2008-03-29, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
NJä, men scorade 1,9 på hprovet och känne rmig rätt säker på att fixa VG i matte D här under våren. matten är antagligen anledningen till att alla tackar nej, jag förbannar den dag jag valde studies istället för standard-matte - bara med tanke på att matte c krävdes för hhs då jag valde.
och nej, ucl och warwicks L100 är 2/4 enligt times-ranken, vilket gör dem svårare att komma in på än LSE - ren economics kräver mer matte än social shits & economics som jag sökte på lse.
Agnående transfer i tvåan, HHS har ju sina partnerskap lite här och var, men jag är rädd att efter ett år har Stockholm korrumperat tillräckligt för att jag skulle stanna där. en jävla smutsig stad är det.

Vad driver dig till att söka dig till UK?

editz*:

sartre; det blir bara svårare att komma in för varje år, tyvärr, och speciellt om man redan gjort en vända på något universitet. då söker man som mature applicant och det är inget vidare.

astral warrior: nope, utöver lse var det L100 (economics) på UCL, Warwick, Notts och Bristlol ordnade efter hur svårt det är att komma in.
Vad menar du med VG i matte D? Du kommer ju inte ha 20,0 ifall du inte får MVG i alla ämnen?
Du måste ju räkna in Matte D eftersom det är ett behörighetsämne?
Citera
2008-03-29, 07:34
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ybx
Vad menar du med VG i matte D? Du kommer ju inte ha 20,0 ifall du inte får MVG i alla ämnen?
Du måste ju räkna in Matte D eftersom det är ett behörighetsämne?

Ursprungligen postat av orkarN
NJä, men scorade 1,9 på hprovet

gomorrn yxskaft
Citera
2008-03-29, 10:43
Medlem
Ska även jag ta och dra mig till Storbritannien snart. Tänkte läsa matematik/kemi. Funderar just nu på om det är värt all möda som säkert krävs för att komma in på Oxbridge. Jag tror att det blir Durham som blir mitt förstaval, och sedan Nottingham som säkerhet. Ska dock åka dit en vecka i sommar och besöka respektive universitets Open house och känna mig för.

Jag har precis som orkarN gått IB (håller på egentligen). Jag läser dock HL matte, så det problemet slipper jag. Anledningen till att jag söker mig till Storbritannien är nog att jag blivit IB-förgiftad och inte litar ett dugg på det svenska utbildningssystemet.
Citera
2008-03-29, 11:27
Medlem
BasilFawltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerAmalgam
Ska även jag ta och dra mig till Storbritannien snart. Tänkte läsa matematik/kemi. Funderar just nu på om det är värt all möda som säkert krävs för att komma in på Oxbridge. Jag tror att det blir Durham som blir mitt förstaval, och sedan Nottingham som säkerhet. Ska dock åka dit en vecka i sommar och besöka respektive universitets Open house och känna mig för.

Jag har precis som orkarN gått IB (håller på egentligen). Jag läser dock HL matte, så det problemet slipper jag. Anledningen till att jag söker mig till Storbritannien är nog att jag blivit IB-förgiftad och inte litar ett dugg på det svenska utbildningssystemet.
Durham tycker jag verkar vara ett riktigt, riktigt nice ställe. Har själv funderat på ett masterår där när min jur kand är klar. Enda nackdelen är att det verkar vara relativt okänt utanför UK jämfört med t.ex. London-skolorna.
Citera
2008-03-29, 13:26
Medlem
pizazzs avatar
ajs1: Kolla PM. Länken för past papers jag skickade här var tydligen bara för UCL studenter
Citera
2008-03-29, 14:48
Medlem
Sartres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerAmalgam

amalgam: Du gör helt jävla rätt. MED EMFAS. Stick från det här skitlandet så fort du kan, bara massa usla rasister, idioter som inte kan något och tror att "vara social" är ens höjdpunkt på livet... och glömde jag sossesvinen?

Pizazz: Du har pm, din gamla skurk där
Citera
2008-03-29, 16:36
Medlem
Hej!

Har själv börjat pyssla lite med ansökningar till tier 1 skolor - ekonomi. Har nog det mesta som talar för mig d.v.s. referens, betyg, uni-kurser etc. Vad jag saknar är någon vettig "Work-experience"... Är det någon som har något bra tips på ett sådant jag kan fixa till sommaren? Har inget emot alls att jobba gratis så länge det är meriterande... Någon som har ngt tips?

MVH
Matf.

Edit:
"Oxford University is happy to receive applications from students from any country in the world providing that they are studying for, or have already achieved, three A-Levels or other equivalent academic qualifications." - Vad exakt räknas som A-levels? Jag har läst all matte som finns tillgänglig, samt tyska och även upp till engelska C - räknas detta som "A"-levels?
Senast redigerad av Matfascisten 2008-03-29 kl. 16:45.
Citera
2008-03-29, 17:38
Medlem
Sartres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matfascisten
Hej!

Har själv börjat pyssla lite med ansökningar till tier 1 skolor - ekonomi. Har nog det mesta som talar för mig d.v.s. referens, betyg, uni-kurser etc. Vad jag saknar är någon vettig "Work-experience"... Är det någon som har något bra tips på ett sådant jag kan fixa till sommaren? Har inget emot alls att jobba gratis så länge det är meriterande... Någon som har ngt tips?

MVH
Matf.

Edit:
"Oxford University is happy to receive applications from students from any country in the world providing that they are studying for, or have already achieved, three A-Levels or other equivalent academic qualifications." - Vad exakt räknas som A-levels? Jag har läst all matte som finns tillgänglig, samt tyska och även upp till engelska C - räknas detta som "A"-levels?

sätter du 20.0? I annat fall är det bara att hoppas på tur eller töm och glöm.
Läser du ett program som är över den nivån du behöver för att komma in på oxford? Det finns detaljerade beskrivningar på oxford vad du förväntas ha när du söker in till olika program, sedan googlar du bara upp vad det är för något (så du får en definition att utgå ifrån), kom ihåg att även ifall du har 20.0 och har världens fläskiga EC så ska du också undergå intervjun, dvs de ska prodda dig litet med boskapsstavar och se ifall du klarar ämnet öht. Är det economics lär det vara matematik och något A-kurs-FEK aktigt, så läs in dig för allt i världen i de ämnena som är relevanta.

Analys i en variabel samt den där boken i nationalekonom av klas lund är nog rekommenderad litteratur för dig.

I övrigt önskar jag dig lycka till. Hoppas det går bra för dig i din ansökan och att du blir successful.
Citera
2008-03-29, 17:55
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Hej!

MVH
Matf.

Edit:

Najs, helt rätt tid att börja med det där. En grej undrar jag; söker du master-utbildningen? Annars, och det här har jag påpekat förut, kan det ligga dig rejält i fatet att du har pluggat på universitet. Vilka kurser läste du där?
Work experience; FN är en enorm organisation. Det finns ofta öppningar, jag har en vän som jobbade med relativt kvalificerade prylar i ett afrikanskt land under förra sommaren. Han kom inte in på oxbridge trots det, men det skadade knappast.

A-levels är att du har ett slutbetyg från gymnasiet, i ditt fall.
Citera
2008-03-29, 18:43
Medlem
Satre, Orkarn,

Går ut med 20,0 från NA. Gick i en speciell klass med alla tillval matematik d.v.s. jag har läst uni kurser med VG i betyg (på universitetet, MVG på gymnasiekurserna) motsv. 300 p på gymnasiet. Vi läste kurserna på gymnasiet och fick sedan tenta dem på universitetet. Har även läst motsv. kurser i moderna språk (tyska)...

Jag skrev ett brev till syon där jag gick igenom mina meriter o.s.v. och fick följ svar: "That's great, and so are the other 20000 applicants applying for the 2000 something spots." Så jag förväntar mig väl kanske inte direkt att komma in ... Tänker hursomhelst satsa järnet i varje fall!

Ang. litteratur planerar jag att trycka igenom de böcker LSE rekommenderar som förberedande läsning, d.v.s.:

1. Tim Harford The Undercover Economist (Oxford University Press, 2006)
2. Stephen J Levitt and Stephen Dubner Freakonomics (Penguin, 2005)
3. John Kay The Truth About Markets (Penguin, 2003)
4. Robert Frank Microeconomics and Behavior (5th edition, McGraw Hill, 2005)
5. David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch Economics (8th edition, McGraw-Hill, 2005)

Funderar även att plocka upp ett fjärde språk och på något sätt koppla detta till min framtida karriär i mitt PB.

Jag har möjlighet att söka till 5 universitet utomlands. Då jag inte vågar ge mig själv mer än 10 % chans att bli antagen till något av dem, tänker jag välja 4:a tier 1 universitet och 1 tier 2 universitet som back-up så att säga. Vilket tier-2 universitet skulle ni rekommendera, som jag med ovan givna meriter torde ha goda möjligheter att bli antagen till?

MVH
Matf.
Citera
2008-03-29, 18:52
Medlem
BasilFawltys avatar
Citat:
Vilket tier-2 universitet skulle ni rekommendera, som jag med ovan givna meriter torde ha goda möjligheter att bli antagen till?

MVH
Matf.
Beror på vad det är för stad du är sugen på. I London 1. LSE, 2. UCL och 3. KCL. För en småstad Durham eller Warwick. Annars Bristol/Manchester bland redbricksen.
Citera
2008-03-29, 19:03
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Satre, Orkarn,

Går ut med 20,0 från NA. Gick i en speciell klass med alla tillval matematik d.v.s. jag har läst uni kurser med VG i betyg (på universitetet, MVG på gymnasiekurserna) motsv. 300 p på gymnasiet. Vi läste kurserna på gymnasiet och fick sedan tenta dem på universitetet. Har även läst motsv. kurser i moderna språk (tyska)...

Jag skrev ett brev till syon där jag gick igenom mina meriter o.s.v. och fick följ svar: "That's great, and so are the other 20000 applicants applying for the 2000 something spots." Så jag förväntar mig väl kanske inte direkt att komma in ... Tänker hursomhelst satsa järnet i varje fall!

Ang. litteratur planerar jag att trycka igenom de böcker LSE rekommenderar som förberedande läsning, d.v.s.:

1. Tim Harford The Undercover Economist (Oxford University Press, 2006)
2. Stephen J Levitt and Stephen Dubner Freakonomics (Penguin, 2005)
3. John Kay The Truth About Markets (Penguin, 2003)
4. Robert Frank Microeconomics and Behavior (5th edition, McGraw Hill, 2005)
5. David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch Economics (8th edition, McGraw-Hill, 2005)

Funderar även att plocka upp ett fjärde språk och på något sätt koppla detta till min framtida karriär i mitt PB.

Jag har möjlighet att söka till 5 universitet utomlands. Då jag inte vågar ge mig själv mer än 10 % chans att bli antagen till något av dem, tänker jag välja 4:a tier 1 universitet och 1 tier 2 universitet som back-up så att säga. Vilket tier-2 universitet skulle ni rekommendera, som jag med ovan givna meriter torde ha goda möjligheter att bli antagen till?

MVH
Matf.

Lustig lista, Freakonomixx tex är väl kanske inte direkt economics. Det hjälper till att forma ett intresse för ämnet dock, om inte annat. The Undercover Eco är också bra vad jag förstått.
Nja, du har möjlighet att söka 5 unis i UK. Därtill kan du ju välja Frankrike eller vad fan som helst, HKUST i i Hong Kong funderade jag själv på ett tag.
Själv valde jag, som du sett, de 5 bästa universiteten och gick rejält bet. Pilsnerballen körde på York (som Times rankar som 9a i samma lista) och kom in direkt på enbart matte C. Dunno, det är svårt det där. Men med 20.0 kan du ju faktiskt göra som jag - välj de universitet du ser som bättre än HHS och ha HHS som backup.
Lördag kväll och den här skiten..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in