skicka in några mastersansökningar inför hösten, men känner mig inte som en stark kandidat eftersom min c-uppsats jämt bortprioriteras (det enda jag saknar för en examen). Sen har Högskoleverket hört av sig och meddelat att de vill rekrytera någon som mig inför nästa höst

va tråkig du e
Citera
2010-11-21, 23:30
Medlem
Ferres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Nja, jag vet inte riktigt. Hängde ganska mycket i London i våras men sen i augusti är jag projektanställd på ett år med ett roligt jobb i Uppsala, har alltså flyttat hem i somras och trivs otroligt bra i sverige just nu. I fredags fick jag gå på bankett på Uppsala slott, hade långa vita handskar på mig och allt och fick väldigt mycket gratis alkohol

Lär väl skicka in några mastersansökningar inför hösten, men känner mig inte som en stark kandidat eftersom min c-uppsats jämt bortprioriteras (det enda jag saknar för en examen). Sen har Högskoleverket hört av sig och meddelat att de vill rekrytera någon som mig inför nästa höst

Får man fråga vad du studerade? Och även inom vilket område och vilka arbetsuppgifter Högskoleverket vill rekrytera i? Låter intressant.
Citera
2010-11-22, 00:34
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferre
Får man fråga vad du studerade? Och även inom vilket område och vilka arbetsuppgifter Högskoleverket vill rekrytera i? Låter intressant.

Jag har främst läst statsvetenskap (med lite språk, nationalekonomi och ekonomisk historia).

Högskoleverket rekryterar inom det mesta, i mitt fall med utbildningsbedömning då det är sådant jag arbetar med nu.

Ett utmärkt sätt att påbörja en karriär som byråkrat och komma in i högskoleverket/andra myndigheters verksamhet är via SFS och bli arvoderad som studentrepresenant för myndigheterna: http://www.sfs.se/en/studentrepresentanter
Citera
2010-11-22, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davveboy
Vart ligger denna pub belägen? Hade varit schysst om ni gjorde träffarna offentligt någonstans wankers.
ingen speciell pub, vi va pa kings union sen nagon pub i covent garden och till sist zoo bar :P

det var nagon facebook grej som akte runt bland scandinavian societies men sure om det hander natt igen kan man val slanga upp en notis har
Citera
2010-11-22, 16:05
Medlem
djgoebbelss avatar
Jag har B i CAE och ska skicka in min ansökan till UCAS om någon vecka. Kan jag då få ett Conditional Offer där de t.ex. kräver att jag måste skriva om CAE och få ett A eller exempelvis skriva IELTS och få minst 7 eller liknande?

Alltså kan jag få ett sådant Conditional Offer även om jag inte nämnt något om att jag ska skriva ett CAE eller IELTS i vår eller kan jag bara få det om jag skrivit att jag ska skriva ett CAE- eller IELTS-prov i vår? I så fall kan jag smyga in i mitt PS att jag ska skriva IELTS i vår för att öka chansen att få ett just sådant Conditional Offer.

Blev lite flummigt men jag hoppas att ni förstår.
Citera
2010-11-22, 16:24
Medlem
Timpsiiis avatar
Jag har anmält mig till TOEFL test i December. Tycker ni jag borde anmäla mig till att göra IELTS också, eller bara ifall jag får något offer som kräver att jag gör det?

EDIT: Kan dock inte göra IELTS nu, eftersom testdagarna som är närmast är 11 december och sedan 22 Januari och jag ska göra mitt TOEFL test den 11e.
Senast redigerad av Timpsiii 2010-11-22 kl. 16:28.
Citera
2010-11-22, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djgoebbels
Jag har B i CAE och ska skicka in min ansökan till UCAS om någon vecka. Kan jag då få ett Conditional Offer där de t.ex. kräver att jag måste skriva om CAE och få ett A eller exempelvis skriva IELTS och få minst 7 eller liknande?

Alltså kan jag få ett sådant Conditional Offer även om jag inte nämnt något om att jag ska skriva ett CAE eller IELTS i vår eller kan jag bara få det om jag skrivit att jag ska skriva ett CAE- eller IELTS-prov i vår? I så fall kan jag smyga in i mitt PS att jag ska skriva IELTS i vår för att öka chansen att få ett just sådant Conditional Offer.

Blev lite flummigt men jag hoppas att ni förstår.
De kommer antagligen ge dig ett IELTS offer sen kan du gora vad du vill. Du kan skriva till de att du vill gora CAE istallet eller sa gor du ditt IELTS prov. Du behover inte namna det i PS.
Citera
2010-11-22, 22:24
Medlem
Funderar på att söka Sport and Exercise Science på universitetet i Chichester. Kan jag söka även fast jag inte har gått ut gymnasiet än, ska jag då skriva ner de betyg jag redan har?

"with
appropriate A level equivalent qualifications.
Non-native speakers of English are expected to
have IELTS 6.0, or equivalent"

Är A-level helt enkelt A-kurser? De flesta program i Sverige, bland annat biomedicin med inriktning fysisk träning på Halmstad Högskola, verkar acceptera Nk B istället för A-kurser i biologi, fysik, kemi, funkar det likadant i England?

Brukar slutbetygen i Engelska-kurserna på gymnasiet duga som equivalent? Har MVG i både Eng A och B.
Citera
2010-11-22, 22:50
Medlem
ekkams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbelside
Funderar på att söka Sport and Exercise Science på universitetet i Chichester. Kan jag söka även fast jag inte har gått ut gymnasiet än, ska jag då skriva ner de betyg jag redan har?

"with

Är A-level helt enkelt A-kurser? De flesta program i Sverige, bland annat biomedicin med inriktning fysisk träning på Halmstad Högskola, verkar acceptera Nk B istället för A-kurser i biologi, fysik, kemi, funkar det likadant i England?

Brukar slutbetygen i Engelska-kurserna på gymnasiet duga som equivalent? Har MVG i både Eng A och B.

Det finns gymnasiebetyg från Sverige som alternativ på UCAS. Fyll i det så räknas det som ekvivalent till upper secondary school, dock så når du aldrig samma nivå som britterna gör i och med att dem får läsa mer specificerat i tidigare ålder, vilket också tas i hänsyn till. Vad en skola kräver för nivåer på olika kurser är helt och hållet upp till varje skola, det bästa är att fråga dem.

Engelska B fungerar att söka med men du kommer antagligen behöva göra något prov innan du börjar för att visa din duglighet. Jag kommer komma in på Essex så länge jag har VG i Engelska C, så vissa universitet har lägre krav. Jag får dessutom komma på intervju på Cambridge i december med MVG i Engelska B som högsta språkliga merit, så att söka med är inga som helst problem. Du kan antagligen kolla upp med den specifika skolan innan vad dem kräver för språkkunskaper för att du ska anses som kvalificerad, har du tur så slipper du göra något över huvud taget, och i värsta fall behöver du göra någonting som du antagligen ändå klarar av rätt så enkelt.
Citera
2010-11-22, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekkam
Det finns gymnasiebetyg från Sverige som alternativ på UCAS. Fyll i det så räknas det som ekvivalent till upper secondary school, dock så når du aldrig samma nivå som britterna gör i och med att dem får läsa mer specificerat i tidigare ålder, vilket också tas i hänsyn till. Vad en skola kräver för nivåer på olika kurser är helt och hållet upp till varje skola, det bästa är att fråga dem.

Engelska B fungerar att söka med men du kommer antagligen behöva göra något prov innan du börjar för att visa din duglighet. Jag kommer komma in på Essex så länge jag har VG i Engelska C, så vissa universitet har lägre krav. Jag får dessutom komma på intervju på Cambridge i december med MVG i Engelska B som högsta språkliga merit, så att söka med är inga som helst problem. Du kan antagligen kolla upp med den specifika skolan innan vad dem kräver för språkkunskaper för att du ska anses som kvalificerad, har du tur så slipper du göra något över huvud taget, och i värsta fall behöver du göra någonting som du antagligen ändå klarar av rätt så enkelt.

Tack för svar!
Jag ska kontakta universitetet i fråga. Borde jag kunna göra ett språk-test (glömt förkortningen nu, något med IE...) och få 6.0 på det ganska lätt om jag har MVG i Engelska B, i princip?
Citera
2010-11-22, 22:59
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbelside

"with

Tre A levels motsvarar en fullständig gymnasieexamen.
Precis som i Sverige kan man bli villkorligt antagen om man ännu inte fått meriterna på papper.
Citera
2010-11-22, 23:29
Medlem
Har de flesta skolor så kallade buzzwords? Eller kan man ange en lärare som referens även om man söker som privatperson?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in