Citat:
Ursprungligen postat av
sensess
Ni som går ettan - har ni börjat "Global challenges" ännu? Känns riktigt bra att man började året innan så man slapp.
"Gain knowledge of factors and risks in relation to these issues, for example global warming, poverty, water crisis and political violence."
Hur är kursen(Kurserna)?

Jag håller med lacosteee. Det har varit en godkänd gästföreläsning, och det var Johan Rockström. Resten har varit totalt värdelöst, som sagt med obligatorisk närvaro på de heldagar. En den av fredagens dag var att man skulle gå ut och fotografera, och sedermera posta bilderna på Instagram med hashtaggen "#sseglobalchallenges" för att promota kursen.
Utöver att det inte lärs ut någonting över huvud taget så är de ansvariga lärarna alldeles för självupptagna och insnöade i sin kurs att jag får riktigt dåliga vibbar.
Kursen är 3 HP, vilket inte låter så mycket, men den är ju helt och hållet tillagd - Inget kursinnehåll från de övriga kurserna har tagits bort. Schemalagt har vi totalt 7 heldagar tror jag, vilket redan där varnar för att 3 poäng är alldeles för lite. Utöver detta ska vi skriva tentamina och diverse inlämningsuppgifter. Vad jag vet representerar 1,5 HP en veckas heltidsstudier, och kursen torde alltså klaras av på 2 veckors dedikerat arbete. 3 dagar (24 arbetstimmar) lämnas alltså åt studenten att plugga in tentan och göra alla inlämningsuppgifter.
Jag menar inte att det är omöjligt eller ens orimligt att klara den mängden studier, utan endast att deras resonemang bakom hela kursen är lite skevt. Att ingenting vi gjort hittills har fyllt någon mening ger inte direkt ett bättre intryck av Handels nya initiativ till
"kloka och empatiska beslutsfattare".
/rant over