Citat:
Ursprungligen postat av
vonArbin
Okej, jag blev emot all min förmodan och verkliga beslut (läsa teknisktbasår, sen indek, valde HHS som förstahands bara på skoj) antagen till Ekonomie kanditat på HHS. Jag tror jag ska läsa det, eller vad tycker ni väger tyngst, IndEk på KTH eller HHS? Måste bara hitta bostad nu och förbereda sig för en flytt från norraste Norrland.
För att ge min bakgrund så har jag läst några år av indek på KTH fast med lägre studietakt. Jag vill gå upp på full studietakt men känner mig inte lockad av att göra det på indek för att jag inte har en tillräcklig social grund i någon årskull, på grund av mitt individuella upplägg. Därför har jag valt att söka B&E på handels istället med målet att bli klar med bägge utbildningar men bygga ett socialt sammanhang på HHS.
Jag skulle säga att det beror på vad du har för förhoppningar efter utbildningen. Vill du bli managementkonsult så skulle jag välja Indek, du blir mer mångfacetterad vad gäller teknisk kompetens samtidigt som du också får den företagsekonomi du behöver. Är det finansvärlden du vill in i så hänger det på huruvida du vill bli kvantare eller inte, om så inte är fallet skulle jag välja HHS.
Sen beror det på vad du vill ha ut av utbildningen också. På handels får du inga "do-overs" utan måste lägga ner kraft och energi på att leverera de betyg du vill nå inom en begränsad tidsram på max fem år. På KTH kan du läsa om kurser och plussa betyg genom att göra om moment/tentor hur många gånger du vill, så är du skoltrött och riskerar drabbas av slackermentalitet är teknis ett mycket bättre alternativ.
Vad tänker du att du vill bli, och hur vill du att utbildningen ska se ut?